ארגון זכויות האדם הבינלאומי "אמנסטי אינטרנשיונל" יצא היום (שני) בקריאה לציבור הרחב לכתוב לרשויות חמאס על מנת להפעיל עליהם לחץ לשחרר את האזרחים הישראליים המוחזקים ברצועת עזה, אברה מנגיסטו והישאם אל-סייד. במכתב שהפיץ קרא לציבור לפנות למנהיג חמאס אסמאעיל הנייה ולחבר ההנהגה המדינית ד"ר מחמוד א-זהאר עד ה-4 בספטמבר, בערבית, באנגלית או בכל שפה אחרת ולדרוש מהם למסור את דבר גורלם ומיקומם של הנעדרים.



עוד הם ביקשו במכתב לדרוש מאנשי חמאס להבטיח את שחרורם בלי כל עיכוב, להבטיח שהם זוכים לטיפול הומניטרי ולגישה ראויה לטיפול רפואי עד למועד שחרורם. בנוסף, הם קראו לציבור בעולם כולו לפנות לנציגיו הדיפלומטיים על מנת לדרבן אותם לפעול בעניין.



"אברה מנגיסטו והישאם אל סייד נעדרים מאז 7 בספטמבר 2014 ו-20 באפריל 2015, בהתאמה, ברצועת עזה. שני האזרחים הישראלים מתמודדים עם מחלות חמורות בתחום בריאות הנפש. רשויות חמאס ברצועת עזה סירבו להעביר כל מידע בעניינם, לא ידוע היכן הם נמצאים ומה עלה בגורלם. אמנסטי אינטרנשיונל קוראת לציבור לפנות בדחיפות להנהגת חמאס ולדרוש פרטים על מצבם, להביא לשחרורם המידי ולהעניק להם טיפול רפואי ראוי עד למועד שחרורם", כך נכתב בהודעתם. 




גבול רצועת עזה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
גבול רצועת עזה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



האזרחים הישראלים אברה מנגיסטו, בן 31 והישאם אל סייד, בן 29, נעדרים במשך יותר משנתיים, לאחר שחצו בנפרד את הגבול אל תוך רצועת עזה. ב-7 בספטמבר 2014 אברה מנגיסטו יצא מביתו שבאשקלון ונכנס לרצועת עזה בלי אישור על ידי חציית גדר התיל ליד החוף. הישאם אל סייד ככל הנראה חצה את הגבול לתוך רצועת עזה ברגל ב-20 באפריל 2015, אחרי שיצא מבית משפחתו בכפר הבדואי אל-סייד שבנגב.




"ועדת האו"ם דאגה בעבר מפני הפליה כלפי אתיופים ובדואים"




"צוות אמנסטי אינטרנשיונל בדק את מסמכי בית החולים של שירות בריאות הנפש של משרד הבריאות בישראל, הקובעים כי אברה מנגיסטו אושפז בבתי חולים פסיכיאטריים בשתי הזדמנויות נפרדות בינואר 2013. לפי המסמכים הרפואיים של הישאם אל-סייד, הוא אובחן כחולה בסכיזופרניה וכבעל הפרעת אישיות, אושפז בגין מצבים אלו, וזקוק לטיפול תרופתי קבוע", נכתב בקריאה.



"אמנסטי אינטרנשיונל קיבל מסמכים המוכיחים כי אברה מנגיסטו נמצא בלתי כשיר לשירות צבאי. מסמך שפורסם על ידי Human Rights Watch מאשר כי הישאם אל-סייד נמצא גם הוא בלתי כשיר ושוחרר משירות צבאי בנובמבר 2008. רשויות חמאס ברצועת עזה סירבו למסור כל מידע על גורלם או על המקום שבו השניים מוחזקים", הוסיפו.



בקריאה הוסיף הארגון פרטים על מצבם הנפשי של בני משפחות מנגיסטו וא-סייד וסיפר את העובר על המשפחות מאז היעלמות יקיריהם. עוד ציין הארגון כי בשנת 2012 הביעה ועדת האו"ם לביעור האפליה הגזעית דאגה מפני מדיניות מפלה כלפי קהילת יוצאי אתיופיה והקהילה הבדואיות בישראל. בקריאה לא הייתה התייחסות לחללי צה"ל המוחזקים ברצועת עזה הדר גולדין ואורון שאול.