בתקרית שהתרחשה בסוף השבוע ירתה ישראל טיל 'חץ' על טילי נ"מ סוריים, ששוגרו לעבר מטוסי ישראל, אשר השמידו בסוריה נשק אסטרטגי שיועד לחיזבאללה. אתמול חיסלה לכאורה לפי פרסומים זרים ישראל פעיל מיליציה סורי בגולן. הבוקר (שני) שוחחו ניסים משעל, ספי עובדיה ודרור רפאל ב-103FM עם מומחה לזירה הסורית, אלוף משנה במילואים קובי מרום, עמית מחקר במכון למדיניות נגד טרור ותושב רמת הגולן, שהתייחס לפוטנציאל ההסלמה.
 



"למרות מצבו של אסד יש לו יכולת לשגר טיל לתל אביב", אמר מרום, "זו תהיה מבחינתו החלטה לא מושכלת, שבמובן מסוים תפגע קשות, אם לא תביא לקיצו, כשליט של חלק קטן של סוריה היום. אני לא חושב שזה אינטרס שלו. נכון שלאחרונה ההצלחות בחלב, בגיבוי רוסי ואיראני מאסיבי, נותנות לו קצת ביטחון עצמי. אני מציע לו לא להפריז בזה. אסד במצב לא פשוט, בטח בימים האחרונים בשכונות דמשק. אני מציע קצת להרגיע את קולות המלחמה. ישראל ביצעה עשרות תקיפות בסוריה, וכאן היה אירוע חריג. עובדה שישראל לקחה אחריות וגם מערכת החץ הוסיפה לדרמה של האירוע".

 

רפאל ציין שלא הייתה לישראל ברירה אלא לקחת אחריות בגלל החשיפה. "נכון, וזה יוצר לישראל בעיה מסוימת", השיב מרום, "זה מחייב את הרוסים כשחקן מרכזי בזירה לשחק משחק כפול ציני מאוד והם מזמנים את השגריר, ועוד פעם. הרוסים מבינים מאוד שלישראל יש קו אדום ויש לה אינטרס, והם בסדר עם זה, הם חיים עם זה, הם רוצים לשמור על האינטרסים שלהם. הם מבינים שישראל לא תיתן ליצור חיזבאללה-לנד לאורך הגולן ובשביל זה היא גם יורה ונלחמת גם מדברת על זה".

"יש פוטנציאל הסלמה מהזירה הסורית לזירה הלבנונית" 


"ולמרות שאנחנו אומרים שסוריה זה לא העסק שלנו, יש לישראל אינטרס אסטרטגי בולט באיך תיראה סוריה ב'יום שאחרי'. האם זו תהיה סוריה של 'ציר הרשע', פוטין, איראן וחיזבאללה, או שהמדיניות החדשה של הממשל האמריקני החדש, תצליח להסית, להמעיט אולי להוציא את האיראנים מהמשחק", הוסיף מרום. "זו מפת האינטרסים האמיתית בשלושת הרבדים, גם מניעת חיזבאללה ואיראן על גבול הרמה, גם הקו האדום של השיירות מסוריה ללבנון, וגם, ואולי בעיקר, איך תיראה סוריה בעתיד".

"במצב לא פשוט". אסד. צילום: רויטרס
"במצב לא פשוט". אסד. צילום: רויטרס

 
משעל ציין שהרמטכ"ל אמר שהכתובת בצפון תהיה לבנון כמדינה. "הרמטכ"ל מבין את המפה המורכבת אפילו טוב ממני", השיב מרום, "אבל כשמדברים על מלחמה, צריך להבין. לא יכולה להיות מלחמה עם סוריה, כי הצבא הסורי לא קיים כמעט. הפוטנציאל של ההסלמה הוא שפגיעה מאסיבית של ישראל במערכי החיזבאללה בסוריה, בשיירות, ברף כזה תוך לקיחת אחריות, יכולים לגרום לגבול המאוד שקט מול לבנון להתלקח, ולשם מכוון הרמטכ"ל. יש פוטנציאל הסלמה מהזירה הסורית לזירה הלבנונית, כי השחקנים המרכזיים, איראן וחיזבאללה, משחקים בשתיהן. הרמטכ"ל רואה שאירועי הימים האחרונים, לקיחת האחריות (של ישראל), התגובה (הסורית) והביטחון העצמי (של אסד), עלולים לדרדר דווקא את הזירה הלבנונית להתלקחות, ושם האיום המשמעותי כלפי ישראל, ולשם הוא כיוון את דבריו".
 
"אם נסתכל על התמונה הכוללת, בסופו של דבר, פוטין לא רוצה לשקוע בביצה הסורית לאורך שנים", הדגיש מרום. "הוא מכוון להסדר. הוא מחכה לאסטרטגיה של הממשל החדש בוושינגטון, לראות האם הוא יכניס את ידיו לתוך הקלחת הרותחת בסוריה. האם האמריקנים יהיו מוכנים לשים את הכסף לשיקומה של סוריה ביום שאחרי. מעניינת אותו הורדת הסנקציות מעל המשק שלו. אני מציע להתרומם מעט מעל לזירה הזו ולהסתכל על האינטרסים שפוטין רוצה להשיג בה, ואיך הם משפיעים על הזירה הגלובלית".