"זהו רגע היסטורי", הכריז היום (שני) שר האנרגיה והתשתיות יובל שטייניץ בטקס חנוכת תחנת משנה לאספקת חשמל בפאתי ג'נין. התחנה תופעל על ידי הפלסטינים כחלק מהסכם המסדיר את הקשר בין חברת החשמל הישראלית לרשות הפלסטינית. בטקס החגיגי השתתפו גם בכירים ברשות בהם ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה, שרים ובכירים בעיריית ג'נין.



תחנת המשנה שהוקמה במימון בנק ההשקעות של האיחוד האירופי תאפשר להגדיל את אספקת החשמל לצפון השומרון לאחר שייפסקו השיבושים והעומס הכבד על מערכת החשמל באזור, שגרמו לעיתים להפסקות חשמל. על פי ההסכם, תחנת המשנה תקבל חשמל ממתח גבוה של חברת החשמל הישראלית ותספק בשלב הראשון כ-60 מגה וואט אמפר לאזור צפון השומרון.



בשלבי הקמה מצויות שלוש תחנות כוח פלסטיניות נוספות, בשכם, ברמאללה ובתרקומיא. התחנה בתרקומיא תיפתח עד סוף השנה ובהמשך יפעלו רמאללה ושכם. התחנות אמורות ליצור מענה לתושבי האזור לנוכח המחסור בחשמל בעקבות הגבלת הביקושים, בעיקר בתקופת הקיץ.



שטייניץ אמר בטקס "מדובר בהסכם חדשני הכולל בפעם הראשונה את הבטחת התשלומים הפלסטינים לישראל עבור אספקת החשמל. ההסכם מדגיש את מחויבותנו להמשך תיאום הפעילות האזרחית מול תושבי הרשות הפלסטינית. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה בנושאי תשתיות מים וביוב".



היקף מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל 



יו"ר חברת החשמל האלוף במיל יפתח רון טל אמר: "הסכם זה מהווה אבן דרך משמעותית לצירת הסכם כולל למכירת אנרגיה מחברת החשמל לרשות הפלסטינית. בדרך ישנן עוד שלוש תחנות משנה לציבור אשר יהוו יחדיו קפיצת מדרגה משמעותית באיכות ובזמינות החשמל לרשות הפלסטינית". רן טל הדגיש שבמסגרת ההסכם הוא יוצר הבטחת תשלומים סדירים לחברת החשמל והחוב שנצבר בהיקף מוערך של כ-1.5 מיליארד שקל כולל החוב של חברת החשמל במזרח ירושלים ורצועת עזה".
מתאם פעולות הממשלה בשטחים האלוף יואב פולי מרדכי אמר: "הטקס הזה מסמל את הסנונית הראשונה להסכם החשמל שנחתם לפני כשנה שמבטיח לישראל את התשלום בגין אספקת החשמל ומאפשר לפלסטינים לנהל את משק החשמל. אנו חותמים על ההסכם החמישי בשלוש השנים האחרונות, שמראה שקיום דיאלוג ישיר עם הפלסטינים מוביל להישגים ולהסכמים חשובים. המהווים נדבך משמעותי ליציבות באזור יו"ש".
הפלסטינים ציינו כי מעבר לתחושת הגאווה על הפעלת תחנות חשמל על ידם בגדה, תהיה אספקת חשמל סדירה יותר שתאפשר פיתוח כלכלי ובנוסף התחנה גם תביא להוזלת תעריפי החשמל ברשות. חברת החשמל שתספק את החשמל בקו מתח גבוה תוזיל את התעריף לרשות בשיעור של עד כחמישה אחוז.

בכיר בחברת החשמל ציין שתחנת המשנה שהוקמה בפאתי ג'נין תקל על העומס על תחנת בית שאן והזכיר שלפני כשנה בעיצומו של גל החום, פסקה התחנה לפעול בשל עומס יתר. 
 
העלות של הקמת ארבע התחנות מסתכמת בכ-40 מיליון יורו, במימון בנק ההשקעות האירופאי. ראש הממשלה הפלסטיני ציין כי מדובר באירוע חשוב ביותר שיסייע לפיתוח הכלכלי והודה גם לאיחוד האירופי על הסיוע. פלסטינים שהגיעו לטקס נראו נרגשים ואמרו "זה יום מאוד חשוב לנו ועכשיו סופסוף יהיה לנו חשמל כל הזמן באזור"
 
אבל זו רק ההתחלה ורק לאחר שיופעלו תחנות נוספות תיפתר סוגיית החשמל ברשות הפלסטינית. במקביל, גם אם יקודם הסדר כולל להחזרת החוב הפלסטיני לחבר החשמל.