דריכות שיא הורגשה הבוקר (ראשון) בבית הדין הצבאי לערעורים בקריה שבתל אביב לקראת ההכרעה הסופית בדיון בנושא הערעורים שהוגשו במשפט אלאור אזריה, אשר מטלטל את המדינה מאז מרץ 2016. לאחר דיון שארך כשעתיים וחצי החליטו חמשת שופטי בית הדין הצבאי, בראשות אלוף דורון פיילס, להותיר את הרשעתו בהריגה ובהתנהגות לא הולמת בעינה, וקבע כי הוא יחל לרצות את עונשו ב-9 לאוגוסט בכלא 4 שבצריפין.


בנוסף לגזר הדין, הותירו השופטים את עונשו של אזריה בעינו, למרות ערעור שני הצדדים על העונש. חמשת השופטים דחו את בקשת ההגנה להפחית בעונשו של החייל היורה, בעוד את ערעור התביעה, שביקשה להחמיר בעונש, דחו שלושה שופטים מתוך החמישה, בעוד שניים מהם ביקשו לקבל את הערעור. ולהשית על אזריה שנת מאסר נוספת.

בדרך הביתה לפעם האחרונה? אלאור אזריה יוצא מבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
בדרך הביתה לפעם האחרונה? אלאור אזריה יוצא מבית המשפט. צילום: אבשלום ששוני
העצרת מחוץ למשפט אזריה. צילום: רן כרמי בוזגלו


אמו של אזריה חשה ברע, טופלה על ידי פראמדיק במקום


עורך דינו של אזריה, עו"ד יורם שפטל הודיע בסיום הדיון, כי הוא לא מקבל את הכרעת בית הדין לערעורים, והודיע כי הוא יערער על גזר הדין, וביקש עיכוב ביצוע לגזר דינו של החייל. "לא השתכנעתי מהחלטת בית הדין ובדעתנו לפנו לבית המשפט העליון", אמר שפטל בעת בקשתו. התובע הצבאי, עו"ד נדב ויסמן, התנגד לבקשתו של שפטל וציין: "המערער הורשע פה אחד על ידי שמונה שופטים בשתי ערכאות, אין תקדים שבית משפט עליון התערב בעבר לאחר הרשעה כפולה".

אב בית הדין פיילס יצא להפסקה כדי לשקול את עיכוב ביצוע הדין, וקיבל באופן חלקי את בקשתו של עו"ד שפטל. "סניגור מבקש לעכב את ביצוע העונש ב-20 יום להכנת רשות ערעור לעליון", אמר פיילס, והמשיך כי "התובע הדגיש שאין הצדקה לעיכוב ביצוע נוסף והסכים לכמה ימים. למרות שאין למערער זכות עיכוב ביצוע בשל רצונו לבקש רשות ערעור - ראוי להיעתר לבקשה באופן חלקי. כדי שיהיה בידי הסנגור אפשרות להגשת בקשה לבית המשפט העליון". 

לאחר דברים אלו החליט פיילס כי אזריה יחל בריצוי עונשו ב-9 לאוגוסט בשעה 10:00, ועד אז יישהה החייל במעצר בית מלא. כמו כן, בניגוד לקביעת בית הערכאה הקודמת, שביקשה לשלוח את החייל למאסר בכלא 6, הוחלט לשלחו לכלא 4 שבצריפין. בשלב זה החלה אמו של אזריה, אושרה, לצעוק לעבר השופטים "בושה וחרפה", ואף כינתה את עו"ד ויסמן "הרוע בהתגלמותו". בשל סערת הרגשות החלה אושרה אף לחוש ברע ופראמדיק צבאי שהיה באולם העניק לה טיפול רפואי.
 
שפטל בכניסה למשפט. צילום: אבשלום ששוני
שפטל בכניסה למשפט. צילום: אבשלום ששוני


"הירי לא נבע מחשש מתגובת המחבל"

בפתח המשפט פסלו השופטים את רוב טענות ההגנה, כאשר בין היתר ציינו כי עדותו של רב"ט ת', שטען שאזריה אמר לו לאחר הירי ש"מדובר במחבל ולכן הוא צריך למות", הייתה אמינה. מלבד זאת, אמרו השופטים כי "הירי לא נבע מהחשש העתידי מתגובת המחבל", זאת מאחר ש"הסרטונים מראים שהמחבל לא היווה סכנה ושהמערער כלכל את צעדיו באופן מחושב וביצע את הירי באופן מושכל", ובעצם "פעל נגד הוראות פתיחה באש". 

כמו כן, הם ציינו כי "גרסת המערער הייתה מתפתחת ובלתי מהימנה", וסיכמו את קביעותיהם בכך ש"חוסר ההתאמה בין גרסאותיו של המערער בולט לעין, וכי "מעשיו החמורים חייבו לפתוח בחקירת מצ"ח". השופטים הוסיפו כי "בבואנו לבחון את עונשו של החייל עלינו לבחון את פגיעתו במסר הלחימה של צה"ל". אמו של אזריה, אושרה, אמרה במהלך המשפט, כי הוא "תפור", ואף מיררה בבכי, תוך שהיא טוענת: "למה לא מזכירים שלא הכניסו המחבל שלושה ימים למכון הפתלוגי?". השופט איים להוציא אותה מהאולם אם לא תתנהג כמו שצריך בבית הדין. 

למעשה, השופטים קבעו כי בגרסתו של אזריה נמצאו מספר סתירות, בהן הודעתו הראשונה, שבה סיפר שהסכין הייתה מרוחקת במרחק של כמה מטרים המחבל, בעוד שבבית הדין טען שהסכין הייתה מרוחקת כ-80 סנטימטר (ס"מ) ממקום ההתרחשות. לדברי, השופטים "השינוי הקיצוני בעדויותיו על מרחק הסכין מעורר תמיהה". בנוסף, בהתייחס לביצוע הירי שאלו השופטים - "אם הוא חשש ממטען, מדוע הוא ירה וסיכן אחרים?". 


צ'רלי אזריה בכניסה לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
צ'רלי אזריה בכניסה לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


גם טענת המעיל נפסלה

בתגובה לטענת עו"ד יורם שפטל, בא כוחו של אזריה, לפיה הגרסה המתפתחת נבעה ממצבו הנפשי בעקבות האירוע, הוחלט כי "לא נמצא קשר בין מצבו הנפשי של המערער לעדויותיו המתפתחות". באופן דומה, נדחתה גם הטענה לפיה הסכין הייתה במרחק נגיעה מהמחבל, וכי אזריה חשש ממטען, כאשר  במסגרת זו צוין כי "הלבוש של המחבל לא היה יוצא דופן".

מנגד, נמצא כי עדותו של המ"פ רס"ן תוום נעמן הינה בעייתית", אך נקבע כי עדות זו לא תשפיע על הכרעת הדין. כמו כן, נטען כי "למג"ד שלו, סגן אלוף דוד שפירא, שדיבר בשבחו לפני האירוע, לא היה עניין להגיד דברים שלא היו". לעומת זאת, נפסלה הטענה לפיה התבטאויות שר הביטחון לשעבר משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט השפיעו על שיקול הדעת של הפצ"ר, אם כי הועברה ביקורת עליהן, שבמסגרתה הכריזו השופטים כי "בעלי תפקידים חרצו את דינו של המערער בעת ההליך המשפטי".
 
ח"כ אורן חזן בקריה. במשטרה נערכים לעצרת של פעילי ימין. צילום: אבשלום ששוני
ח"כ אורן חזן בקריה. במשטרה נערכים לעצרת של פעילי ימין. צילום: אבשלום ששוני


עדותו של רב"ט ת' הייתה אמינה

לפני ההצהרות הללו, הסביר נשיא בית הדין פיילס בתחילת המשפט כי "שפטל הגיש שתי הודעות על 15 מקרי הרג של שוטרים שחמורים באותה מידה. הוא הוסיף כי בית המשפט מקבל את בקשת שפטל להגשת ראיות נוספות. הראיות הן על מקרים שהיו דוחים את הטענה שערעור התביעה על העונש היה ממניעים פסולים ובתגמול על הערעור של ההגנה".

בנוסף, נטען בהקראת גזר הדין כי "מבחינת שני השיקולים הנוספים פועלת לרעת המערער היה בהגנה להעמיק את טענתה, הדבר לא נעשה, למרות שמדובר על אירועים מהעבר". כמו כן, הוא טען שאזריה לא מכחיש שירה במחבל בכוונה להרוג אותו: "עבירת ההריגה היא רכיב תוצאתי ולא ירי בכוונה תחילה. אזריה לא חולק על הירי בראשו של אדם. הסנגור אישר שהמערער ירה על מנת להרוג, בשל הסכנה שחש. כמו כן, הירי לא נבע מחשש עתידי מתגובת המחבל".

מלבד זאת, לדברי השופטים, "בית הדין לא מצא תימוכין לטענת המערער שהעדות של העד ת' הייתה במצ"ח כדי לרצות את חוקריו", מה שמחזק את העדות ש"נמסרה באופן סופנטני וביוזמתו. הוא חזר על הדברים פעם אחר פעם. גם בחקירותיו במצ"ח חזר העד על הדברים. עדותו הייתה רציפה ומהימנה". 

שרון גל בכניסה למשפט. הגיע לתמוך באזריה. צילום: אבשלום ששוני
שרון גל בכניסה למשפט. הגיע לתמוך באזריה. צילום: אבשלום ששוני


התקבל בחיבוקים ובתמיכת חברי כנסת



החייל שהורשע בהריגת מחבל מנוטרל התקבל בכניסה לבית הדין בחיבוקים, כאשר בנוסף הגיעו לתמוך בו חברי הכנסת אורן חזן, שלחץ את ידו, ונאווה בוקר מהליכוד, כמו גם הח"כ לשעבר שתמך במשפחתו לאורך הפרשה, שרון גל. 

הוא ומשפחתו הגיעו בסביבות השעה 11:30 לבית הדין ועוררו התעניינות רבה מצד הצלמים הרבים הנוכחים במקום. מי שהשתחרר מצה"ל לפני כעשרה ימים ומאז נתון במעצר בית, היה לבוש בבגדים אזרחיים, חייך וכהרגלו לא דיבר עם התקשורת, בעוד שאמו הגיעה למקום כשהיא עטופה בדגל ישראל. האב צ'רלי אמר בפתח המשפט לעיתונאים כי "עד היום נהגנו למופת ובאיפוק. אני מבקש מכם להמשיך לנהוג באיפוק ונחליט לאחר החלטת בית הדין מה עושים הלאה".  

כל המתחם הסובב את בית הדין לערעורים נסגר משעות הבוקר, ועשרות צוותי תקשורת לסיקור הדרמה המשפטית. כמו כן, נפרסו עמדות שידור של צוותי תקשורת במקום, כאשר עשרות צלמים ועיתונאים ממתינים בדריכות למתרחש.

אלאור אזריה בכניסה לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני
אלאור אזריה בכניסה לבית הדין. צילום: אבשלום ששוני


פעילי ימין מחוץ לבית המשפט: "לא משפט, צל"ש"



כוחות של משטרה צבאית אבטחו את האזור, כאשר גם מחוץ לקריה הייתה דריכות רבה של כוחות הביטחון, מאחר שפעילי ימין ארגנו ארגון עצרת הזדהות עם החייל היורה ברחוב קפלן, בה דרשו להעניק לו צל"ש ולא לדון אותו בבית המשפט. עשרות פעילי הימין דרשו לזכות את החייל לשעבר שהורשע, כאשר הדי ההפגנה נשמעו למרחוק.

בתוך כך, גם חברי הכנסת, בעבר ובהווה, לא נותרו אדישים למתרחש, כאשר הח"כ אורן חזן, כאמור, ושרון גל הגיעו לבית הדין כדי לתמוך בחייל היורה. מלבדם, הצהירה ח"כ ציפי לבני מהמחנה הציוני לפני מתן גזר הדין כי "בלי לדעת מה תהיה הכרעת הדין בערעור של אלאור אזריה, אומר מראש - מכבדת כל החלטה שלא תהיה ומקווה שכך ינהגו כולם".

כזכור, התביעה, בראשות עורך דין נדב וייסמן, טענה לפני המשפט כי אזריה ירה 11 דקות לאחר הפיגוע ללא הצדקה במחבל מנוטרל, בעוד שמנגד ההגנה טענה, באמצעות בא כוחו של אזריה עו"ד יורם שפטל, שהחל לייצג אותו לאחר ההכרעה בהליך הראשון, שמדובר בהגנה עצמית, במסגרתה אזריה חשש שהמחבל נשא על גופו מטען, מה שכאמור נדחה ע"י השופטים.