אבל נפל הבוקר (שישי) על אזרחי ישראל בכלל, ועל העדה הדרוזית בפרט, זאת לאחר רציחתם של השוטרים האיל סתאוי ז"ל מהכפר מע'אר וכמיל שנאן ז"ל, בנו של חבר הכנסת לשעבר שכיב שנאן, מחורפיש במהלך מתקפת טרור שביצעו שלושה מחבלים, תושבי אום אל פאחם, בשער האריות שבירושלים. מלבד הנרצחים, נפצעו בפיגוע נאסר הייב מזרזיר ונזיה קבלאן מבית ג'אן. הלוויתו של רס"מ האיל סתאוי ז״ל תתקיים ב-16:00 בבית העם בכפר מע׳אר, בעוד שזו של כמיל שנאן ז"ל תחל בשעה 17:30 בבית העם בכפר חורפיש. 



רס״מ האיל סתאוי ז״ל, בן ה-30 ממע'אר. שירת במשמר הגבול בשירותו הסדיר והתגייס בשנת 2012 לשירות קבע כשוטר סיור ביחידת הר הבית במרחב דוד של מחוז ירושלים, שם שירת עד נפילתו.  הוא הותיר אחריו אשה (ארין) וילד בן שלושה שבועות, הורים, ושלושה אחים.



רס״מ כמיל שנאן ז״ל בן ה-22 מחורפיש שירת מאז גיוסו לשירות קבע במשטרה, לפני כשבעה חודשים, כשוטר סיור ביחידת הר בית במרחב דוד של מחוז ירושלים. הוא הותיר אחריו הורים, אח אחד ושלוש אחיות. 



הנשיא. "המתקפה נבלמה ע"י השוטרים האמיצים שמנעו אסון כבד יותר". צילום: מארק ניימן, לע"מ
הנשיא. "המתקפה נבלמה ע"י השוטרים האמיצים שמנעו אסון כבד יותר". צילום: מארק ניימן, לע"מ



מי שאישר את מותם של אנשי כוחות הביטחון לאחר האירוע היה מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך שמסר בהודעתו כי "מדובר בבוקר קשה ביותר למשטרה, שבמהלכו נרצחו שני שוטרים". 



בהודעה הרשמית שפרסמה המשטרה נכתב כי "משטרת ישראל מודיעה בצער רב על פטירתם של רס"מ האיל סתאוי ורס״מ כמיל שנאן, שוטרי משטרת ישראל אשר נרצחו בפיגוע הטרור שאירע הבוקר באזור הר הבית, ירושלים. במהלך הלחימה במחבלים, נפצעו באורח אנוש השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן ופונו לבית החולים הר הצופים בירושלים. שם נלחמו הרופאים על חייהם ולבסוף נאלצו לקבוע את מותם".



נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין אמר בעקבות מותם של השניים כי "מתקפת הטרור הרצחנית בהר הבית נבלמה על ידי שוטרי ישראל האמיצים שמנעו בגופם אסון כבד אף יותר. לא ניתן לגורמים רצחניים המחללים את שם האל לגרור אותנו ללחימה עקובה מדם ונטפל ביד קשה בכל זרועות הטרור ובמבצעיו. אנו חבים חוב חיים לבנים שאיבדנו. ליבנו עם המשפחות השכולות בשעות הקשות האלו ואנו נושאים תפילות להחלמתם של הפצועים. מדינת ישראל תגן ביד חזקה על ריבונותה ועל אזרחיה ולא תתן לאף גורם להתסיס את האזור ולדרדר אותו למלחמת דמים. זוהי שעתה של המנהיגות הערבית בישראל ואף מחוצה לה להביע עמדה ברורה נגד מתקפה נפשעת זו".



כוחות ההצלה במקום הפיגוע הבוקר. צילום: מד"א
כוחות ההצלה במקום הפיגוע הבוקר. צילום: מד"א



ח"כ אלעזר שטרן ממפלגת יש עתיד אמר כי הוא "משתתף בצער משפחות השכולות ומביע הערכה עמוקה למשטרת ישראל ולשוטריה שפעלו באופן נחוש ומהיר". 



יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון הוסיפה: "הפיגוע הבוקר בהר הבית מזוויע ומהווה עליית מדרגה נוראה משום מיקומו הרגיש, והלב עם משפחות ההרוגים ועם הפצועים בתקווה להחלמתם המהירה".



בתוך כך, גם ראש עיריית ירושלים השתתף בצער משפחות הנרצחים: "בשם תושבי ירושלים אני שולח תנחומים עמוקים למשפחות שני השוטרים שנרצחו הבוקר בעת שמילאו את משימתם לשמור על חיי התושבים. זהו פיגוע חמור במיוחד שמטרתו לחולל מהומה ולהצית אש בהר הבית".


 


במהלך הפיגוע הכינו שלושת המחבלים מארב מתוכנן לכוחות הביטחון שנכחו במתחם הר הבית,  ובשלב מסוים פתחו בירי לעבר השוטרים, שהביא למותם של שניים מהם, ולפציעתם של שניים נוספים. במסגרת האירוע מחבל שהתחזה למת פתח באש לעבר אחד השוטרים, פצע אותו באורח אנוש, בתחילה, וחוסל. לאחר הירי המחבלים נמלטו לכיוון המסגדים בשטח הר הבית, ובתום מרדף אחריהם הם חוסלו. על גופותיהם נתפסו שני רובי קרל גוסטב ואקדח.