עשרות אלפי פלסטינים יצאו היום (שני) לצעדות בהן הביעו הזדהות עם שביתת הרעב בה פתחו אסירים ביטחוניים בהנהגת בכיר פתח, מרואן ברגותי, במחאה על תנאי כליאתם. בצעדה שנערכה בכיכר המרכזית ברמאללה השתתפו אלפים במהלכה נאם גם חבר הכנסת אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) והביע הזדהות עם "מאבקם הצודק של האסירים". חבר הכנסת סעדי אמר כי "מטרתנו היא לא רק שיפור תנאי המעצר של האסירים אלא שהם ישוחררו. צעדים אלה, כולל שביתת הרעב בבתי הכלא הם תגובה להתנכלות ולמדיניות הפשיסטית בתוך בתי הכלא". לדבריו שירות בתי הסוהר (שב"ס) מנהל קמפיין יחסי ציבור כדי לרצות פוליטיקאים כמו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן ושר הביטחון, אביגדור ליברמן, כדי לקדם גיוס של סוהרים נוספים.



גם בחברון יצאו אלפים להפגין הזדהות עם האסירים שפתחו בשביתת רעב. בצעדה השתתף חבר פתח עבאס זכי שאמר כי "על העם כולו לרדת לרחובות כדי להשיג חופש, כבוד וחירות לאסירים שעומדים איתן נגד הכיבוש הישראלי".



בעזה יצאו גם כן לרחובות וקראו להזדהות מלאה עם האסירים בתוך הארץ ומחוצה לה וכן לחטיפת חיילים ישראלים כדי לבצע עסקאות חילופי שבויים לדבריהם.



ח"כ סעדי נואם . צילום: רשתות ערביות
ח"כ סעדי נואם . צילום: רשתות ערביות



על פי מועדון האסיר הפלסטיני בבתי הכלא בארץ כלואים 7,000 אסירים בהם 6,000 מהגדה המערבית, 337 מרצועת עזה ועוד 663 מירושלים ומערביי ישראל. בנוסף כלואים עוד 34 אסירים ממדינות ערב. על פי דוח של גוף זה 41 אסירים כלואים יותר מ-20 שנה ובהם 21 הכלואים יותר מ-25 שנים ועוד עשרה שכלואים יותר מ-30 שנה.



נוכח דיווחים על דרישת הנהגת הרשות הפלסטינית לדחות את שביתת הרעב, הודיע שר החוץ ברשות הפלסטינית, ריאד מאלכי, כי הוכרז מצב חירום בכל הנציגויות הפלסטיניות ברחבי העולם כדי להפנות את תשומת הלב הבינלאומית למצבם של האסירים הפלסטינים.



אסירים הועברו לאגפים נפרדים



למעלה מ- 1,100 אסירים ביטחוניים מבתי הסוהר השונים ברחבי הארץ הודיעו על כוונתם לפתוח הבוקר בשביתת רעב. בשב"ס מבהירים כי שביתת רעב בבית הסוהר מסכנת את בריאות וחייו של האסיר הנתון במשמרת המדינה האחראית על שלומו, ומפרה את הסדר והמשמעת בבתי הסוהר. ידוע כי מדובר בבתי הסוהר גלבוע, מגידו, נפחא, קציעות, שקמה, רמון, הדרים וניצן.



"שב"ס החל בנקיטת צעדים משמעתיים כלפי השובתים, ובנוסף הועברו מספר אסירים לאגפים נפרדים", אומרים בשב"ס ומציינים כי יש להם ניסיון רב בהתמודדות עם שביתות רעב וביכולתו של השב"ס להתמודד ולהכיל אותה.



ביום ראשון בצהריים קיים השר ארדן שיחת ועידה והערכת מצב לגבי שביתת הרעב של האסירים הביטחוניים ובה נטלו חלק הגורמים האמורים לשתף פעולה ולסייע במידת הצורך.