אומרים שהצבא צועד על קיבתו, אבל בשבוע הספר נכון יותר לומר שגם על ספרייתו. כמה השפעה יש לארון הספרים היהודי והישראלי על קציני הצבא שלנו אפשר ללמוד מהבחירות שלהם. ראש המטה הכללי רב אלוף גדי איזנקוט בחר כספר משפיע ב"ייחוד וייעוד" מאת דוד בן־גוריון. לדבריו, הספר מלווה אותו שנים ארוכות, והוא נמצא על מדף הספרים שלו עוד מימיו כקצין צעיר.



"במילותיו המדויקות מספר בן־גוריון על חזון שנראה אז אולי קצת תמים וקצת אופטימי: צבא שיצליח לנצח את אויביו בכל קרב ובכל מערכה, שיעשה זאת לא רק באמצעות כלי נשק, תעוזה ואומץ, אלא גם באמצעות הערכת האדם, כבוד בין החייל לחברו ושילובם של גברים ונשים מהארץ ומהעולם במשימת ההגנה על המולדת", אומר איזנקוט. "הייתי מאוד גאה ושמח להציג בפני בן־גוריון את הצבא שלנו כיום. צבא המאחד בתוכו חיילים וחיילות מכל שכבות האוכלוסייה, מהכפר ומהכרך, מהמכינות ומהישיבות, מבתי הספר הטכנולוגיים ומהאמנותיים, מהנגב, מהגליל ומהערים הגדולות, ילידי הארץ, עולים חדשים ועולים ותיקים – כולם משרתים יחד כתף אל כתף מול אותה משימה למימוש ייעודו של צה״ל - להגן על המדינה, להבטיח את קיומה ואם נדרש לכך, לנצח במלחמה".



הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל שרון אפק בחר בספר "מר מאני" מאת א"ב יהושע. "קראתי את הספר לראשונה לפני 25 שנים. אני זוכר שלא יכולתי להפסיק לקרוא בו וחשתי כאילו אני נשאב אל הדפים ביד נעלמה", הוא אומר.



הרמטכ"ל. בחר בספר שמלווה אותו שנים ארוכות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
הרמטכ"ל. בחר בספר שמלווה אותו שנים ארוכות. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



"הספר כתוב באופן ייחודי, כרומן שיחות הנמתח משנות ה־80 של המאה הקודמת לאמצע המאה התשע עשרה. כל שיחה מוסיפה עומק ומבטאת קול של הדובר והתקופה. מבחינתי הרומן המיוחד והמורכב הזה שב ומוכיח שאין חוויה תרבותית מתגמלת, מפרה ומעשירה יותר מאשר קריאת ספר טוב".


הבחירה המפתיעה ביותר הייתה של ראש אכ"א אלוף מוטי אלמוז, שבחר בספר הילדים "מעשה בחמישה בלונים" מאת מרים רוט.



"מה שהכי יפה בסיפור הזה הוא שמדובר באירוע פשוט, יומיומי, על חמישה חברים אשר זוכים לקבל את המתנה הנפלאה מכל - בלון חדש וצבעוני", הוא אומר. "כל ילד מקבל בלון מיוחד לו, בצבע שמתאים בדיוק לו. כאשר העלילה במהרה מתפתחת הבלונים היפים מתגלים בשבריריותם הטבעית. הילדים מגלים שלא הכל פשוט בחיים, וכי ״זה סופו של כל בלון״ הוא חלק טבעי מחיינו, כאשר כל סוף הוא התחלה. אני בטוח כי אם הסיפור היה ממשיך, היינו רואים את הילדים מתחילים חוויות חדשות, שמחים ונהנים לאחר ששכחו את הבלונים והמשיכו הלאה בחייהם אל דברים מרגשים יותר".



לדבריו, "סיפורי ילדים נוגעים לנו ברגש ובשכל, בלב ובמוח ומאפשרים גם לנו, ההורים, בעת קריאת הסיפור לילדינו, ללמוד דבר או שניים על הדברים החשובים באמת בחיים ועל הפשטות בה ניתן להתמודד איתם: בחיוך, בשלווה ובהסתכלות קדימה".