חברת החשמל הודיעה היום (שני) על מימוש החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה. בהודעת החברה נאמר, כי "בפועל, תוגבל האספקה בכל יום בשני קווים מבין העשרה עד להגבלת כל עשרת הקווים כך שהיקף אספקת החשמל יעמוד על גובה ההתחייבות הכספית". עוד ציינו בחברה, כי החלוקה הפנימית של החשמל לצרכנים בתוך הרצועה איננה באחריות חברת החשמל וכי היא נעשית על ידי גורמים פלסטינים פנימיים ברצועה.



החלטת הקבינט התקבלה לבקשת הרשות הפלסטינית, על פי המלצת מערכת הביטחון וצה"ל ולאחר לבטים קשים, למרות שברור היה, הן למערכת הביטחון והן לשרים, כי בכך הם מגבירים עוד יותר את המצוקה הכלכלית של תושבי עזה, והדבר עלול להביא להסלמה ואף לכדי עימות חדש, רביעי במספר, עם החמאס בקיץ הקרוב.



דובר חברת החשמל הפלסטינית, מוחמד ת'אבת, אמר כי ההפחתה פירושה ש"הכוח יינתן רק לשעתיים עד שלוש שעות ביום". ישראל הודיעה על ההחלטה לקצץ אספקה ​​בשבוע שעבר, לאחר שיו"ר הרשות, אבו מאזן, אמר כי הרשות הפלסטינית לא תשלם עוד את מלוא סכום חשבון החשמל החודשי, שכן לטענתו חמאס לא מעביר את הכספים מהמסים העזתיים מדי חודש. בישראל טוענים כי הכסף מופנה לטרור במקום לרווחת התושבים.



דובר החמאס, סאמי אבו זהרי, הגיב ואיים כי "הכיבוש הישראלי אחראי בראש ובראשונה על ההשלכות של הפחתת החשמל, משום שישראל גובה מסים מהפלסטינים במעברים של עזה, שמספיקים לכסות את צורכי החשמל של עזה". גם פאוזי ברהום טען בהודעה הרשמית של חמאס כי "ישראל ואבו מאזן אחראים להשלכות הרות אסון של הפחתות החשמל הללו ולחסימת אספקת הדלק כדי להגיע לתחנת הכוח של רצועת עזה".



תחנת הכוח היחידה של עזה נסגרה בחודש אפריל האחרון, כיוון שמפעילי התחנה בעזה טענו כי הם אינם יכולים להרשות לעצמם מס שהוטל על הרשות הפלסטינית על סולר שהכפיל את מחיר הפעלתו. החשמל ברצועה פעל בערך שמונה שעות ביום, וכעת המצב עוד יחמיר. ברהום אמר כי ישראל והרשות הפלסטינית מתכוונות "להאיץ את הידרדרות המצב ברצועת עזה, משום שהן משפיעות על כל היבט בחיי היומיום". הוא קרא לפלגים הפלסטינים להתנגד לפעולות הישראליות ולרשות הפלסטינית ולהתכונן לפרויקטים נוספים שמטרתם "לחסל את העניין הפלסטיני".


המטרה: לחץ על הנהגת חמאס בעזה

אנשי מערכת הביטחון, בהם הרמטכ"ל רב אלוף גדי איזנקוט, ראש אמ"ן האלוף הרצי לוי ומתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי, סקרו את המצב הקשה ברצועה, אך אמרו כי למרות זאת צריך להיענות ולתמוך בראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן. המהלך הישראלי מיועד לחזק את מעמדו של ראש הרשות, על רקע הסיכויים לחידוש התהליך המדיני בעקבות המדיניות החדשה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ וממשלו.



לפי אנשי מערכת הביטחון, יש סיכוי כי ההחלטה תביא ללחץ של הציבור בעזה, על הנהגת החמאס, לחדול מהסטת הכספים המועברים מגורמים בינלאומיים שונים לרצועה, לזרוע הצבאית, להתחמשות ולהמשך חפירת המנהרות. למרות זאת, במערכת הביטחון אומרים כי בשלב זה חמאס אינו עומד להיכנע ללחצים המופעלים עליו בעניין זה.