ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דנה אתמול בטיפול המדינה בנפגעי פוסט־טראומה בצה"ל. במהלך הדיון הסוער חשף נציג משרד הביטחון, ראש אגף השיקום תא"ל (מיל') חזי משיטה, כי 143 חיילים הוכרו כנפגעי התסמונת בעקבות מבצע צוק איתן בקיץ 2014. על פי הנתונים שהציג, אגף השיקום במשרד הביטחון מטפל בכ־51 אלף נכי צה"ל, מהם 4,649 הסובלים מפוסט־טראומה. משיטה הציג מצגת עם נתונים על התופעה, אולם דבריו נקטעו על ידי עשרות נפגעי פוסט־טראומה שמילאו את האולם, וטענו כי הנתונים שהוא מוסר אינם מדויקים ואינם משקפים את המציאות.



אחד מהם, רום מליניאק, אמר: "אנשים מחכים בין שנתיים לשבע שנים להכרה מאז שזוהו כהלומי קרב. אנשים מאיימים בהתאבדות כי ארבעה חודשים הם לא מקבלים טיפול פסיכיאטרי או תרופות, כי האגף שכח לשלוח הפניה לרופא. רופא היה מחכה שבע שנים לתת למישהו אנטיביוטיקה אם היה מוצא דלקת? קחו אחריות על זה, ואל תספרו סיפורים על בעיית משאבים".



יוסי יהב, שסובל גם הוא מפוסט־טראומה, אמר כי "עשרה פסיכיאטרים לא ניסו אפילו לבדוק מה קרה לי, רק שמעו אותי שעה וחצי וקבעו שבאתי עם סיוטים מהילדות, עוד לפני הצבא. אז איך קיבלו אותי לצנחנים?! ...כל שעתיים אני מתעורר מסיוטים של מחבלים שפורצים לי הביתה או שכל השכונה נשרפת. אני מתבייש שהלכתי לצבא ומתבייש שיש לי שלוש בנות בצבא ואחת מהן קצינה. אני מתבייש שנולדתי פה".



ח"כ אורן חזן (הליכוד) דיבר על אחיו, שסובל מהלם קרב ממלחמת לבנון השנייה: "שמונה שנים משכו את אחי. הם צועקים פה היום בשם עשרות אלפים.


"מי שלא התעורר בלילה ושמע את הזעקות, לא מבין על מה הם מדברים. קודם כל אומרים לא, מגלגלים את נטל ההוכחה על הפונה, אבל ישר דוחפים לו כדורים. בן אדם שאיבד יד מוכיח בקלות את הבעיה, אבל מה לגבי מצוקה נפשית? להם טורקים את הדלת בפנים. זו מערכת רקובה מיסודה, וצריך להתחיל לתקן אותה".



ח"כ זהבה גלאון (מרצ), מיוזמות הדיון, אמרה כי "15 שנה לאחר שהעברנו את החוק המכיר בהלם קרב ופוסט־טראומה, אנחנו עדיין צריכים לדון בהתעמרות בירוקרטית באנשים שיצאו לקרב בשמנו ומטעמנו וחזרו פגועים, גם אם הפגיעה לא נראית לעין”.