יש סבירות הסטטיסטית שתתרחש רעידת אדמה בעשור הקרוב , כך עולה היום (ראשון) מדברי קצין בכיר בפיקוד העורף של צה"ל לקראת תרגיל ארצי גדול שיחל היום ויימשך ארבעה ימים בהובלת משטרת ישראל יחד עם . לדברי הקצין, על פי הסטטיסטיקה, באזורים כמו ישראל, שנמצאים על קו השבר הסורי-אפריקאי רעידת אדמה גדולה תתרחש פעם במאה שנים. רעידת אדמה גדולה התרחשה לאחרונה ב-1927. 



את תרגיל העורף הלאומי השנתי, "רעידת אדמה 2017", מקדמת בחודשים האחרונים רשות החירום הלאומית בהובלה של משטרת ישראל  ובסיוע צה"ל ופיקוד העורף משרדי הממשלה וכלל גופי החירום וההצלה, לרבות כב"ה ומד"א.  בין היתר יתורגלו צונאמי בחופי נתניה,  קריסת שערים באצטדיון בלומפילד,  אתר הרס בבית זית - בפאתי ירושלים. 
 
בנוסף לתרחישי המשטרה,  רשות החירום הלאומית, משטרת ישראל, פיקוד העורף ומשרדי הממשלה, יתרגלו בעיר כרמיאל את תצוגת התכלית הגדולה, אי פעם, שערכה מדינת ישראל בהתמודדות עם תרחיש קיצון של רעידת אדמה חזקה: תרגול אתרי הרס ופגיעה קשה בתשתיות, אספקת מזון ומים בהיטס, הקמת בית חולים שדה, פריסת תשתיות תקשורת הקמת עשרות אוהלים לטיפול במפונים ועוד


התרחיש שעל פי יתנהל התרגיל הוא שרעידת אדמה חזקה תגרום למותם של אלפי הרוגים, לאלפים של פצועים ולכודים, למאה וחמישים בני אדם שייעקרו מבתיהם ולנזק כבד לבניינים לתשתיות חיוניות של חשמל מים, גז, כבישים, מערכי תקשורת. העיר שתיפגע קשה במיוחד על פי התרחיש היא חיפה.

לפי מתווה התרגיל, המשרד לביטחון פנים הכריז על אסון לאומי, משטרת ישראל מפקדת על האירוע וצה"ל בכלל ופקוד העורף בפרט. התרחיש גובש בעזרת חוקרים של המכון הסייסמולוגי.

רעידת אדמה בצ'ילה. צילום: רויטרס
רעידת אדמה בצ'ילה. צילום: רויטרס
התרגיל שיסתיים ביום רביעי הקרוב יאופיין בתרגולים שונים ברחבי הארץ ומטרתו שיפור מוכנות פיקוד העורף, רשות החירום הלאומית (רח"ל), משרדי הממשלה, הרשויות המקומיות, מוסדות החינוך וגופי החירום לתרחיש של רעידת אדמה בישראל.
ביום שלישי הקרוב בבוקר תופעל כחלק מהתרגיל מערכת הנגשת אות באמצעי התקשורת: טלוויזיה, תחנות רדיו ארציות ומחוזיות, אתרי אינטרנט וכן אפליקציית פיקוד העורף. לא תופעל מערכת הצופרים הפרוסה בארץ. מטרת האות היא תרגול התנהגות נכונה בעת רעידת אדמה לשם קידום מוכנות הציבור לרעידת אדמה בישראל.
דובר צה"ל מדגיש כי התרגיל תוכנן כחלק מגרף האימונים לשנת 2017. התרגיל מהווה הזדמנות שנתית נוספת להכנת כלל הציבור למצבי חירום, לבחינת המערכות השונות, התיאום הבין-ארגוני ושיפור ההיערכות והמענה להתגוננות העורף בחירום