אלא שהמחיר הוא כנראה הבעיה הקטנה יותר של הבריטים: התחקיר העלה שורה של כשלים במטוס. כך למשל התברר כי ה”חמקן” לא יכול לשדר מידע לכלי השיט הבריטיים או למטוסים מדגמים מיושנים יותר בלי שיחשוף את מקומו וכי רשת האינטרנט החלשה של נושאת המטוסים החדשה על שם המלכה אליזבת גורמת לכך שהמטוס לא יכול להפגין את כל היכולות שלו.
עוד פורסם כי באחת מטיסות המבחן התגלה כשל במערכת ראיית הלילה של הקסדה, שעולה יותר מ־300 אלף פאונד, והטייס נאלץ לנחות בעלטה מוחלטת. ואם לא די בכך, התברר כי התוכנה של המטוס חדירה למתקפות סייבר.
הכשלים האלה מצטרפים למאות תקלות נוספות שהתגלו בשנים האחרונות במהלך טיסות הניסוי של המטוס בארה”ב, שגרמו לזינוק חד בעלויות הייצור שלו ולביקורת נוקבת מצד הקונגרס, כולל התחממות יתר של זנב המטוס והיעדר הגנה מיוחדת נגד הצטברות קרח על מנוע המטוס.
התחקיר פורסם כשלושה שבועות בלבד לאחר פרסום של תחקיר אחר של “הטיימס”, שהעלה כי בנושאת המטוסים החדשה של הצי המלכותי, “המלכה אליזבת”, שנבנתה בעלות של 3.1 מיליארד פאונד, מותקנת מערכת הפעלה מיושנת שעלולה להפוך את גולת הכותרת החדשה של הצי הבריטי לקורבן למתקפות סייבר.
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "אומנם קיימים מאפיינים משותפים בין שני דגמי המטוסים אך יש לציין כי בריטניה הצטיידה בדגם שונה של מטוס ה-F35. בדגם הישראלי מותקנות מערכות קשר נוספות, פרי פיתוח ישראלי, שיאפשרו לו לתקשר באופן בטוח עם כלל האמצעים שברשות צה"ל. כחלק מהתהליכים בקליטת המטוס, צה"ל בוחן את היבטי ההגנה בסייבר הקיימים במערכת, ואף משלב אמצעים ייחודיים להקטנת הסבירות להתקפות סייבר.
נדגיש כי חיל האוויר מקיים דיאלוג שוטף עם מנהלת התוכנית האמריקאית ועם יצרנית המטוס, ומיודע באופן אקטיבי בכלל הממצאים שמתגלים לאורך תוכנית הפיתוח העולמית.
"נציין כי כלל הממצאים שהוזכרו בכתבה אופיינים לתוכניות פיתוח מורכבות של מטוסי קרב. חיל האוויר נמצא כעת בתהליך הקליטה המבצעית של המטוס, והתוכנית מתקדמת על פי תכנון".