חטיבת הקומנדו החדשה של צה"ל, המכונה "עוז", נחשפת היום (חמישי), היום שבו ראש הממשלה בנימין נתניהו חוזר מוועידת פסגה נוספת בקפריסין עם ראשי הממשלות של יוון קפריסין. חיילי גדוד "אגוז", המשתייך לחטיבה, סיימו השבוע אימון מיוחד בקפריסין בהשתתפות יחידת הקומנדו של האי השכן. זהו האימון השני של חטיבת הקומנדו בחו"ל, כאשר הראשון התקיים באי כרתים שביוון לפני כחצי שנה. לחטיבה מתוכננים אימונים משותפים נוספים בחוץ לארץ בהמשך. קצין בכיר בחטיבה הגדיר בפגישה עם עיתונאים את התרגיל שכינויו "אוויר הרים" בהרי טרודוס שבקפריסין כ"חסר תקדים" בתולדות צה"ל.



במהלך האימונים בקפריסין הוטסו במטוסי הרקולס (שמשון) 480 מחיילי החטיבה, רובם מגדוד אגוז (כולל פלוגת מילואים), לנמל התעופה בפאפוס, כשקודם לכן ספינה חכורה העבירה כלי רכב מנמל חיפה.


האימון המיוחד של חטיבת עוז בקפריסין. צילום: דובר צה"ל

חיילי חטיבת הקומנדו בתרגיל בקפריסין. 480 מהם הוטסו במסוקי הרקולס. צילום: דובר צה"ל
חיילי חטיבת הקומנדו בתרגיל בקפריסין. 480 מהם הוטסו במסוקי הרקולס. צילום: דובר צה"ל



בתרגיל שנמשך שלושה ימים השתתפו גם מטוסים ללא טייס (מל"טים) מדגם רוכב שמיים, מטוסי תצפית עם ציוד תקשוב ומודיעין, וכן כלבים וכלבנים מיחידת עוקץ. טורקיה, שלה נוכחות בחלק הטורקי של קפריסין, ושלפני שנה נרמלה את יחסיה עם ישראל, עקבה מקרוב אחר התרגיל בפרט ושיתוף הפעולה המתעצם בין ישראל ליריביה מיוון וקפריסין. בהקשר זה, הדגיש קצין בכיר כי הכנות לתרגיל ובמהלכו "התייחסנו לכך שעוקבים אחרינו מודיעינית".



חיילי החטיבה פושטים על כרים נטושים בקפריסין. צילום: דובר צה"ל
חיילי החטיבה פושטים על כרים נטושים בקפריסין. צילום: דובר צה"ל



לדברי אותו קצין, ההישג העיקרי של התרגיל הוא שצה"ל התאמן ב"עומק בשטחים לא מוכרים". במסגרת התרגיל פשטן הכוחות לעומק של 20 קילומטרים על כרים נטושים בקפריסין, שהוכשרו מבעוד מועד בידי קשרי חוץ (קש"ח) של צה"ל וחיל חלוץ של החטיבה.



כזכור, חטיבת הקומנדו הוקמה לפני כשנתיים על פי החלטה של הרמטכ"ל גדי איזנקוט שבמסגרתה מאוגדים יחידות מיוחדות, ביניהם אגוז, דובדבן, רמון, מגלן וכוחות רפואיים. כמו כן, היא יוסדה כלקח ממלחמות ישראל, שבהן התברר כי היחידות המיוחדות והייעודיות, שמשמשות למשימות בטחון שוטף ומודיעין בשגרה, לא באות בהן לידי ביטוי. כל יחידות החטיבה מתאמנות ומוכשרות למלחמה בכל הזירות והתרחישים בעזה, בלבנון ובסוריה.