ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל, מספרם של חללי מערכות ישראל עומד על 23,544. במשרד הביטחון ציינו שבשנה האחרונה נוספו 60 חללים למניין הנופלים ועוד 37 נכי צה"ל שנפטרו והוכרו במהלך השנה כחללי מערכות ישראל.

בישראל חיים 9,157 הורים שכולים, 4,881 אלמנות צה"ל וכוחות הביטחון, 1,843 יתומים עד גיל 30 ואלפי אחים שכולים ויתומים מגיל 30 ויותר. באגף משפחות, הנצחה ומורשת במשרד הביטחון, האחראי על אירועי יום הזיכרון, נערכים להגעתם של יותר ממיליון וחצי בני אדם ל־52 חלקות בבתי העלמין הצבאיים ביום שני הקרוב.  
לצד חללי צה"ל וכוחות הביטחון, מספר האזרחים שנהרגו בפעולות איבה מיום הכרזת המדינה ועד היום הוא 3,117, בכללם 122 אזרחים זרים, שנהרגו בפיגועים בארץ, ו־100 ישראלים שנהרגו בחו"ל. בשנה החולפת, מיום העצמאות האחרון ועד אתמול, נהרגו 11 אזרחים. ההרוגה האחרונה היא חנה בלדון, סטודנטית מאנגליה שנדקרה למוות בירושלים בחג הפסח.
 

לאחר 12 שנים של עבודות תכנון וביצוע, חשף אתמול משרד הביטחון את היכל הזיכרון הממלכתי – מחזון למציאות, בהר הרצל בירושלים. האתר ייחנך רשמית בערב יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. 
 
היכל הזיכרון החדש בהר הרצל. צילום: דובר צה"ל

 
ההיכל בהר הרצל יאחד את שמותיהם של כלל הנופלים במערכות ישראל מאז ראשית ההתיישבות הציונית ועד אחרון הנופלים. מיום חנוכתו ואילך, יודלק בהיכל נר זיכרון במועד האזכרה השנתי של כל נופל ונופלת. ביום הזיכרון לחללי מערכות ישראל יודלקו הנרות לכלל הנופלים וברחבת הכניסה להיכל ידלוק "נר תמיד". טקסי הזיכרון הרשמיים ייערכו בלב ההיכל, ושמו של כל חלל יופיע על לבנה עם תאריך נפילתו. "למדינת ישראל מתווסף בשנה ה־69 להקמתה נכס לאומי בעל חשיבות היסטורית עמוקה",  ציין ראש אגף המשפחות במשרד הביטחון, אריה מועלם.
אתר ההנצחה "לעד" מביא באינטרנט את סיפור חייהם ומותם של 4,128 הנספים בפעולות איבה מאז ימי ראשית הציונות ועד היום (משנת 1860). באתר ניתן להדליק נר "יזכור" ולכתוב הקדשה אישית לנספים.
טקס האזכרה הממלכתי לזכרם של החללים יתקיים בהר הרצל בשעה 13:00. הביטוח הלאומי, בשיתוף תנועות הנוער בישראל, מארגן מבצע להנחת דגל ישראל והדלקת נר זיכרון על קברי חללי פעולות האיבה בבתי העלמין ברחבי הארץ.