הטבח בחלמיש הדגיש את האתגר של מערכת הביטחון בסיכול פיגועים של מחבלים מוסתים. ירון בלום, לשעבר בכיר בשב"כ, התייחס להסתה היום (ראשון) ב-103FM וטען כי יש להסיר את המגנומטרים מהר הבית: "מדינת ישראל צריכה לשאול את עצמה שאלות קשות. הרי ישנה סוגיה אשר ממנה התחילה הבערה. אילו לא הייתה סוגיית המגנומטרים הייתה עולה סוגיה אחרת. בעקבות הפיגוע שהתרחש שבוע שעבר, קיבל הקבינט את המלצת משטרת ישראל להציב מגנומטרים בניגוד להמלצת השב"כ וצה"ל. על הקבינט לקבל החלטות על בסיס שיקולים מדיניים ושיקולים פוליטיים".



"אני מקווה שבקבלת ההחלטה לא היו שיקולים של קואליציות. כעת יש לנו עוד חלון הזדמנויות של יומיים לרדת מנושא המגנומטרים שחשובים ברמה הטקטית אך טיפשים ברמה האסטרטגית. בעקבותיו נוצר משבר מול מדינות ערב והרשות הפלסטינית. כולם נגדנו. קורים כעת דברים שלא ראינו הרבה שנים בעקבות העובדה שהר הבית הוא קונצנזוס", הוסיף.



"למעלה מ-600 פוסטים של הסתה"



ירון בלום התייחס לפיגוע בחלמיש וטען: "אני חושב שהפיגוע בחלמיש נוצר כתוצאה מהסתה סביב הר הבית. הסתה עוצרים טרם הפיגוע. אנשים לא מבינים זאת, אך מרבית מהפיגועים מסוכלים טרם ביצועם, קיים רק אחוז קטן שלא מסוכל. יש למעלה מ-600 פוסטים הדומים לפוסט של המחבל מחלמיש אשר עלו במאגרי המידע ביחידת הסייבר של השב"כ. לטענתי, שלושת המחבלים ממשפחת ג'אברין שיצאו וביצעו את הפיגוע בהר הבית עשו זאת כתוצאה מההסתה של ראאד סלאח. ראאד סלאח נכנס לבתי הכלא ומנצל את הדמוקרטיה הישראלית בציניות עלובה".





כשנשאל מהי התשובה של שב"כ להסתה השיב: "קשה לפקח על כל כך הרבה תומכים ומאמינים, אנשי התנועה האסלאמית, כשהם מחוץ לחוק. כשהעמותות הללו חוקיות קל יותר לפקח עליהן. לדעתי, יש לעצור את המסיתים ולנקוט נגדם בצעדים יותר משמעותיים בענישה".



בלום עוד הוסיף: "מרבית אוכלוסיית ערביי ישראל רוצים להשתלב בחברה הישראלית והם אכן משתלבים. ישנם מעטים שרוצים להרוס את זה, בראשם חברי הכנסת כגון אחמד טיבי, שלא רוצה לייצג את הציבור הערבי שלו וחנין זועבי שנעמדת מול המשטרה בירושלים ופוגעת ביטחון של כולנו. אני חושב שיש לנו חלון הזדמנויות של ימים ספורים ובו צריך להגיע להסכמות עם ירדן, מצרים, מדינות המפרץ בדגש על סעודיה וכמובן לדבר עם הרשות הפלסטינית שהיא הפרטנר הכי חשוב שלנו. אנחנו עוד נתגעגע לאבו מאזן. כשהוא יירד מהמפה יחלו קרבות הרחוב על מי ייקח את הבכורה והשליטה. עלינו לעזור לאבו מאזן".



עריכת תוכן 103FM: איתמר זיגלמן