קצין בכיר בצה"ל מעריך, על סמך מידע מודיעיני שיש לישראל, כי לצבאו של שליט סוריה בשאר אסד נותרו טונות אחדות של נשק כימי שאותן הגדיר "יכולת שיורית" ולא עשרות או מאות כפי שנטען לאחרונה בדיווחים בכלי תקשורת בינלאומיים וערביים. היכולת הזו נוצרה בידי המשטר הסורי לאחר שהצליח להעלים אותה מעיני הפקחים הבינלאומיים שעסקו בפירוק הנשק הכימי בשנים 2013-14. בשיאו היו לצבא סוריה 1200 טונות של נשק כימי מכל הסוגים: סארין, טאבון, גז עצבים ועוד. כמו כן פורק המשטר מרוב יכולותיו לשגר את הנשק הכימי במטוסים, ראשי קרב על טילים ותותחים.



הקצין הבכיר קבע בוודאות כי על פי המידע של המודיעין הישראלי, ההוראה להפעיל את גז הסארין לפני כחודש בקרבות ליד העיר אידליב היתה של "מפקדים בכירים", אך הוא לא יכול היה לומר בוודאות מוחלטת אם אסד ידע, "אם כי קשה לי להאמין שלא ידע", הדגיש. הקצין הבכיר גם לא ידע לומר עם רוסיה ידעה מראש על כוונת המשטר להשתמש בסארין באותה תקיפה.



להערכת הקצין הבכיר, הסיבה להחלטה להשתמש שוב בנשק כימי נובעת מ"מצוקה ותסכול" של אסד ובכיריו, מפני חוסר יכולתם להכריע את המלחמה, למרות ההישגים הצבאיים והמדיניים שלהם בשנה האחרונה. לדברי המקור, אסד מתקשה להפעיל כוחות קרקע שאינם ששים אלי קרב. "יש חוסר נכונות להפעיל כוחות על הקרקע" מצד הברית של אסד, החיזבאללה, המיליציות השיעיות וקצינים וחיילים איראניים. על רקע זה הוחלט לבצע תקיפה כימית, כדי להטיל מורא בקרב המורדים ובכך לפצות על חוסר היכולת להשיג הישגים נגדם. ואולם השימוש המחודש בנשק כימי היה בבחינת בומרנג ושוב פגע בלגיטימציה של המשטר.



הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט קיבל הודעה מעמיתו האמריקאי כשעתיים לפני שארצות הברית תקפה בטילי טומהוק את הבסיס האוויר בסוריה שממנו יצאו המטוסים לתקיפה הכימית. במקביל הועברה הודעה דומה מארה"ב למזכיר הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.



התקיפה הכימית באידליב. צילום: רויטרס
התקיפה הכימית באידליב. צילום: רויטרס



"מלחמת האזרחים רחוקה מסיום"


על פי הקצין הבכיר בצה"ל, מלחמת האזרחים בסוריה רחוקה מאוד מהכרעה צבאית וגם הסיכויים להשיג הסדר מדיני אינם גדולים, כך שהמלחמה עתידה להימשך.



לדבריו ישראל עושה מאמצים להחזיר את כוחות האו"ם (אונדו"ף) לעמדותיהם ברמת הגולן בצד הסורי, ובזמן האחרון הם החלו להתפרס מחדש בצפון הרמה ובמרכזה. באמצעותם מקיימת ישראל דו-שיח עם המשטר ומעבירה לו מסרים בכל הנוגע לשמירת השקט בגבול. הקצין הבכיר גילה כי ישראל התחייבה לכוח המשקיפים כי תעניק להם אבטחה "לביטחונם האישי"



"חיזבאללה נמצא במצוקה קשה"


בקשר לחיזבאללה, אמר הקצין הבכיר, כי מאז שמפקד הזרוע הצבאית של הארגון, מוסטפא באדר א-דין, נהרג בידי אנשיו לפני כשנה וזאת בשל "עצמאותו" – חיסול שככל הנראה היה באישור מפקד כוח אל קודס של איראן, הגנרל קאסם סולימאני – אין לחיזבאללה מפקד צבאי. לדבריו, הארגון נמצא במצוקה קשה מבית ומבחוץ בשל מעורבותו במלחמה בסוריה שבה נגרמות לו אבידות קשות ומצוקה כלכלית.



הקצין הבכיר, שסקר בפני כתבים ופרשנים צבאיים את מה שהגדיר "הכאוס במזרח התיכון", אמר כי מצבה של ישראל טוב בכל הגזרות. "המאזן האסטרטגי של ישראל חיובי בגלל עוצמת צה"ל וכוח ההרתעה שלו, הוא אמר, אך גם הדגיש כי מאידך כל תקרית ברמה הטקטית יכולה להתדרדר ולגרום ל"מיסקלקולציה" שעלולה להתפתח לעימות, אף שלכל הצדדים המעורבים בגבולותיה של ישראל בסוריה, לבנון, עזה וסיני: חיזבאללה, ישראל, סוריה, חמאס ודאעש אין עניין בעימות.



להערכתו, לחמאס אין עניין בסבב חדש של אלימות, למרות בחירתו של יחיא סנוואר מהזרוע הצבאית למנהיג הארגון בעזה. עם בחירתו, למעשה מתבטלת האבחנה שהיתה קיימת בין הדרג המדיני לצבאי של חמאס. משום כך, סבור הקצין הבכיר, כי גם כשתחל ישראל להאיץ את העבודות בקיץ על בניית המכשול התת קרקעי העמוק (הקיר הטכנולוגי) ומעל פני הקרקע לנטרול יכולת המנהרות, חמאס המורתע לא יסתכן לצאת על רקע זה לעימות.



מינוי ביטל את האבחנה בין הדרג מדיני לצבאי בחמאס. יחיא סנוואר. צילום: רויטרס
מינוי ביטל את האבחנה בין הדרג מדיני לצבאי בחמאס. יחיא סנוואר. צילום: רויטרס



לפי הקצין הבכיר, איראן מעניקה סיוע של בין 70-60 מיליון דולר בשנה לחמאס כדי להמשיך ולהתעצם בבניית מנהרות להגנה ולתקיפה ובפיתוח יכולת ירי רקטות. לדבריו, הסכנה הגדולה ביותר להתדרדרות היא בזירה הפלסטינית, שבה הטרור גם אם בעוצמה נמוכה, ממשיך להיות גורם קבוע.