בצה"ל ובשירות הביטחון הכללי מעריכים הבוקר (שבת) כי פיגוע הטרור אמש בירושלים היה פעולה של יוזמה מקומית, ועל פי ממצאי החקירה וההערכות השונות עד כה, אין סימנים המעידים כי שלושת המחבלים נשלחו למשימה על ידי מערכת פיקודית כלשהי. במערכת הביטחון מטילים ספק עד כדי ביטול נטילת האחריות של דאעש. גורם צבאי אמר למעריב כי "כמעט בוודאות, ההערכה היא שנטילת האחריות של דאעש היא חסרת בסיס ואחיזה במה שקרה אתמול". הוא העריך כי לא צפוי גל פיגועים ביוזמת ארגון המדינה האסלאמית, כי שנאמר בהודעה שפרסם הארגון.



למעשה, שלושה ארגונים נטלו אחריות על הפעולה: חמאס, דאעש וגם החזית העממית. גורם בטחוני אמר עוד, מבין שלושת הארגונים שנטלו אחריות, האפשרות לפיה האחראי לפיגוע הוא החזית העממית, שפרסמו את שמותיהם של שלושת המפגעים, היא סבירה יותר. יודגש גם כי בחמאס פרסמו עוד הודעה, שבה הם דחו את נטילת האחריות של ארגון המדינה האסלאמית. כך נוצר מצב שבו שני הארגונים האלה מתחרים על הקרדיט ביניהם.



החקירה, בהובלת השב"כ, מתמקדת עתה בבדיקה יסודית ומעמיקה - האם שלושת המפגעים קיבלו הכוונה כלשהי מגורם מקומי, או מגורמים אחרים, או שהם היו החברים היחידים בהתארגנות הזו.



מדובר למעשה בהמשך לדפוס הפעולה שמאפיין את פיגועי הגל הנוכחי של הטרור, שהחל מאז ספטמבר 2015. בתקופה זו, הפיגועים שבוצעו היו בהתארגנות מקומית, לרוב ללא שיוך ארגוני של מפגעים בודדים, או צוות של שניים או שלושה מפגעים שהחליטו ביניהם על פעולה. הפיגוע בירושלים עונה גם על האפיון של השימוש בכלי נשק שהם לרוב מתוצרת בית או פיגועי דריסה.



כזכור, בפיגוע שבו נדקרה למוות לוחמת מג"ב הדס מלכא, המחבלים השתמשו בסכיני מטבח שאפשר להשיג כמעט בכל חנות, ובתת מקלע קרלו, שמיוצר בבתי מלאכה ומחרטות ברחבי הגדה. מעת לעת, כוחות הביטחון פושטים עליהם וסוגרים את המקומות. שניים מתוך שלושת המפגעים ישבו במעצר לתקופה של כחודש, לאחר שהשתתפו במה שמוגדר בשב"כ "טרור עממי" - השלכת בקבוק תבערה. השלושה הם צעירים בגילאי 18-19 מהכפר דיר אבו משעל ליד רמאללה, שבו מתגוררים תושבים המזוהים עם כל הזרמים של התנועה הפלסטינית, ולאו דווקא עם ארגון אחד. בוודאי שלארגון חמאס אין נוכחות דומיננטית במקום.



השלושה מוגדרים כשוהים בלתי חוקיים, שנכנסו לירושלים מהגדה ללא אישורי שהייה או עבודה מהגדה לירושלים. אין להסתננותם כל קשר לרמדאן, והם לא עברו במעברים המיוחדים המיועדים למי שמבקשים להגיע לירושלים כדי לציין את החג.



מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב פולי מרדכי, כתב היום בעמוד הפייסבוק של מתפ״ש בערבית נגד ההסתה של ארגון הפת"ח. "מי שזורע שחת לא ייקצור טוב. הרסתם את אווירת הרמדאן של תושבי יהודה ושומרון. שלושת הנבלים אשר ביצעו את פיגוע הטרור הפחדני של אמש והרגו שוטרת צעירה בירושלים, קיבלו ברכות מארגון פת"ח שטען שקרית כי הם חפים מפשע ונקיים מכל רבב כאילו הוצאו להורג ללא סיבה. זו הסתה ועידוד הטרור", כתב.



הוא הוסיף: "עקב הפעולה הנפשעת והמגונה הזו וההסתה הרשמית הכוזבת מצד גורמי פתח רשמיים כדי להשיג פופולאריות, החליטה ישראל על נקיטת צעדים שהראשון שבהם הוא ביטול רבע מיליון היתרי ביקור, ושלילת חמולות המחבלים מהיתרי העבודה שלהם. מי שהטבע שלו הוא לנהוג בכפיות טובה כלפי אנשים והוא אינו מודה להם הרי שהוא גם רגיל לכפור בחסד האל".