תיעוד: כך נראית מקרוב מערכת ההתראה הלאומית מפני רעידות אדמה

המערכות אינן נשלטות מרחוק מחשש מפני תרחיש של מתקפת סייבר, וגם ברכבת ההתראה לנהגים תעבור דרך מוקד אנושי. עם זאת ראשי הפרויקט מדגישים: "השלב הניסיוני הוכיח את עצמו"

יובל בגנו צילום: באדיבות המצולם
מרכז לאומי רעידות אדמה
מרכז לאומי רעידות אדמה | צילום: רויטל שוורץ
3
גלריה

מדובר בפרויקט כמעט יחידי בעולם, שדומה לו קיים רק ביפן, בו גדר ססמית הוקמה לאורך השבר הסורי אפריקאי ולאורך קו שבר יגור מבית שאן עד הצ'ק פוסט, שניהם מועדים לרעידות אדמה. הגלאים ממוקמים בכל 10 ק"מ לאורך השברים. ההתרעה המוקדמת מקו השבר לפני גל ההרס מאפשרת ההאטה של הרכבת ממהירות 140 קמ"ש למהירות 20 קמ"ש, מה שממזער משמעותית את הנזקים והפגיעות בנפש.

המערכת, שמהיום תהיה מבצעית, מצטרפת למערכות דומות של "רשף ביטחון" האחראית על הפיקוד והבקרה וחברת EQI שאמונה על ציוד ההתראה, ושמותקנות כבר במוסדות החינוך שם "רשף" היא אחד משלושה זכיינים, וכן בבנקים ומשרדי ממשלה וכן למערכת שנמצאת כבר בשלבי הטמעה במתקנים אסטרטגיים ברחבי המדינה, בהם מתקני חומרים מסוכנים, שתוכל לסגור אוטומטית את הייצור במתקנים שניות לפני הגעת גלי ההדף. היא מבצעית רק במפעלים בודדים כמו "חיפה כימיקלים". במפעלים אחרים, כמו מפעלי בז"ן בחיפה ותרכובות ברום בדרום, היא רק בשלבי הטמעה, כלומר מתקבלת אמנם התראה מפני רעש אדמה אבל כל עוד המערכת לא מוטמעת בתוך מערכות הבקרה של המפעלים אז גורם אנושי הוא זה שעליו לסגור את מערכות הייצור ובכך אוזל זמן יקר.

גלאי EQI. צילום: רשף ביטחון
גלאי EQI. צילום: רשף ביטחון | גלאי EQI. צילום: רשף ביטחון
מפת גלאי הרכבת. צילום: EQI ורשף ביטחון
מפת גלאי הרכבת. צילום: EQI ורשף ביטחון | מפת גלאי הרכבת. צילום: EQI ורשף ביטחון
תגיות:
רעידת אדמה
/
רכבת
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף