לקראת התרגיל הלאומי המתקיים השבוע ברחבי הארץ, תושק מחר באופן רשמי מערכת התראה חכמה, מרעידת אדמה, שהותקנה בחודשים האחרונים על כל מסילות רכבת ישראל המתקשרת עם גלאים הפזורים לכל אורך גבולה המזרחי של המדינה הנמצא על השבר הסורי אפריקני. בעת רעידת אדמה יקבל חדר הבקרה של זכיינית הרכבת, חברת "רשף ביטחון", הנמצא בחולון, התראה מקדימה ויוכל להעביר התראה מיידית לתחנות ונהגי רכבת ישראל להאט את מהירות הרכבות.



מדובר בפרויקט כמעט יחידי בעולם, שדומה לו קיים רק ביפן, בו גדר ססמית הוקמה לאורך השבר הסורי אפריקאי ולאורך קו שבר יגור מבית שאן עד הצ'ק פוסט, שניהם מועדים לרעידות אדמה. הגלאים ממוקמים בכל 10 ק"מ לאורך השברים. ההתרעה המוקדמת מקו השבר לפני גל ההרס מאפשרת ההאטה של הרכבת ממהירות 140 קמ"ש למהירות 20 קמ"ש, מה שממזער משמעותית את הנזקים והפגיעות בנפש.



המערכת, שמהיום תהיה מבצעית, מצטרפת למערכות דומות של "רשף ביטחון" האחראית על הפיקוד והבקרה וחברת EQI שאמונה על ציוד ההתראה, ושמותקנות כבר במוסדות החינוך שם "רשף" היא אחד משלושה זכיינים, וכן בבנקים ומשרדי ממשלה וכן למערכת שנמצאת כבר בשלבי הטמעה במתקנים אסטרטגיים ברחבי המדינה, בהם מתקני חומרים מסוכנים, שתוכל לסגור אוטומטית את הייצור במתקנים שניות לפני הגעת גלי ההדף. היא מבצעית רק במפעלים בודדים כמו "חיפה כימיקלים". במפעלים אחרים, כמו מפעלי בז"ן בחיפה ותרכובות ברום בדרום, היא רק בשלבי הטמעה, כלומר מתקבלת אמנם התראה מפני רעש אדמה אבל כל עוד המערכת לא מוטמעת בתוך מערכות הבקרה של המפעלים אז גורם אנושי הוא זה שעליו לסגור את מערכות הייצור ובכך אוזל זמן יקר. 



גלאי EQI. צילום: רשף ביטחון




חוק חומרים מסוכנים משנת 1993 אמנם מחייב כל מפעל שהוא בעל "היתר רעלים" מהמשרד להגנת הסביבה להתקין מערכות למניעת דליפה לא מבוקרת של חומרים מסוכנים במקרה אסון, אבל לבד מהרגולציה המחמירה על כיבוי אש החוק מעולם לא נכנס לרזולוציה של אילו מערכות על המפעלים להתקין. כך נוצר מצב שגם 24 שנים אחרי חקיקת החוק ועל אף שהטכנולוגיה קיימת בעולם מזה שנים, כמה מהמפעלים המסוכנים ביותר בישראל עדיין אינם מוכנים בצורה המיטבית לרעידת אדמה. גם חוק רישוי עסקים מעומעם בניסוחיו ומעולם לא עודכן ברוח הטכנולוגיות הקיימות לחייב מתקני חומרים מסוכנים במערכות התראה מתקדמות אלה.

יובל אלעני, מנכ"ל חברת EQI המייצרת ומספקת ל"רשף ביטחון" את מערכת גלאי רעידות האדמה וראש הפרוייקט אומר למעריב: "המערכת מסוגלת לסגור בתוך עשרות שניות את זרימת החומרים המסוכנים בתוך הצנרת של המפעלים, צעד שאמור להקטין את כמות החומרים שמסתובבים בצנרות. זמן ההתראה הסביר מבחינתנו הוא 40-50 שניות וגם ברכבת, שבה ההתראה עוברת דרך גורם אנושי בגלל הוראה של המדינה, זה מספיק זמן כדי להעביר הוראה מהירה לנהגים להאט את מהירות הרכבות, זה הוכח בפיילוט מוצלח של שלושה חודשים והמערכת עובדת כעת בפריסה ארצית מלאה. המערכות במפעלים, במבני הציבור ובבתי הספר הן אוטונומיות".

אלעני מוסיף: "למעשה המערכת שלנו מותקנת היום כבר בפריסה מספיק נרחבת כדי שבזמן אמת של רעש אדמה נוכל לדעת עוד לפני המכון הגיאופיזי היכן הכו גלי ההדף בעוצמה הגדולה ביותר". 


מפת גלאי הרכבת. צילום: EQI ורשף ביטחון




חדר הבקרה של "רשף ביטחון" חולש גם על המערכות במפעלי החומרים המסוכנים אבל מסוגל רק "לצפות" בהם ולדעת היכן מופעלת המערכת בעת רעידת אדמה. זאת ועוד, להבדיל מהמערכת ברכבת שמסיבות ביטחוניות רק מתריעה אבל אינה עוצרת בעצמה את תנועת הרכבות, מכיון שבמפעלים המערכת כן מסוגלת לעצור את הייצור אוטומטית היא אינה נשלטת מרחוק וזאת מחשש למתקפת סייבר. זו היא מערכת במעגל סגור שאין לה כל תקשורת עם סביבת הסייבר שמחוץ למתחם בו היא מותקנת, כך גם במטות הבנקים הגדולים, בבורסה לניירות ערך ובמשרדי הממשלה. היא מסוגלת לפתוח שערים אוטומטיים כדי לאפשר הימלטות המונית בה בעת עם השמעת הכריזה במתחם.

שוקי פליין, מנכ"ל רשף ביטחון, משוכנע כי איום רעידת האדמה בישראל גדול כיום מכל איום אחר: "ההתרעה הן אלו שתצלנה חיי אדם ברעידה שתתרחש בישראל, ויגדילו את יכולת השרידות של מי שיפגע. בתי ספר מהווים את אחד ממוקדי הסיכון הגדולים ביותר בשל ריכוז הילדים במבנים, חלקם ישנים המועדים להתמוטטות".


מסך ההתראה לדוגמא. צילום: רשף ביטחון




פליין ציין כי הנחיות שפרסם משרד החינוך בשנת 2014 קבעו כי בכל בית ספר חדש יש להתקין מערכת שמספקת עשרות שניות של התרעה מוקדמת מרעידת אדמה וביצוע תרגולת מהירה של הימלטות ופינוי, מה שמעלה בעשרות אחוזים את הסיכוי להצלת חיים , לפי מפרט שקבע המכון הגיאופיזי. כמו כן נקבע בהנחיות אלה, שיש להתקין מערכות חיזוי בכל בתי הספר הישנים שהוקמו לפני שנת 1980.

על פי מומחים ממערכת הביטחון, שהציגו בשנה האחרונה את הנתונים בכנסת, בתרחיש קיצוני רעידת אדמה עלולה לגרום לכ-7,000 הרוגים בישראל, כ-17 אלף משפחות חסרות בית וכ-9,500 לכודים.