ארה"ב קיבלה את השגותיה של ישראל בנוגע להסכם הפסקת האש בדרום סוריה. כך מדווח היום (חמישי) העיתון "א-שרק אל-אווסט" הלונדוני, מפי מקורות מדיניים בישראל. בדיווח נאמר, כי האמריקאים נענו בנוסף להשגות הנוגעות להקמת אזור החיץ על הגבול של סוריה עם ישראל ועם ירדן. המקורות הוסיפו כי האמריקאים ציינו בפני ישראל כי הם יפעלו לתקן את ההסכם באופן שיימנע מכוחות איראניים או כוחות הנאמנים להם (הכוונה לחיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות–י.ע.), להגיע לאזורים אלה. המקורות לא הסבירו איך בדיוק ימנעו מהכוחות האיראנים להיות נוכחים בדרום סוריה, אולם הבהירו כי ישראל ביקשה שהם יהיו במרחק של 20 ק"מ מרמת הגולן.



בדיווח נאמר עוד, כי ישראל וירדן ערכו שיחות סודיות בעמאן ובאחת מבירות אירופה, עם ארה"ב ורוסיה מתחילת יולי, במהלכן הציגה ישראל בפני שתי המעצמות "השגות רבות", מאחר וושינגטון ומוסקבה לא הביעו עניין מהרחקת איראן מהגבול. בפגישות אלה השתתפו דיפלומטים וגורמי ביטחון משלוש המדינות.



המשלחת הישראלית כללה נציגים ממשרדי החוץ, הביטחון, המוסד וצה"ל. ואילו בראש המשלת האמריקנית עמדו שליחי הנשיא טראמפ לענייני סוריה והקואליציה נגד דאעש, מייקל קאטני ובריט מקגורק, ואילו בראש המשלחת הרוסית עמד שליח הנשיא פוטין לענייני סוריה אלכסנדר לברנטייב.



עוד דווח, כי ביום בו נערכה הפגישה בעמאן בין נציגי שלוש המדינות, נערכה ברבת עמון פגישה מקבילה בהשתתפות ישראל, ארה"ב וירדן – במהלכה נדון הסכם הפסקת האש בדרום סוריה.



"הכוחות השיעים עלולים להביא לחוסר יציבות באזור"


הגורם הישראלי אמר כי הפגישה באירופה נערכה בדרג בכיר יותר מאשר בעמאן, שם הציגה ישראל השגותיה בעניין הפסקת האש בדרום סוריה, כאשר המחלוקת העיקרית הייתה איך מבינים הצדיים את הבעיה הסורית. ארה"ב ורוסיה מתייחסות להסכם הפסקת האש והקמת אזור חיץ כפתרון לטווח המיידי והבינוני, כדי לחסל את ארגון המדינה האסלאמית (דאעש), והורדת גובה הלהבות במלחמת האזרחים. ואילו ישראל וירדן ראו בעין אחת שיש להתייחס להסכם הפסקת אש כהסכם אסטרטגי לטווח הארוך, תוך בחינת סוריה לאחר מלחמת האזרחים וההשפעה האיראנית במדינה. ישראל הדגישה, כי הסכם הפסקת האש צריך לבחון את הנוכחות האיראנית בסוריה בכלל ולא רק במרחק 20 ק"מ מרמת הגולן. "על וושינגטון ומוסקבה לדרוש מהאיראנים להסיג את כוחות משמרות המהפכה, המיליציות השיעיות וחיזבאללה מסוריה", תבעו נציגי ישראל לשיחות, שהזהירו מפני האפשרות שאיראן תהפוך את סוריה לבסיס טילים שיאיים על ישראל וירדן, כמו המצב בלבנון ורצועת עזה.



ישראל הבהירה עוד, כי הכוחות האיראניים והשיעים בסוריה עלולים לשנות את המציאות הדמוגרפית במדינה, ויביא להפרת האיזון בין השיעים לסונים באזור כולו, ובכך לחוסר יציבות במדינות הסוניות השכנות. כאשר ישראל קיבלה את טיוטת הסכם הפסקת האש שהוכרז על ידי רוסיה וארה"ב, התברר לה כי הסכם זה לא מתיישב כמעט לחלוטין עם אף עמדה שהוצגה על ידי ישראל בפני נציגי שתי המעצמות.



"אכזבה רבה הייתה בישראל, מאחר וההסכם לא התייחס בכלל לאיראן וחיזבאללה", סיפר המקור הישראלי לעיתון הערבי המקורב לסעודיה. "הייתה התייחסות ערטילאית לצורך במניעת כוחות מזויינים זרים להיכנס לאזורי החיץ, על הגבול בין סוריה, ישראל וירדן. ההסכם לא התייחס להימצאות איראנית ביתר האזורים".



לדברי המקור, טיוטת ההסכם היא שדחפה את ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע בפומבי על התנגדותו להסכם הפסקת האש, במהלך ביקורו בפריז ב-16 ביולי, כאשר הוא הזהיר מפני חיזוק האחיזה של איראן בסוריה.