הטיל הסורי שיורט בשבוע שעבר, היה במשקל של כמה טונות ונשא ראש חוץ של 200 קילוגרם חומר נפץ - כך עולה מדברים של מפקד ההגנה האווירית של ישראל, תת אלוף צבי חיימוביץ', שהסביר את השיקולים וההחלטה ליירטו בעזרת מערכת ההגנה האווירית של החץ. בכך הוא אישר גם את הפרסום במעריב אתמול כי אם הטיל הסורי היה פוגע בשטח ישראל - ככל הנראה בבקעת הירדן, הוא עלול היה לגרום לקורבנות בנפש ולנזק כבד. בכך למעשה מבחינת משקלו וכמות חומר הנפץ שלו היה זה הטיל הקטלני ביותר ששוגר לעבר ישראל מאז שנורו לעברה טילי סקאד עיראקיים במלחמת המפרץ ב-1991. 



מערכת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל
מערכת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל

ניסוי במערכת קלע דוד. צילום: דובר צה"ל

 עם זאת, טיל הנ"מ הסורי מדגם SAM5 שוגר לעבר מטוסי חיל האוויר שחזרו מתקיפה בסוריה ולא לעבר מטרה קרקעית כמו יישוב ישראלי. חיימוביץ' הוסיף כי מבחינת מערך ההגנה האווירית של ישראל אין הבדל בין טיל נ"מ או טיל קרקע קרקע ושניהם נחשבים "איום בליסטי". לדבריו, "ההנחיות הן מאוד ברורות בהקשר הזה: "לנטרל וליירט כל איום שמסכן את ישראל וכך עשינו".

עוד הוסיף כי האיום היה "איום בליסטי ודאי ובמצב כזה אין מקום לסימני שאלה או לדילמות". יודגש כי ההחלטה ליירט את הטיל הייתה בידי מפקד סוללת החץ, ומפקד מרכז היירוטים "תוך שבריר שנייה" ולכן בתהליך ההחלטה שבו נדרשת מהירות תגובה, לא שותפו מפקד חיל האוויר והרטכ"ל אלא רק בדיעבד והם גיבו את שיקול הדעת שהופעל והצדיקו אותו. "גם אם הלילה או מחר או בעתיד יתרחש מקרה דומה לא נהסס לנהוג כך לגבי כל איום בליסטי", הוא ציין.

האויב ינסה לשגר במכת הפתיחה מאות רקטות

יצוין כי מחירו של טיל חץ 3 ששוגר ויירט את הטיל הסורי הוא כשלושה מיליון דולר. בעוד כשבועיים ייכנס לפעילות מבצעית במערך ההגנה האווירית של צה"ל סוללת קלע דוד (לשעבר שרביט קסמים) הראשונה. לא ברור אם קלע דוד היה מבצע את היירוט אם הוא היה כבר כשיר מבצעית בשבוע שעבר, וזאת משום שההחלטות בנושא מי יירט הן תלויות נסיבות ומתקבלות בזמן אמת. 
הטיל המיירט של קלע דוד, הוא לטווח של בין 70-200 ק"מ. ליירוט איומי טילים לטווח של עד 70 ק"מ מופעלת סוללת כיפת ברזל שעברה שדרוג משמעותי מאז פותחה לפני כ-9 שנים. היירוט הראשון של כיפת ברזל היה לפני 6 שנים כיום יש בצה"ל 11 סוללות של כיפת ברזל ובקרוב יקלוט חיל האוויר עוד שניים. מערך ההגנה האווירית אחראי גם על הפעלת חץ 3 וטווח היירוט שלו הוא בין 200-2000 ק"מ והוא מיועד לטילים בליסטיים וטילים ארוכי טווח כמו השיהאב האיראני לסוגיו. 

שדרוג משמעותי. קלע דוד. צילום: דובר צה"ל
שדרוג משמעותי. קלע דוד. צילום: דובר צה"ל
במערך ההגנה האווירית יש גם יירוט של טילי פטריוט אמריקאים הקרויה יהלום והטווחים שלה הם עד 70 ק"מ. מערכת זו הוכיחה כי היא היעילה ביותר ליירוט כלי טיס כולל מזל"טים. יודגש כי חמאס נמצא בתהליך של פיתוח מואץ של כלי טייס שבה הוא משגר אותה ומבצע ניסויים אך לפי המדיניות שנקבעה בצה"ל ישראל לא תאפשר לארגון הטרור להטיס כלי טיס מכל סוג שהוא מחוץ לגבולות עזה, אפילו לא מעל הים התיכון.

יצוין כי מסיבה זו יורטו בחודשים האחרונים שני מזל"טים של חמאס שחגו מעל הים. המקור חזר על ההערכות קודמות שצה"ל נערך למערכה בעתיד שתהיה "רב זירתית". כלומר שישוגרו טילים ורקטות במקביל לישראל מכמה חזיתות כולל לבנון, עזה, סיני וסוריה וכי האויב ינסה לשגר במכת הפתיחה עשרות אם לא מאות רקטות וטילים במטחים רבים ומדויקים יותר.