בצל הלחץ על איראן מצד ממשל נשיא ארצות הברית החדש דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, חשף היום (שני) עוזר מפקד משמרות המהפכה בשיחה לעיתון הכווייתי "אל-ג'רידה", כי איראן הקימה בלבנון מפעלים לייצור רקטות ארוכות טווח וכלי נשק נוספים, ומסרה אותם לפני שלושה חודשים לידי ארגון חיזבאללה השיעי.



הבכיר האיראני התייחס להצהרתו של שר ההגנה האיראני, חוסיין דהקאן, כי חיזבאללה מסוגל כעת לייצר טילים שמגיעים לכל חלקי ישראל. לדבריו, ההחלטה להקים מפעלים בלבנון התקבלה בעקבות "השמדת ישראל את מפעלי הנשק בסודן, משם הועברו לחיזבאללה טילים, וכן בעקבות הפגיעה בנתיבי אספקת הטילים מסוריה".



עוזר מפקד משמרות המהפכה האיראני, שהעדיף להישאר בעילום שם, הוסיף כי פקולטה מיוחדת הוקמה באוניברסיטת "האימאם אל-חוסיין" השייכת למשמרות המהפכה, כדי להכשיר מאות לבנונים וזרים – ומאות כבר עברו הכשרה מיוחדת בייצור רקטות. לדבריו, המפעלים הוקמו בעומק של למעלה מ-50 מטרים כאשר מעליהם כמה מערכות הגנה, כדי שמטוסי הקרב של ישראל לא יהיו מסוגלים לפגוע בהם. המקור הוסיף, כי אף אחד מהמפעלים אינו מייצר את הרקטות כמקשה אחת, אלא רכיבים נפרדים שנאספים במקום אחר כדי להרכיב אותם לרקטות.



המקור הוסיף עוד, כי חיזבאללה מסוגל כעת לייצר סוגים שונים של טילים, שהטווח שלהם מגיע ליותר מ-500 ק"מ, בהם טילי קרקע-קרקע, קרקע-ים, וכן טילים שמשוגרים מתוך ספינות מלחמה מהירות, ומל"טים לריגול שחלקם נושאים טילים נגד טנקים ושריונים. לדבריו, הטילים שיוצרו במפעלים אלה נוסו בהצלחה במלחמה שמנהל הארגון השיעי לצד המשטר הסורי בסוריה, "כולל כדורים חודרי שכפ'צים".



הצהרות אלה של המקור האיראני יגרמו למבוכה בקרב לבנון ופגיעה אנושה בריבונות שלה. אולם, העיתון מדגיש כי מדובר גם במסר ישיר לישראל, שמכה אסטרטגית של ישראל לנוכחות של איראן בסוריה, לא תמנע ממנה לחמש את בן הברית העיקרי שלה בלבנון באמצעי מלחמה.




"טהרן מתייחסת ללבנון כאילו הייתה קולוניה איראנית"



חבר הלשכה המדינית של סיעת "אל-מוסתקבל" הלבנוני, חבר הפרלמנט לשעבר מוסטפא עללוש, אמר בתגובה כי "טהרן מתייחסת ללבנון זה שנים כאילו הייתה קולוניה איראנית. היא חושבת שהיא מסוגלת לעשות כל העולה על רוחה באמצעות חיזבאללה". חברו לסיעה, חבר הפרלמנט נידאל טועמה אמר, כי "הדבר משפיע על ריבונות לבנון, וכן על היחסים של המדינה עם המדינות הערביות והמערביות, בעיקר בצל כהונתו של הנשיא החדש טראמפ".



יש לציין, כי "אל-ג'רידה" פרסם ב-7 במרץ בעמודו הראשי, כי ישנה תוכנית אמריקאית-ישראלית לטיפול בנוכחות האיראנית בסוריה, כולל פגיעה באינטרסים של טהרן בשכנה מהצפון. איראן הגיבה באמצעות מיליציית "תנועת החכמים" העיראקית-שיעית, שאיימה לפתוח חזית נגד ישראל ברמת הגולן.