לכבוד יום האישה הבינלאומי, מספרות חיילות וקצינות המשרתות ביחידות הקרביות בצה”ל על הבחירה שעשו, השירות המשמעותי שלהן, חוויית ההכשרה והפעילות המבצעית לצד הלוחמים.



יחידת עוקץ: “השירות שווה כל רגע"


עם פרוץ האינתיפאדה השנייה הוחלט על גיוס לוחמות ליחידה המבצעית. במחזור הראשון התגייסו ארבע בנות וכיום משרתות ביחידה יותר מ־30 לוחמות. הכשרת הלוחמות מתמקדת בבניית יכולות לחימה ובקשר המיוחד שנוצר בין הלוחמים לכלבים, מה שהופך את השירות ביחידה לחוויה בלתי רגילה. הלוחמות מובילות את יחידות החי”ר והיחידות המיוחדות, כשהן סורקות בעזרת כלבים במטרה למצוא אמצעי לחימה וחומרי חבלה. “ההכשרה קשה, מנטלית ופיזית, אבל שווה כל רגע. הקשר עם הכלב שלי, צ’ינו, הופך כל משימה להצלחה ומעבר למקצועיות, הוא החבר הכי טוב שלי”, מספרת בת חן, לוחמת ביחידה.



חילוץ בפיקוד העורף: “השוויון הוא אבסולוטי"


החטיבה מכשירה נשים וגברים לפעילויות חי״ר, חילוץ ואב״ך, כאשר במרבית השנה גדודי החטיבה תופסים קווים מבצעיים בגזרות השונות. ״השוויון בחטיבה הוא אבסולוטי”, מספרת סגן יעל דידי, מפקדת מחלקה בגדוד קדם של החטיבה. ״הידיעה שאת מובילה אחרייך מחלקה שלמה, הכוללת לוחמים ולוחמות שסומכים עלייך, היא מדהימה”. הכשרת הלוחם בחטיבה כוללת טירונות ואימון מתקדם שאורכם כחצי שנה וכן מסע כומתה שבסיומו מקבלים הלוחמים והלוחמות את הכומתה הכתומה.



יחידת סנפיר: "סומכים זה על זו"


תפקידה של יחידת סנפיר הוא לשמור על נמלי ישראל האזרחיים והצבאיים ולבצע בדיקות ביטחוניות מקיפות של ספינות אזרחיות הנכנסות לנמל בשגרה ובחירום. ייחודה מתבטא במיומנות לוחמיה בצלילה, בסיכול פעילות חבלנית, בבדיקת סחורות, בעצירת פעילות חבלה ועוד. שני המינים עוברים את אותה הכשרה המתאפיינת באינטנסיביות פיזית ומנטלית. ״השירות ביחידה מאוד מגוון והחברים ביחידה הם כאלה שאי אפשר למצוא בכל מקום אחר בצבא. סומכים זה על זו בעיניים עצומות. שאני יודעת שהמקצועיות שלי ושל הצוות היא שמובילה להצלחת המשימה”, משתפת מעיין סופר, לוחמת ביחידת סנפיר אשדוד.



גדוד רעם בחיל התותחנים: “תחושת סיפוק שאינה נגמרת"


כבר בשנת 2000 החל שילוב הנשים בגדוד הרעם של אגד 282, שבו הלוחמות משרתות כתף אל כתף עם הלוחמים, החל משלב הטירונות וכלה בפעילות השגרתית בגדוד. במהלך הכשרתם לומדים הלוחמים והלוחמות לתפעל את משגרי רקטת רומח, לתפוס קווי כוננות מבצעית בגזרות איו״ש ולסכל פעולות עוינות, במעצרים ובהגנה על אזרחי הגזרה. סמל ליאור פרוטר, מפקדת בגדוד: ״ההחלטה להיות לוחמת זו ההחלטה הכי נכונה בשבילי. אני חווה שירות מגוון, מחזק פיזית ונפשית ותחושת הסיפוק אינה נגמרת. הלוחמים והלוחמות בגדוד עושים הכל יחד. לא הייתי בוחרת לשרת במקום אחר”.



גדוד ברדלס בערבה: “חוויות שונות מהאזרחות"


הגדוד, שהוקם לפני כחצי שנה, אחראי על גזרת הערבה בגבול עם ירדן, מים המלח ועד אילת. במסגרת פעילותו, הלוחמות והלוחמים מבצעים יחד סיורים, מארבים ותצפיות. אין כל שוני בין הבנות לבנים בגדוד. הלוחמות מגיעות עם מוטיבציה אדירה ומסוגלות לבצע פעילויות מבצעיות לצד הלוחמים בגדוד. ‎״להיות לוחמת זאת לא בחירה קלה, אבל יש לא מעט מניעים שגוברים על החששות האלה, כמו אתגר עצמי, חוויות שונות ממה שהכרנו באזרחות וכמובן אהבת הארץ״, מספרת סמל מריה בויקו, שמשרתת בגדוד כלוחמת בפלוגה המסייעת.



גדודי המעברים: “תפקיד משמעותי ומאתגר"


הגדוד אחראי על הבידוק הביטחוני במעברי עוטף ירושלים ואיו”ש, ומהווה קו הגנה ראשון. בגדודים המעורבים פועלים יחד נשים וגברים. על גדוד ארז מפקדת סא”ל נתליה דהן, האישה הראשונה בתפקיד, בנוסף לסגל נשי מכובד בגדודים. רב”ט רז בן מוחה מגדוד ארז מספרת: “התפקיד מאתגר מאוד הן מבחינה מקצועית והן בהיבט האנושי וההומני. אני מרגישה גאווה ותחושת שליחות להיות לוחמת בגדוד, וכאישה אני שמחה שיצא לי להשתלב בתפקיד משמעותי ומאתגר כאחד”.



גדוד אריות הירדן: “לפתח זהות לפני החיים"


אריות הירדן הוא גדוד חי”ר שפעילותו מתמקדת בצפון בקעת הירדן וגב ההר בגבולה המזרחי של מדינת ישראל. סמל אמבר כהן, חובשת פלוגתית, מספרת: ״יש המון סיבות לשרת בתפקידי לוחמה. הסיבה העיקרית היא שאני מגיעה למצבי קיצון שבשום מקום אחר לא הייתי מגיעה אליהם. זה מאפשר לך ללמוד על עצמך, לשפר את מה שאת לא אוהבת ולפתח את הזהות שלך רגע לפני שאת מתחילה את החיים האמיתיים. יש תחתי כ־100 חיילים שהבריאות שלהם באחריותי וזה מלמד המון על אחריות, אמפתיה, אהבת אדם ואלטרואיזם״.



מערך ההגנה האווירית: “הזדמנות חד־פעמית בחיים"


המערך מפעיל ארבע מערכות נשק: כיפת ברזל, יהלום, חץ וקלע דוד, שפרוסות לאורכה ולרוחבה של ישראל ומטרתו לשמור על המרחב האווירי בשגרה ובחירום. הכשרת הלוחמים במערך זהה להכשרת הלוחמות. “שילוב נשים תמיד היה מאפיין בולט וייחודי במערך”, אומרת רס”ן רויטל אוזן, ראש מדור קלע דוד. “השירות מאפשר לי ללמוד על עצמי, וזו הזדמנות חד־פעמית בחיים. הלוחמות המתגייסות למערך זוכות לשירות מאתגר, מקצועי ומאוד מגוון”.