ההנהגה הישראלית גיבשה ערב מלחמת ששת הימים תוכנית חשאית לבצע פיצוץ גרעיני בחצי האי סיני כדי להרתיע את מצרים במקרה של חשש מניצחון ערבי במלחמה. כך נחשף בראיונות גנוזים שנערכו עם תא”ל (במיל') יצחק יעקב (יצה) המנוח, מבכירי מערך המחקר והפיתוח של מערכת הביטחון, ואשר פורסם אמש לראשונה ב"ניו יורק טיימס". חוקר הגרעין הישראלי ד”ר אבנר כהן מהמכון ללימודים בינלאומיים במכון מונטריי בקליפורניה, קיים את השיחות עם יעקב במהלך 1999 ו־2000, כשנה לפני שיעקב נעצר והואשם במסירת ידיעות שעלולות לפגוע בביטחון המדינה ללא סמכות ונידון לשנתיים של מאסר על תנאי. יעקב עצמו הלך לעולמו בגיל 87 בשנת 2013.



לפי הכתבה ב"ניו יורק טיימס", שזכתה לכותרת “הסוד האחרון של מלחמת ששת הימים”, יעקב סיפר לכהן כי בתקופת ההמתנה ערב המלחמה, במאי 1967, הוא נקרא לשוב לישראל בעת ששהה במכון ראנד בקליפורניה. כאשר היה ברור כי המלחמה עומדת לפרוץ, החל יעקב לגבש תוכנית שבמסגרתה תערוך ישראל הפגנת כוח באמצעות פיצוץ של מתקן גרעיני בתוך חצי האי סיני, אז עדיין תחת שליטה מצרית.



“המטרה הייתה ליצור מצב חדש בשטח, מצב שייאלץ את המעצמות להתערב, או מצב שייאלץ את המצרים לעצור ולומר ‘חכו רגע, לא היינו מוכנים לזה’. היעד היה לשנות את התמונה”, אמר יצה בראיון המוקלט.



במסגרת התוכנית, שקיבלה את הכינוי “מבצע יום הדין”, נבחרה פסגת הר במרחק של כ־20 קילומטר מאבו עגיילה כאתר לביצוע הפיצוץ. בהתאם לפקודה מראש הממשלה לוי אשכול ומהרמטכ”ל יצחק רבין, הייתה אמורה יחידת צנחנים להגיע למקום כדי לבצע את עבודת ההכנה, ולאחר מכן שני מסוקי תובלה היו אמורים להעביר את הפצצה ולהקים עמדת פיקוד, ואז להמתין לאור הירוק מההנהגה הישראלית.



יעקב עצמו אף ביצע טיסת סיור במסוק עם מנהל הוועדה לאנרגיה אטומית ישראל דוסטרובסקי, אולם הם נאלצו לשוב על עקבותיהם אחרי שמטוסים מצריים הוזנקו לעברם. “היינו קרובים מאוד”, שחזר יעקב. “ראינו את ההר, וראינו את המקום שבו היו אמורים להסתתר, בקניון כלשהו”.



בסופו של דבר מבצע “מוקד” סיפק את אות הפתיחה לניצחון הישראלי המרשים, שכלל את כיבוש חצי האי סיני, והתוכנית לפוצץ את המתקן הגרעיני נותרה במגירה. “זה הסוד האחרון של מלחמת 1967”, סיכם כהן, שמחר יפרסם שורה של מסמכים על הפרויקט הסודי באתר מיוחד של הפרויקט הבינלאומי להיסטוריה של תפוצה גרעינית במרכז וודרו ווילסון בוושינגטון.