ע', הלוחם מיחידת עוקץ שנטרל את המחבל בפיגוע בחלמיש לפני שבועיים וחצי, קיבל צל"ש ממפקד האוגדה על מעשהו. יחד עמו יקבל אביו, שנכנס איתו לבית משפחת סלומון, תעודת הערכה אזרחית. את הצל"שים יעניק אלוף פיקוד המרכז, רוני נומה, שקיבל את המלצות הוועדה הפיקודית המיוחדת שדנה בנושא. הוועדה הוקמה ע"י הרמטכ"ל, רא"ל גדי איזנקוט. בדברי ההסבר לעיטור, נאמר כי ע' זוכה בצל"ש על "הפגנת אומץ לב, נחישות וחתירה למגע". 



הלוחם שניטרל את המחבל בחלמיש
משפחתו מסרה בתגובה לצל"ש לסוכנות TPS: "קיבלנו היום את ההודעה על קבלת הצל"ש ותעודת ההערכה ברגשות מעורבים. עשינו את חובתנו האזרחית כפי שכל אזרח ושכן היה עושה, היינו מעדיפים להחזיר את השעון אחורה כדי לקבל חזרה את שכנינו היקרים והאהובים משפחת סלומון, וברגעים אלה ליבנו איתם. אנו רוצים לחזק את כל עם ישראל ואת לוחמי ומפקדי צה"ל. דרך ארוכה ולא פשוטה לפנינו, ואנו סמוכים ובטוחים כי יש לנו את הכוחות לצעוד בה יחד".

מעניין לציין כי החלטת צה"ל להעניק את הצל"ש ללוחם ע' התפרסמה באותו היום שבו אלאור אזריה נכנס לכלא בכך מבקש צה"ל להעביר מסר כפול לחייליו ולציבור, כי בעוד שאזריה פעל בניגוד לפקודות, לנורמות ולערכי צה"ל, והרג מחבל מנוטרל שלא היווה סיכון, ע' פצע בכדור אחד מחבל שרצח שלושה בני אדם. התנהלותו של ע' היא מופת לדרך שבא צה"ל מצפה מלוחמיו לנהוג.

הפיגוע התרחש ב-21 ביולי, כשמחבל דקר למוות את יוסי סלומון ושני ילדיו, חיה ואלעד. ע', ששהה בחופשה מהצבא, וגר בשכנות למשפחת סלומון, שמע את הצעקות ורץ יחד עם אביו על מנת לראות מה קורה. 


הלוחם ע' יחד עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: סוכנות תצפית
הלוחם ע' יחד עם הרמטכ"ל גדי איזנקוט, צילום: סוכנות תצפית




יממה לאחר הפיגוע הוא סיפר על שאירע: "בזמן ארוחת שישי עם המשפחה, שמענו צעקות מכיוון הבית של השכנים. יצאנו החוצה לראות מה קורה, אני ואבא שלי. כשראינו שמדובר באירוע יותר חמור רצתי פנימה להביא את הנשק שלי".

"עמדתי מחוץ לבית וראיתי את המחבל מהחלון. הבנתי שאני צריך לנהוג בקור רוח ולהיות מקצועי. יריתי בו כדור אחד, שפגע לו בבטן וניטרל אותו. בעיקר הייתי במקום הנכון ובזמן הנכון. אין ספק שזה אירוע מורכב בשביל היישוב. אנחנו משתתפים בצער המשפחה ומחבקים אותה. באופן אישי זה אירוע מורכב, אני משתדל להתמקד בעובדה שבמעט שעשיתי מנעתי משהו שהיה יכול להיות אירוע הרבה יותר חמור בזמן קצר. זו לא פעם ראשונה שאנחנו חווים אירוע מסוג זה. לפני שלוש שנים אירוע דומה קרה בבית שלי עם אחותי הקטנה, מחבל נכנס ותקף אותה. בנס האירוע נגמר בתוצאות פחות גרועות מהפעם", סיפר.