ארגון החמאס הזהיר ממה שכינה "פיצוץ המצב" ברצועת עזה, במידה והחלטת הקבינט המדיני ביטחוני שהתקבלה אתמול לצמצם את אספקת החשמל הישראלית לעזה תמומש. דובר הארגון עבד אל-לטיף אל-קאנוע, תקף בחריפות היום (שני) בהודעה את ההחלטה, והדגיש כי "היענות הכיבוש הישראלי לבקשת ראש הרשות מחמוד עבאס היא הרת אסון, מדובר בהחלטה מסוכנת שתגרום להידרדרות עד לפיצוץ".
 
לדברי אל-קאנוע, ההחלטה פוגעת בכל תחומי החיים ויכולה לזרז את ההידרדרות. "מי שאחראי להחלטה זו הוא האויב הישראלי המטיל מצור על רצועת עזה, וכן אבו מאזן בתפקידו הלא מוסרי והלא אחראי המשלים את המצור".
חברת החשמל ברצועת עזה הודיעה כי טרם קיבלה מכתב רשמי המאשר את ההחלטה של הקבינט הישראלי, לצמצם את אספקת החשמל בשעה אחת ליום. מוחמד ת'אבת, דובר חברת החשמל ברצועה, אמר כי "יישום ההחלטה תביא להידרדרות הרת אסון ומסוכנת בכל תחומי החיים ברצועה, כמו הבריאות, החינוך, השירותים". ת'אבת דרש ממוסדות האו"ם וארגוני זכויות האדם ללחוץ על ישראל, כדי לחזור בה מהחלטתה.  

בתוך כך, חברת החשמל של רצועת עזה אישרה הערב, כי החברה המצרית לאספקת חשמל הודיעה לה כי היא הולכת לנתק לחלוטין את אספקת החשמל מרצועת עזה "בכל עת". מוקדם יותר, דווח על כוונת של המצרים לצמצם את אספקת החשמל, אולם ההודעה של חברת החשמל המצרית הדהימה אף את ראשי חברת החשמל הפלסטינית ברצועת עזה.

יש לציין, כי לרצועת עזה מגיעים 120 מגה וואט חשמל מישראל, המזינים עשרה קווים בכל חמשת המחוזות בעזה. לכל מחוז הוקצבו עד כה 4 שעות חשמל.
ההחלטה של הקבינט לצמצם את החשמל לרצועה כמו גם ההחלטה של חברת החשמל המצרית לנתק לחלוטין את אספקת החשמל המזערית לרצועה, עלולה לשתק לחלוטין את כל החיים של כשני מיליון פלסטינים.                      


כאמור, הקבינט החליט אמש לקצץ באספקת החשמל לרצועת עזה, על פי המלצת מערכת הביטחון וצה"ל. ההחלטה התקבלה לאחר לבטים קשים, למרות שברור היה, הן למערכת הביטחון והן לשרים, כי בכך הם מגבירים עוד יותר את המצוקה הכלכלית של תושבי עזה, והדבר עלול להביא להסלמה ואף לכדי עימות חדש, רביעי במספר, עם החמאס בקיץ הקרוב.

בית חאנון, רצועת עזה. צילום: רויטרס

מהלך שמיועד לחזק את אבו מאזן

אנשי מערכת הביטחון בהם הרמטכ"ל רב אלוף גדי אייזנקוט, ראש אמ"ן האלוף הרצי לוי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, סקרו את המצב הקשה ברצועה, אך אמרו כי למרות זאת צריך להיענות ולתמוך בראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. המהלך הישראלי מיועד לחזק את מעמדו של ראש הרשות, על רקע הסיכויים לחידוש התהליך המדיני בעקבות המדיניות החדשה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וממשלו.
לפי אנשי מערכת הביטחון, יש סיכוי כי ההחלטה תביא ללחץ של הציבור בעזה, על הנהגת החמאס, לחדול מהסטת הכספים המועברים מגורמים בינלאומיים שונים לרצועה, לזרוע הצבאית, להתחמשות ולהמשך חפירת המנהרות. למרות זאת, במערכת הביטחון אומרים כי בשלב זה חמאס אינו עומד להיכנע ללחצים המופעלים עליו בעניין זה.
בחודש אפריל האחרון החליט אבו מאזן לצמצם ב-40% את העברת הכספים מהרשות, המממנים את אספקת החשמל מישראל מישראל לרצועה. אבו מאזן עשה זאת כחלק ממאמציו לפגוע בהנהגת החמאס, ויש גורמים הסבורים כי המהלך נועד להביא בסופו של דבר למלחמה בין ישראל לחמאס. 
לפי אחת ההערכות, אם המצוקה ברצועת עזה תימשך, ואף תוחרף עקב ההחלטה החדשה, הרי הנהגת החמאס תיזום מהלך צבאי נגד ישראל כדרך לצאת מן המיצר והמבוי הסתום שאליו נקלעה. יודגש גם כי על רקע המשבר החריף בין ערב הסעודית ובנות בריתה לקטאר, הסיכויים שכעת יועברו כספים לרצועה, בדומה למקרי עבר, קטן ביותר. קטאר היא המממנת הגדולה ביותר של מיזמים כלכליים ברצועה.