11 שנה לאחר מלחמת לבנון השנייה, חזר הבוקר (חמישי) דן חלוץ, שהיה הרמטכ"ל במהלך הקרבות, לאותם ימים בראיון בגל"צ, בו טען כי "אם חיזבאללה יפעל שוב נגד ישראל, צה"ל צריך לתקוף את לבנון, ואף להרוס שוב את הדאחיה". הוא הוסיף כי "אילו ועדת וינוגרד הייתה מתכנסת היום, היא הייתה מתנסחת ואומרת דברים שונים". 



"אני מתעורר לבוקר שמציין 11 שנים אחרי מלחמת לבנון. מדובר בבוקר רגיל, שמוסיף עוד יום אחד ל-11 שנות השקט, שמצד אחד הן הישג, אך גם יש לציין את מחיר המלחמה, שנגע לכולנו", אמר הרמטכ"ל לשעבר בפתח דבריו. 



דן חלוץ עם השרה מירי רגב במהלך הלחימה. "ועידת וינוגרד הייתה מפרסמת היום מסקנות שונות. צילום: ראובן קסטרו
דן חלוץ עם השרה מירי רגב במהלך הלחימה. "ועידת וינוגרד הייתה מפרסמת היום מסקנות שונות. צילום: ראובן קסטרו



בהתייחס לביקורת הרבה שהוטחה בו על תפקודו במלחמה, שלא נתפסה בזמנה כמוצלחת, אמר חלוץ כי "היה ברור שאי אפשר לשפוט תוצאות של מערכות צבאיות מסדר הגודל הזה בזמן אמת, כפי שזה ברור היום לגבי המערכות האחרות, למשל צוק איתן, ואף מלחמת יום הכיפורים שתוצאתה האסטרטגית היא שלום עם מצרים. לכן, אחד הדברים שאנו נדרשים להם זה לחשוב חשיבה שאינה של מיד ועכשיו, אלא להסתכל על הדברים בפרספקטיבות ארוכות טווח. הצבא היה ערוך למלחמה".



"הפעולה הצבאית ביום האחרון של המלחמה, שבה נפגעו רבים, נעשתה כדת וכדין על ידי מקבלי ההחלטות, והיא בוצעה בפועל על ידי הצבא כמיטב היכולת של הצבא. אנחנו נוטים לבלבל - לא כל הנפגעים היו כתוצאה מהמהלך הקרקעי. אם היו מפסיקים את האש יומיים קודם, אז המחירים היו נמנעים, אך לא היינו מגיעים להסכם. ההסכם שהושג הוא בסך הכל טוב. העובדה שיש 10,000 חיילים לבנונים שנמצאים בתווך שבינינו לבין לבנון זה עושה יותר טוב ממה שהיה קודם". 




כוח צה"ל מבצע אש במהלך מלחמת לבנון השנייה. "יש להרוס שוב את הדאחיה". צילום: פלאש 90
כוח צה"ל מבצע אש במהלך מלחמת לבנון השנייה. "יש להרוס שוב את הדאחיה". צילום: פלאש 90



בתוך כך, הוא טען כי במערכת הבאה "הדאחיה תצטרך להיהרס מחדש. אם חיזבאללה יעז להרים ראש, אני מעריך שמדינת ישראל תאשר לפעול נגד לבנון ולא רק נגד חיזבאללה, ואני לא קיבלתי אישור כזה אז. אם הייתה החלטה כזאת היה אפשר להשיג הישג אחר".



לדבריו, "במערכה הבאה, אם תפרוץ, יש למדינת ישראל תשובות נוספות ואיכותיות יותר בהשוואה לאלו שהיו לה ב-2006. אני מאמין בכוחנו לעמוד מול האיום הזה. כשהחיים נפסקים במקום אחד הם נגמרים במקום אחר. הצד השני יודע היטב מה יעמוד בפניו".




גל הירש עם אולמרט במהלך הלחימה. גם השניים הללו זכו לביקורת רבה על תפקודם ב-2006. צילום: פלאש 90
גל הירש עם אולמרט במהלך הלחימה. גם השניים הללו זכו לביקורת רבה על תפקודם ב-2006. צילום: פלאש 90



מלבד זאת, הוא גרס כי יש להמשיך את פעולות סיכול משלוחי הנשק, לכאורה, שיוחסו פעמים רבות לישראל. "לעולם לא נדע מה בדיוק יש, אך המודיעין הישראלי, אני בטוח, יודע הרבה מאוד. זה פעולות שצריכות להימשך. כשאנחנו יודעים על כך  צריך לפעול כנגד המשלוחים הללו", טען חלוץ. 



כזכור, לאחר המלחמה פרסם כתב "מעריב" יהודה שרוני כי מפקד חיל האוויר לשעבר מכר את תיק המניות שלו ביום הראשון ללחימה. בהתייחס לכך הוא טען: "אני מציע לכולם ללמוד את העניין הזה. לא רק שהוציאו את זה מפרופורציה, אני מציע להסתכל ולקרוא את העובדות וללמוד אותן. לא היו דברים מעולם ברמה שיחסו וברמה העובדתית".