לאחר שתפילות יום השישי בהר הבית הסתיימו היום (שישי) בשקט יחסי וללא חזרה למראות של הפרות הסדר ההמוניות שנראו אתמול לאחר פתיחת המתחם, פרצו עימותים קשים בין צה"ל למתפרעים ברצועת עזה, שבמהלכם, לפי דיווח בסוכנות מען, נהרג צעיר בן 16. בתוך כך, מהומות התרחשו גם בגדה המערבית בין כוחות הביטחון למפגינים, כאשר מוקדם יותר, פונו הפרות סדר דומות גם בשכונות הסמוכות לעיר העתיקה בירושלים.

בעימותים בעזה השתתפו עשרות פלסטינים אשר הבעירו צמיגים וזרקו אבנים במספר מוקדים לאורך הרצועה, כך לפי דובר צה"ל, שהוסיף: "במהלך הפרות הסדר האלימות, כוחותינו ביצעו ירי לעבר מספר מסיתים". מנגד, הפלסטינים מדווחים כי הנער עבד א-רחמן חוסין אבו המיסה, בן ה-16, נורה למוות בידי צלף של צה"ל, ועוד שבעה נוספים נפגעו בעימותים עם צה"ל ממזרח לאל-בורייג', במרכז הרצועה ובג'באליה בצפון הרצועה.

דובר משרד הבריאות ברצועה, אשרף אל-קדרה, מסר כי הנער נורה בראש. על פי הטענות, צלפים של צה"ל ירו אל עשרות פלסטינים שהתגודדו בשני האזורים, לאחר שנענו לקריאות חמאס ל"יום הזעם" על רקע אירועי אל-אקצא.
 
בגדה המערבית, לעומת זאת, התרחשו עימותים בעיקר באזור שכם, נעלין, קבר רחל וקלקיליה. על פי דיווחי צה"ל, במוקדי הפרות הסדר השתתפו כ-1000 מתפרעים שיידו אבנים, בקבוקי תבערה והבעירו צמיגים. כתוצאה מהפרות הסדר סמוך למחסום קלנדיה חייל נפצע באורח קל בראשו מפגיעת אבן ופונה לקבלת טיפול רפואי. מהעבר השני, הפלסטינים דיווחו על תשעה שנפצעו מאמצעים לפיזור הפגנות.

בכוננות משטרתית גבוהה. צילום: מרק ישראל סלם
בכוננות משטרתית גבוהה. צילום: מרק ישראל סלם


כוחות צה״ל ומג״ב עצרו ארבעה מעורבים בהפרות הסדר בגדה, כאשר באזור ביהודה נעצר בחברון מפר סדר ובבנימין נעצרו שלושה נוספים. העצורים הועברו לחקירת כוחות הביטחון.

כזכור, שבועיים אחרי ששלושה מחבלים פתחו באש לעבר שוטרים שהוצבו מחוץ למתחם הר הבית, שבו הבור המתפללים למסגד אל אקצא, תחת פיקוח משטרתי והגבלת גיל. במטרה למנוע חיכוכים והפרות סדר, כניסתם של גברים מתחת לגיל 50 נאסרה, אך נשים הורשו להיכנס ללא כל הגבלה.
בשל נפיצות המצב, מקיים בשעה זו השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, הערכת מצב עם מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, ומפקד מחוז ירושלים, יורם הלוי, על מנת להתכונן לכלל התרחישים האפשריים. במהלך ההערכת המצב, השר ארדן שיבח את שוטרי המחוז על הנחישות והעמידה האיתנה שהם גילו בשבועיים האחרונים ועל הפעילות שביצעו אמש לרבות עשרות מעצרים ליליים של פורעי החוק בהר הבית, ואמר: "משטרת ישראל עשתה את כל הצעדים על מנת להביא לרגיעה בשטח. ההסתה עדיין קיימת ויש מי שרוצה בכל מצב להתסיס ולהבעיר את השטח, אנחנו לא נהסס וננקוט יד קשה ותקיפה. האחריות העליונה של משטרת ישראל היא להבטיח את הביטחון בהר ובירושלים".


במקביל לכניסת המתפללים למתחם הר הבית, מאות מפגינים התאספו במחסום מכיוון שכונת ואדי ג'וז, הצפונית לעיר העתיקה, אך השלב זה ללא הפרות סדר. באירוע נוסף שאירע במתחם ההר, סירבו שוטרים לאפשר לחברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת) להיכנס למתחם הר הבית, וזאת בהתאם להחלטת ראש הממשלה שלא לאפשר לחברי כנסת להיכנס למתחם.

במהלך העימות עם כוחות הביטחון, ניסתה חברת הכנסת לעבור את השוטרים שמנעו ממנה להיכנס, דחפה אחד מהם ואף קראה: "כולנו בסוף נהיה בתוך ירושלים ואתם תהיו בחוץ".
 
המשטרה הגבירה את הכוננות שלה בעיר העתיקה, ואף נאלצה לבצע מעצרים של צעירים שהתבצרו במתחם במהלך הלילה, וזאת לאחר שהצעירים סירבו לצאת גם לאחר בקשות הווקף. מהמשטרה נמסר לאחר המעצרים כי היא "תמשיך לפעול למען שמירה על הסדר הציבורי והסטטוס קוו בהר הבית, ותנהג ביד קשה כנגד כל מי שמנסה להתסיס ולהפר את הסדר הציבורי ואת שלום הציבור".