לאחר פיגוע הטרור בהר הבית ביום שישי האחרון, שבו נרצחו השוטרים האיל סתאוי וכמיל שנאן על ידי שלושה מחבלים מאום אל פחם, ועל רקע פתיחת ההר לתפילה מחדש לאחר שנסגר לפני כיומיים לתפילה, הגיע הבוקר (ראשון) המופתי של ירושלים השייח מוחמד אחמד חוסיין לאזור וסירב להיבדק במכשירי המגנומטר שהוצבו שם. לצדו, התקבצו במקום עשרות מוסלמים שהחלו לקרוא קריאות נגד המשטרה, על רקע הצבת מכשירי הבידוק באתר הרגיש. לאחר זמן מה, החלו המפגינים להתפלל במבואות ההר, ולא קיימו בו את התפילה. כמו כן, עקב המהומה המשטרה החליטה להרחיק יהודים מהאזור.



אחד המתפללים, שסירבו לעבור את הבדיקות במכשירים החדשים שהציבה המשטרה במקום, אמר בגל"צ כי "הבדיקה משפילה אותנו ואנחנו לא מוכנים לכך. יש כאן עניין של עונש קולקטיבי. הממשלה רוצה להשתלט על המקום. עכשיו, להכניס אותנו בצורה משפילה, זה הרצון של ממשלת ישראל והיא תישא בתוצאות על המהלכים האלה".


המהומות בהר הבית. צילום: סוכנות תצפית
המהומות בהר הבית. צילום: סוכנות תצפית
מוסלמים עוברים במגנומטרים בהר הבית. צילום: דוברות המשטרה


השר לביטחון פנים גלעד ארדן התייחס לאירועים, כשאמר כי "ההתנגדות לפתיחת ההר לא נבעה כתוצאה מדרישת המשטרה שאנשי הווקף ייבדקו במגנומטרים, אלא עקב ההתנגדות של הווקף לקיום המגנומטרים. ‏ראשי הווקף קראו למתפללים לסרב לעבור בשערי המגנומטר. זו הסיבה לעיכובים בפתיחת ההר. חלק מהמתפללים נכנסו להתפלל למרות קריאות הווקף, שרוצים ‏למנוע ממתפללים לעבור בשערים שלקראתם הוצב מגנומטר".

מהמשטרה נמסר בתגובה להתרחשויות כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני נפרסו החל משעות הבוקר מגנומטרים בשניים משערי הר הבית על מנת לאפשר בידוק בטחוני לנכנסים לשטח ההר, ובמטרה לאפשר קיום תפילת צהריים בשטח הר הבית. טרם הכנסת המתפללים להר הבית הגיעו נציגי מועצת הווקף לשער השבטים, שוחחו עם פיקוד המחוז וטענו שהם לא רוצים להיכנס להר הבית דרך מעברי הבידוק. במקביל נכנסו לשטח הר הבית כ-200 מוסלמים וכל העת נכנסים נוספים לתפילת הצהריים. המשטרה ערוכה במקום ובכלל השערים במטרה לאפשר לכלל המבקשים להיכנס להר הבית כניסה בטוחה".

המפגינים מתפללים במבואות הר הבית. צילום: מרק ישראל סלם
המפגינים מתפללים במבואות הר הבית. צילום: מרק ישראל סלם


בתוך כך, סגן מפקד מחוז ירושלים במשטרה, חשף הבוקר כי שוטרים "ערכו סקירות מדוקדקות במהלך סוף השבוע בהר הבית". כמו כן, הוא הוסיף כי בחיפושים במקום נמצאו "אמצעי לחימה, בעיקר קרים". המתחם צפוי להיפתח מחדש ב-12:30. 

"כרגע אנו, כמו כל בוקר יום ראשון, נערכים בסביבת העיר העתיקה והר הבית כדי לייצר שקט וביטחון עד כמה שניתן", הסביר אשד בפתח דבריו. הוא הוסיף כי "היום בשעות הצהריים נפתח את הר הבית חזרה באופן מדורג כדי להסדיר את הסדרי הביטחון החדשים במקום". לטענתו, "מדובר בתהליך שלוקח זמן ומצריך מאיתנו היערכות מחודש. אני מניח שבהחלט יורגש השינוי".

"מדובר במתחם ענק שמייצר אתגר משמעותי מאוד לביצוע סריקות", הסביר סגן מפקד מחוז ירושלים, שהוסיף: "ביצענו סריקות מדוקדקות בימים האחרונים כשאנחנו מלווים באנשי הווקף".

מלבד זאת, הוא הכחיש את הטענה לפיה במערכת הביטחון לא תמכו בפתיחת ההר לשם המשך הסריקות. לדבריו, "אנחנו נמצאים בתיאום מלא עם המערכת המדינית והביטחונית בנושא הזה, ומקבלים החלטות מושכלות שיאפשרו לנו לפעול בצורה סדורה במקום".

כזכור, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים אמש (שבת) הערכת מצב טלפונית בנושא הר הבית. בדיון הוחלט לפתוח את ההר בהדרגה החל מהיום בצהריים למתפללים, מבקרים ותיירים. כמו כן, הוחלט שבשערי הכניסה להר הבית יוצבו מגנומטרים ויותקנו מצלמות מחוץ להר שיכסו את הנעשה על ההר. בהמשך, על פי שיקול דעתם של מפכ"ל המשטרה, מפקד המחוז וראש השב"כ יינקטו אמצעי ביטחון נוספים.

הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. מהלך שעליו הורה רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם
הצבת המגנומטרים בכניסות להר הבית. מהלך שעליו הורה רה"מ. צילום: מרק ישראל סלם


בתוך כך, נתניהו אימץ את המלצות מפקד מחוז ירושלים והנחה את המשטרה לפעול על פיהן. במקביל, הקים ניצב הלוי צוות חקירה שייבחן את כל האפשרויות למיצוי המערך הביטחוני באזור הר הבית, על מנת למנוע אפשרות של הסלקת נשקים אל תוך המתחם ולמנוע, ככל הניתן, אירועים חריגים באזור. "ככל שיתקבלו ההמלצות והמסקנות, הן ייצאו מן הכוח אל הפועל", כך אמרו במשטרה.