צה"ל מאמץ נוהלי פתיחה באש המיושמים ביהודה ושומרון בחלקים מגבולות הקו הירוק כדי להיאבק בתופעת גניבות הנשק ואמצעי הלחימה ממחנותיו ומתחמיו. בהחלטה חריגה ודרמטית, החליט הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, כי החל מהיום יותר לחיילים באותם מקומות לפתוח באש נגד חשודים ב"חשד לפשע מסוכן" שתכליתו לגנוב נשק לסוגיו או אמצעי לחימה חמים כמו לבנות חבלה. עד היום, אסור היה על חיילי צה"ל לפתוח באש והם היו רשאים רק להניס בצעקות, לרדוף ואף לעצור חשודים בגניבה.



קצין בכיר בצה"ל אמר אחר הצהריים בתדרוך לעיתונאים כי ההחלטה התקבלה בשל ריבוי גניבות ותקריות דומות בחודשים האחרונים, בעיקר בנגב. הקצין לא ידע למסור פרטים על היקף התופעה. הוא הדגיש עם זאת, כי נוהלי הפתיחה באש החדשים מיועדים לכך שהירי ייעשה אך ורק לרגליים. הוא ציין כי הנוהל החדש שונה מהנהלים לפתיחה באש בשטחים. ההוראה תחול על כל מקום שמוכרז כשטח צבאי סגור על פי צו אלוף ו"מגודר במתחם מסודר". "הרצון שלנו הוא למנוע גניבות של נשקים שהגיעו בחודשים האחרונים לתוצאה רע", הוסיף הקצין הבכיר.



אף שבשיחה עם העיתונאים לא הוזכרה המילה "בדואים", ברור שהחלטה הזו מיועדת בראש וראשונה נגדם.



עד היום לא היו לצה"ל שום סמכויות לפתוח באש על גנבים שחדרו למחנות צה"ל. רבים מהם הגיעו רכובים על טרקטורונים. הקצין הבכיר אמר עוד, כי הנהלים החדשים חלים רק על חשד לגניבת נשק ואמצעי לחימה ולא ציוד אחר כמו גנרטורים או ג'ריקנים. עם זאת, הוא לא ידע להסביר כיצד יזהו, יבחינו ויפרשו חיילי צה"ל את כוונות הגנבים".



החלטת הרמטכ"ל התקבלה לאחר התייעצויות עם הפרקליט הצבאי הראשי, תא"ל שרון אפק, ועם אגף המבצעים בצה"ל. לדברי הקצין, החלטה כזו היא בסמכות הרמטכ"ל ולכן לא היה צורך באשור שר הביטחון או הדרג המדיני.