"ייתכן ויש אינטרס סובייטי ישיר בליבוי המתיחות באזור", התריע ראש אמ"ן, בתקופת מלחמת ששת הימים, האלוף אהרון יריב, בדיון שהתקיים במטכ"ל, כשבועיים וחצי לפני פרוץ המלחמה, בארבעה ביוני, כך נחשף בפרוטוקולים שפורסמו היום (חמישי) על ידי ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון במלאת 50 שנים למלחמת ששת הימים. עוד אמר יריב בישיבת פורום מטכ"ל אז כי במצרים מעריכים שישראל עלולה להשתמש בנשק גרעיני, זאת בעקבות מידע שקיבלה מברית המועצות. "ההערכות (במצרים) הן כי ישראל עומדת בפני מימוש התכנית הגרעינית. אין זה מן הנמנע, כי אם מדובר באינפורמציה, הרי היא קשורה למקורות הסובייטיים", פירט יריב בסקירתו.



יריב, שפירט על פריסת הכוחות והמטרות האסטרטגיות של מצרים, נשאל בהמשך הישיבה האם קיים איום על אילת ומה בנוגע לכוחות האו"ם. הרמטכ"ל, רא"ל יצחק רבין, העריך אז שלא ניתן לסמוך על מדינות המערב. "הגיע הזמן שלא נשלה את עצמנו שמישהו יבוא לעזרתנו. אין לנו על מי לסמוך אלא על עצמנו", הוא ציין – "אני מציע שכל מי שיבנה על מישהו אחר – יראה את עצמו טועה". בנוסף, הוא הבהיר שצה"ל אינו נרתע מגיוס המוני ואף נערך לכך. "אני רוצה שכל מפקד, וכל חייל עד האחרון שבהם, יידעו שנערכים אנו למלחמה. לא לאימונים ולא תרגילים. הצבא צריך לדעת שהוא ערוך למלחמה ובשביל זה נקראו האנשים".



אלוף עוזי נרקיס. "הפלסטינים יותר שקטים מכל היהודים שמסתובבים בשטחים". צילום: גרשון גרא, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
אלוף עוזי נרקיס. "הפלסטינים יותר שקטים מכל היהודים שמסתובבים בשטחים". צילום: גרשון גרא, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



כמו כן, רבין העריך שהמלחמה תפרוץ. "לא בחרנו במלחמה זו, אבל נערכנו אליה. העניין עתה הוא הרציני ביותר שאני זוכר", הוא הבהיר. עם זאת, רבין ביקש שלא ליצור אווירת בהלה בארץ. בתשובה לשאלתו של אלוף פיקוד מרכז, עוזי נרקיס, האם יש צורך להכין את המועצות האזוריות ליציאה למלחמה, השיב לו רבין: "כל מה שאפשר לעשות - בשקט, בלי כינוסים גדולים. עדיף להימנע מפאניקות גדולות מידי".



"הצבא שלהם מודרני, אך מבחינת האופי הם אותם מצרים"


בפרוטוקול נוסף מישיבת המטכ"ל, שהתקיימה ב-19 ביוני, כשבוע לאחר הניצחון הגדול של צה"ל במלחמת ששת הימים, דיבר יריב בזלזול על יכולות החיילים בצבא המצרי. "ידוע לנו על החלטה רוסית לתת למצרים כל מה שאפשר ומהר. למצרים צבא מודרני, אבל מבחינת האופי הם נשארו אותם מצרים". על סוריה אמר יריב: "זה שהם הלכו כמו אידיוטים זה דבר אחר, אבל הם הלכו להתקפה".



מלבד זאת, הוא העריך, כי "הסובייטים מצטערים שהאו"ם לא נקט עמדה בעניין נסיגת הכוחות", והוסיף שהערבים מתאחדים בעקבות ההפסד במלחמה ושליטי מדינות ערב מוכנים לראות בנשיא מצרים, ג'מאל עבד אל נאצר כמנהיג. "מדובר על נאצר שהיה סמל השחרור והמהפכנות", הוא הסביר.



יריב גם הדגיש את המהלומה שספגה ברית המועצות: "אפשר לומר בלי רברבנות שבמשך השנים האחרונות לא היה כצה"ל שהיכה את הסובייטים מכה עזה וניצח", והוסיף שהסובייטים רואים את הקשר בין האמריקאים לישראל כ"עסקה מתוחכמת".



"הייתי אומר שאין להניח שבמשך החודשיים-שלושה הקרובים ייצאו צבאות ערב עלינו במתקפה. למי שצריך להתייחס בחשד – זה לסורים. למה? כי הם סורים".



משה דיין (משמאל) עם רה"מ לשעבר לוי אשכול. "יש לקחת ברצינות את האיום הרוסי". צילום: אילן ברונר, לע"מ
משה דיין (משמאל) עם רה"מ לשעבר לוי אשכול. "יש לקחת ברצינות את האיום הרוסי". צילום: אילן ברונר, לע"מ



נרקיס לא ראה בפלסטינים בגדה בעיה והביע חשש מפני ישראלים, למרות שמדובר היה בימים בהם לא החלה ההתיישבות היהודים ביו"ש: "בינתיים, האנשים האלה (ערביי הגדה המערבית) יותר שקטים ונוחים מכל היהודים שמסתובבים שם", הוא טען.



מפקד חיה"א: "ערוכים לעוד מלחמה כזו של שישה ימים"


מפקד חיל האוויר, אלוף מוטי הוד, אמר ש-31 טייסים של החיל נעדרים, רובם הרוגים ועל ארבעה-חמישה טייסים אין מידע. "בסך הכל, תנאי החימוש שלנו במצב מתקבל על הדעת. אפשר לעשות עוד מלחמה כזאת של שישה ימים", הוא אמר בביטחון.



כאשר הדיון התמקד במדיניות בסוגיית השבויים, הבהיר רבין: "עם פלסטינים לא מתעסקים", והוסיף שיהודי מצרים נכלאו כבני ערובה. בהמשך, דיבר רבין על ארגון צה"ל מחדש. "לא צריך תרגילי אוגדות ולא אימוני עוצבות, כי אחרי הכל מלחמה זה הדבר הכי טוב".



בדיון סוכם גם שהאלוף חיים הרצוג ימונה ליועץ הפוליטי של שר הביטחון, משה דיין ויצטרך ליצור מגעים עם ראשי הערים בגדה המערבית. בסוגיית ערביי מזרח ירושלים, הוחלט שלא מפנים אוכלוסיות.




יצחק רבין בביקור בשארם א שייח' במהלך המלחמה. צילום: אלכס אגור, "במחנה", באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון
יצחק רבין בביקור בשארם א שייח' במהלך המלחמה. צילום: אלכס אגור, "במחנה", באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון



ארכיון צה"ל ומשרד הביטחון חשף פרוטוקול נוסף מישיבת המטכ"ל, שהתקיימה ב-3 ביולי, בו דנו בסכנת המעורבות הסובייטית במזרח התיכון. יריב הודה בישיבה שיודעים מעט מאוד על הסובייטים והוסיף: "אני מעריך שאין לחץ רוסי. מי שעובד זו ארצות הברית (לטובת ישראל)".



עם זאת, יריב התריע שיהיה לחץ מברית המועצות לנסיגה בתנאים שמדינת ישראל לא תרצה לעמוד בהם והוסיף שקיימת הסתה ברורה מברית המועצות כלפי ישראל והגדיר אותה כלוחמה פסיכולוגית.



"אני חושב שאנחנו צפויים ללחצים רוסיים חזקים. יכולים ללכת גם למעשים, אבל זה ייעצר בגבול מסוים ומה שיקבע הוא לא מה שהיהודים חושבים, אלא מה שהיהודים אומרים ומה שהם עושים", הוא סיכם.



בתשובה לשאלתו של רבין אודות אפשרויות הפעולה של הסובייטים, השיב יריב שהן בעיקר באוויר. סגן הרמטכ"ל חיים בר לב, שאל מה הסיכוי של ברית המועצות לעשות משהו משמעותי ומכריע ויריב השיב: "אני לא בטוח שהם יפעילו כוח".



עזר ויצמן: "הטייסים שלנו טובים מאלו של הרוסים"


ראש אגף המבצעים, האלוף עזר ויצמן, אמר בגאווה: "חיל האוויר שלנו החזיר את פאר חיל האוויר לעולם" והוסיף בביטחון: "אני לא נבהל מטייסים רוסים. אין לו קרניים וזנב קטן. הוא טייס וכל טייס ממוצע ישראלי הוא טוב לפחות כמה מונים מהם. נראה לי שהסובייטים יעבדו דווקא על הצד הפוליטי – לחנוק אותנו מבחינה צבאית ולהביא את האמריקאים ללחץ יותר גדול עלינו".



יריב העריך שהנשק הסובייטי איכותי, אבל "מי שהיה צריך להפעיל את הנשק הרוסי לא היה טוב". עוד העריך בישיבה, שלא קיים איום סובייטי והדגיש את החשיבות הביטחונית של שליטה בחצי האי סיני: "מבחינת חיל האוויר – זה עוד 100% תוספת ביטחון שלא הייתה לנו לפני המלחמה ושיש בידינו כיום".


על הטייסים הסובייטים, הוא אמר: "הם בני 30-20, שלא עברו מלחמה. הם לא מפחידים אותי ברמה המקצועית שלהם".



שר הביטחון, משה דיין נשמע פחות אופטימי: "עלינו להתייחס ברצינות לכך שיש איום רוסי. איינו נמצאים בסוף המערכה המדינית ולא מן הנמנע שגם לא בסוף המלחמה הפיזית", הוא העריך וביקש מקצינים בכירים בצה"ל ששקלו לצאת ללימודים, לדחות את תכניותיהם ולהישאר בצבא לעוד שנה. "אנחנו באמצע מלחמה עכשיו", הוא העריך.



בהמשך דבריו הביע דיין פסימיות בנוגע לעימות עתידי עם ברית המועצות: "מתי שהוא אנחנו לא נוכל להתמודד עם ברית המועצות". עם זאת, דיין העריך שבמקרה של עימות עם הרוסים, הם ינסו להפציץ, או לשגר טילים כ"עונש" והוסיף: "אינני חושב שהרוסים יפציצו את תל אביב".



עזר ויצמן כמפקד חיל האוויר. "אני לא מפחד מהרוסים". צילום: פריץ כהן, לע"מ
עזר ויצמן כמפקד חיל האוויר. "אני לא מפחד מהרוסים". צילום: פריץ כהן, לע"מ



דיין סיכם את דבריו ואמר שצריך לתת לציבור "שתי זריקות חיסון" – הראשונה, הרוסים באים והשנייה – שיהיה קרב. אלעזר, שהעריך שקיימת סבירות גבוהה שמלחמה לא תפרוץ בשנתיים הבאות, הציע להתחיל את ההכנות למלחמה הבאה: "צבא שרוצה לנצח צריך לעשות את זה ולהתכונן למלחמה, לא שהייתה, אלא שתהיה. יש צורך בחיזוק הכוחות בקרקע, בנוסף לחיזוק משמעותי לחיל האוויר".



על רקע הביצורים לאחר המלחמה לאורך תעלת סואץ, במה שכונה "קו בר לב", התריע מפקד אוגדה 84 (שהייתה מורכבת מטנקים שכבשו את חצי האי סיני) אלוף ישראל טל, עוד לפני תחילתם העבודות שתעלת סואץ אינה קו אפקטיבי: "מספיק לדבר על התעלה כאלמנט אופרטיבי. זה אלמנט לא רציני".


טל הדגיש את חשיבות חיל האוויר: "למח"טים אני אומר תמיד – אני מוכן לוותר על 200 טנקים, רק שיהיה חיל אוויר טוב".



טל קרא להשקיע מאמצים בארה"ב ובאנגליה, לקבלת "טנקים מוכנים למלחמה" וקטע את האופוריה בעקבות הניצחון במלחמת ששת הימים: "יצאנו למלחמה בלי פגזים לקנים".



בסיכום הישיבה העריך יריב, שאם תבוא דיוויזיה רוסית, תהיה הידרדרות, אבל לדעתו "אמריקה לא תפקיר אותנו". רבין העריך שבמזרח התיכון לא תפרוץ מלחמת עולם שלישית והוסיף: "צבאות הערב לא מסוגלים, בתחום של שנה, לצאת למלחמה עם תוצאות מרשימות נגד ישראל. אני מסופק אם הדרך הזו – תהיה הדרך הרוסית".