"תודה לאל, אלאור בבית, המשפחה סוף סוף מחייכת, הכלב וילי מאושר", כך כתב הערב (חמישי) העיתונאי שרון גל, שהעלה לעמוד הפייסבוק שלו תיעוד ראשון של החייל היורה אלאור אזריה, שהשתחרר הבוקר למעצר בית. "אלאור מודה מעומק הלב לכולכם על התמיכה והאהבה. נתפלל לזיכויו המלא בעוד כמה ימים, זיכוי שישים קץ לסיוט שנמשך כבר שנה וחצי", כתב גל.



 



הבוקר, כשנה וארבעה חודשים לאחר התקרית שהסעירה וחצתה מדינה שלמה, אלאור אזריה השתחרר למעצר בית, בפתח בית משפחת אזריה נתלו שלטים עליהם נכתב: "כמה טוב שבאת הביתה", "אוהבים אותך ותמיד לצדך" ו"חייל אמיץ - העם איתך". בשלט נוסף נכתב: "אלאור אזריה לחופש נולד", ואף נתלו בלונים בדלת הכניסה למתחם הבניין עליהם נכתב "בהצלחה אוהבים אותך עוד יהיה טוב". אמש נערכה לאזריה מסיבת פרידה על ידי חבריו ומפקדיו בבסיס נחשונים, שם שהה במעצר פתוח ממרץ 2016.

הוא שוחרר מבסיס נחשונים בסביבות שעה 5:30 בבוקר, תוך הטעייה של כלי התקשורת השונים. שכנה של משפחת אזריה הביעה שמחה בשיחה עם "מעריב אונליין: "סופסוף אלאור חוזר הביתה ונקווה שזה לתמיד". עובד ניקיון של עיריית רמלה אמר "בושה שרק עכשיו הוא יוצא הביתה. אם בפיגוע ביום שישי בהר הבית היו עושים מה שהוא עשה, זה היה נראה אחרת. שם רואים שמחבל שעשה את עצמו מת קם פתאום".

אלאור אזריה בביתו משחק עם הכלב. צילום מסך: עמוד הפייסבוק של שרון גל
אלאור אזריה בביתו משחק עם הכלב. צילום מסך: עמוד הפייסבוק של שרון גל




צוותי תקשורת רבים המתינו, משעות הבוקר המוקדמות, ליד בית המשפחה ברמלה, אבל המשפחה נשארה ספונה בביתה עם אלאור, בתקווה שזה לא יהיה רק לזמן קצר. למעלה משלוש שעות לאחר הגעתו הביתה אמו של אלאור יצאה עם הכלבה ונראתה מחויכת ונינוחה. היא סירבה לדבר ואמרה שהיא תגיב מאורח יותר. לבית החלו להגיע קרובי משפחה של אלאור אזריה.

כזכור, סגנית נשיא בית הדין לערעורים, תא"ל אורלי מרקמן, החליטה ביום שני לשלוח אותו למעצר בית מלא עד להכרעת בית הדין ב-30 לחודש, כאשר יוכל לצאת מביתו רק לבית הכנסת ביום שבת ובליווי הוריו. במשפחתו של החייל לקחו את החלטת השופטת באופן קשה ואף אחד מהם סינן "שהתובע ילך לגיהנום".

אושרה אזריה בטיול עם הכלב של המשפחה ביום השחרור. צילום אבשלום ששוני
אושרה אזריה בטיול עם הכלב של המשפחה ביום השחרור. צילום אבשלום ששוני

דווקא עורך דינו של אזריה, עו"ד יורם שפטל קיבל את החלטת השופטת בשוויון נפש ואמר כי "ההחלטה היתה צפויה כי עד היום בכל היציאות שלו היה מעצר בית מלא", והוסיף כי "מצבו של אלאור מיום חמישי יהיה הרבה יותר טוב. יש הבדל גדול בין הבית לבסיס".

במהלך הדיון שקדם לקביעתה של השופטת, קרא עו"ד שפטל לשחררו מהמעצר הפתוח בו אזריה שוהה מאז המקרה, וזאת בעקבות תאריך שחרורו, שלא מאפשר את המשך החזקתו בבסיס צבאי. שפטל אף קרא שלא לשולחו למעצר בית מלא עד להחלטת בית הדין לערעורים בעוד עשרה ימים, אלא לשחררו בתנאים מגבילים. "אנו מתנגדים למעצר בית מלא, מעצר כזה ניתן רק כאשר יש מסוכנות, וכאן בבירור אין", אמר שפטל לשופטת.

דודו של אלאור אזריה מחוץ לבית המשפחה הבוקר. צילום: אבשלום ששוני
דודו של אלאור אזריה מחוץ לבית המשפחה הבוקר. צילום: אבשלום ששוני


בנוסף לכך ציין שפטל כי התביעה הסכימה בעבר שאזריה ייצא לחופשות סוף שבוע וחגים, וטען כי זאת הוכחה נוספת שאזריה לא מהווה סכנה. "אין סיבה לכלוא אדם בין ארבע קירות", הוא פסק. לדבריו של שפטל הגיב התובע נדב ויסמן כי גם כשאזריה היה בחופשה, הוא שהה במעצר בית מלא וביקש מבית המשפט לגזור עליו מעצר בית מלא למשך עשרת הימים עד להכרעת בית הדין לערעורים. "אזריה פתח בירי מתוך מניע פסול, את הירי הוא ביצע במדי צה"ל ובנשק צהלי. הוא נאחז לכל אורך הדרך רק בטענות נגד אחרים והאשים עדים אחרים", אמר ויסמן והסביר כי "קו ההגנה הזה יוצר עילה בנוגע למסוכנות".

כמו כן, ציין התובע כי חיילים שהואשמו בעבירות קלות יותר הועברו למעצר בית מלא, תוך שהוא מציג תקדימים ואף טען כי אי שליחתו למעצר בית מלא "עלולה לפגוע במשמעת הצבאית".