פחות מיממה לאחר הפיגוע הקטלני שאירע אמש ביישוב חלמיש שבשומרון, בצה"ל פרסמו היום (שבת) את ממצאי הניתוח שערכו לאחריו. על פי חקירת מערכת הביטחון, המחבל בפיגוע, עמר אלעבד, בן 19 מהכפר אלכובר הסמוך ליישוב רכש את הסכין ששימש אותו במהלך מסע הרצח ימים ספורים לפני הפיגוע. בליל הפיגוע הצטייד אלעבד בתרמיל ובו סכין, קוראן וארנק וערך טקס "היטהרות" בעזרת מים. לאחר מכן הוא יצא מביתו וצעד שניים וחצי קילומטר מהבית לעבר חלמיש ועבר את גדר המערכת אל תוך היישוב.



מעצר אחי המחבל מהפיגוע בחלמיש

לאחר שעבר המחבל את גדר המערכת, הוא חדר לבית, שנמצא בקצה היישוב ודקר למוות שלושה מבני המשפחה ששהו בו, ופצע אישה בת 60. במהלך הפיגוע, הגיע למקום האירוע חייל מיחידת עוקץ שהיה בחופשה, ושמע את הזעקות והקריאות לעזרה. לאחר שזיהה שמדובר בפיגוע, ירה החייל כדור אחד לכבר המחבל וניטרל אותו. לאחר שזיהה שאלעבד לא מהווה סכנה, החל החייל לטפל בפצועים שהיו במקום.



האירוע הסתיים תוך רבע שעה



בבדיקת האירועים נמצא כי המחבל פרסם בחשבון הפייסבוק שלו פוסט, כשעה וחצי לפני שביצע את הפיגוע, בו הצהיר על כוונותיו, פוסט שלא נוטר. עם זאת עלה בתחקיר כי גם אם הפוסט היה מנוטר, דבר זה לא היה מספיק כדי למנוע את האירוע הטראגי. שאלה נוספת שעלתה במהלך התחקיר היא סדר הפעולות שהתבצע מקבלת ההתראה האזרחית בגדר, מי קלט את ההתראה ולאן הוא העביר אותה, זאת מכיוון שבחלמיש ישנן גם כיתת כוננות וגם פלוגה של צה"ל. כמו כן עלה בתחקור כי מרגע החדירה ליישוב ועד ניטרול המחבל עברו כ-15 דקות. 



כזכור, בפיגוע שאירע אמש, נרצחו שלושה ישראלים - סב המשפחה, כבן 70 ובנו ובתו בני ה-30. אשתו של הסב, בת 68, פונתה במצב בינוני-קשה לבית החולים "שערי צדק" בירושלים. מסוק צבאי הוזנק למקום. איתי אוריון פרמדיק מד"א שהיה בזירת הפיגוע הקשה בחלמיש סיפר הבוקר (שבת) בראיון בגלצ על המראות הקשים בזירה. "בשעה 22:26 הגענו לזירה מזעזעת שהיו בה סימני אלימות קשים בכל הבית", אמר, "כשהגענו ראינו שלושה פצועים מחוסרי הכרה והתחלנו בביצוע פעולות החייאה, והמחבל שכב מנוטרל במטבח במצב קשה ומעורפל הכרה".



הפרמדיק ציין כי "בנוסף לשלוש הפצועים באורח אנוש, שנאלצנו לקבוע את מותם כעבור חצי שעה, היתה פצועה נוספת במצב בינוני שפונתה לבית החולים שערי צדק במצב יציב". הוא הוסיף: "עלינו לקומה השנייה וראינו באחד החדרים אישה עם חמישה ילדים, מצבם היה טוב".