מח"ט חברון הכריז הבוקר (רביעי) על "בית המכפלה שבחברון כ"שטח צבאי סגור". שלמה לוינגר, אחד מכ-100 פעילי הימין המתבצרים ב"בית המכפלה", שנכנסו לבניין השנוי במחלוקת בחברון ללא אישור המנהל האזרחי התראיין הבוקר לתוכניתם של נסים משעל, ספי עובדיה, דרור רפאל וב-103FM וטען כי הוא מצפה שהממשלה תכבד את זכויות הקניין של היהודים בחברון, כדבריו, ולא תפנה את המתבצרים בבניין. "ישנו טוב", אמר לוינגר לאחר שנשאל איך עבר עליו ועל חבריו הלילה במבנה, והוסיף כי לראות עיניו "אף אחד פה לא מתבצר, אין פה מלחמה".



לאחר מכן הוסיף לוינגר כי מבחינתו ומבחינת המתבצרים בבית, יש להם זכות מלאה לאכלסו. "אני אומר משהו וחשוב שנדע, מבחינה פרוצדורלית שילמנו את כל הכסף, בעל הבית העביר לנו את מסמכי הרכישה, העביר לנו את המפתחות ונכנסנו לבית. זה מה שהיה, אף אחד לא מתבצר. הנקודה כאן היא נושא עקרוני, בתל אביב אם אני קונה בית ובעל הבית נותן לי מפתחות אני רשאי להיכנס, כך צריך להיות גם בחברון". 








"לא להפלות יהודים בחברון"


לאחר מכן הוסיף פעיל הימין, כי הוא מצפה מהממשלה לכבד את זכותם של המתנחלים להיכנס לבית. "אנחנו מצפים לכבד את זכות הקניין של היהודים בעיר האבות. הערבי קיבל כסף מלא, הודה שהוא מכר את הבית ואף עומד למשפט על כך ברשות הפלסטינית. אבל חשוב לומר שדווקא בתקופה הזאת, שמנסים לערער את זכותנו על הארץ, שהממשלה תעמוד על זכותם של היהודים לגור בכל רחבי הארץ. ועדת הערר אמרה שכל המסמכים הונחו לפניה והורתה להמשיך את תהליך הרישום. בחברון, בניגוד לשאר הארץ, שם אתה משלם על הנכס ונכנס אליו, פה אתה צריך גם היתר עסקה. את ההיתר קיבלנו משר הביטחון הקודם, ממשה יעלון, שביקש מלפנים משורת הדין להמתין עד לסיום הרישום, אנחנו הסכמנו, אמרו לנו שזה יימשך מספר חודשים, אבל החודשים הללו הולכים ומתארכים. יש פה להערכתו גרירת רגליים של המנהל האזרחי, שלצערנו מגובה על ידי הדרג המדיני, ואנו קוראים לראש הממשלה, שידע לעמוד בעוצמה בנוגע למאבטח בירדן, שלא ייתן להפלות יהודים בחברון", הסביר. 

"ועדת העררים קיבלה את הערר, היא מתחה ביקורת קשה על ועדת הרישום, מבחינה משפטית אני לא צריך את הרישום הראשון, סיימתי את ההליך. החוק לא מחייב אותי להמתין לסיום להליך הרישום. מבחינת החוק הוכחנו את כל מה שצריך להוכיח. אני מאמין שהממשלה תעמוד הפעם על זכויות היהודים, כמו שהחוק מורה לה", סיים לוינגר את דבריו.

כוחות צה"ל סביב בית המכפלה בחברון. צילום: סוכנות תצפית
כוחות צה"ל סביב בית המכפלה בחברון. צילום: סוכנות תצפית


סכסוך משפטי בן חמש שנים

כזכור, אתמול בשעות הערב המאוחרות נכנסו כ-100 פעילי ימין, בהם גם ילדים ותינוקות, לבית שמעמד רכישתו נמצא תחת ערעור משפטי. בשנת 2012 נכנסו 15 משפחות לבית, שטענו כי הן רכשו את הבית מבעליו הפלסטינים, באמצעות אנשי קש, אך פונו משם כעבור שבוע, וזאת לאחר ששר הביטחון דאז, אהוד ברק, הוציא צו פינוי למבנה, תוך שהוא מצהיר כי לא יאפשר מצב בו "ננקטות פעולות המנוגדות לחוק, במטרה לקבוע או להכתיב לשלטון עובדות בשטח". הסמכות לאישור איכלוס בתים ביהודה ושומרון שמורה לשר הביטחון.

לאחר פינוי הבית, הוא נאטם, והחל מאבק משפטי בנוגע לחוקיות המכירה. פלסטינים אשר לא היו מעורבים במכירה טענו כי הם בעלי המבנה ולא נתנו את הסכמתם למכירתו, כמו כן, המנהל האזרחי סירב לרשום את עסקת המכירה מספר פעמים, וגם נושא זה נמצא תחת מאבק משפטי. כמו כן, במהלך הלילה ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה לשר הביטחון אביגדור ליברמן שלא לפנות את הבית במהלך הלילה, דבר שאכן לא התרחש.