בצה"ל איתרו תשעה חיילים שנדבקו בווירוס לא מוכר של חצבת, כך דווח בחדשות כאן 11. בעקבות הגילוי החלו בצה"ל ובמשרד הבריאות בחקירה אפידמולוגית שממנה עולה כי תשעת החיילים שלקו בווירוס באו במגע עם מעגל שבין 400-300 אנשים. קצינה בכירה בחיל הרפואה בצה"ל אמרה למעריב כי ההגדרה של התופעה היא "התפרצות" וכי אין מדובר במגיפה. לדבריה, מצב רוב החיילים שנדבקו בווירוס קל וחלקם חזרו לבסיסם ולשגרת פעילותם. לדבריה, יחד עם משרד הבריאות יש כעת מעקב אחר המעגל הרחב. המדובר בווירוס שתקופת הדגירה שלו היא בין שלושה לשבעה שבועות ולכן יש להמשיך ולעקוב אחר אלה שבאו במגע עם הנגועים הראשונים, "אף שיש סיכוי מאוד נמוך שהם נדבקו".



לפי מקור רפואי אין יודעים בשלב זה אם מי שקיבל חיסון בעבר חסין לזן החדש משום שאין אודותיו מידע מספיק ויתר על כן, כמה מהמטופלים חלו על אף שחוסנו בעבר בחצבת.



בתחקור הרפואי של צה"ל התברר כי מקור הווירוס הוא בחייל שחזר מחופשה באוקראינה לפני כשבוע ומשם עשה טיול בכמה ממדינות אירופה. בשובו הוא חש ברע והלך למרפאת "ביקור רופא" בתל אביב. על המקרה הראשון דיווחה ביום חמישי שעבר כתבת הבריאות של ערוץ 1 קטי דור.



הקצינה הבכירה האחראית על מדור אפידמולוגיה (חקר המגיפות) בצה"ל ציינה כי מכיוון שרוב הישראלים הם ילידי הארץ וחוסנו נגד חצבת, החשש למגיפה הוא נמוך ביותר "אך עם זאת, מוקדם מדי להגיד". יודגש כי רק בתום תקופת הדגירה של עד שלושה שבועות יהיה אפשר לדעת בוודאות אם ההתפרצות דוכאה והיא בשליטה או שיתברר כי יהיו גלים נוספים. בקבוצת הסיכון הגדולה ביותר חולים שלא קיבלו כלל חיסון - כאלה שנולדו משנת 1957 עד שנות ה-70.




"יש מלאי חיסונים המספיק לכל תרחיש"




דובר משרד הבריאות, אייל בסון, אמר בתגובה לפניית מעריב: "באירוע הנוכחי התחלואה קלה מאוד, זאת ככל הנראה הודות לכיסוי החיסוני הגבוה. כיסוי החיסונים בישראל הוא מהגבוהים בעולם ועומד על 97% למנה ראשונה של חיסון נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות,. לדבריו, "למשרד הבריאות מלאי חיסונים נגד חצבת המספיק לבלום כל תרחיש". הוא הוסיף כי צה"ל ומשרד הבריאות עובדים בשיתוף פעולה: "נעשים מאמצים אקטיביים לאתר כל מי שבא במגע עם החולים הידועים".



סימני מחלת החצבת הם חום, פריחה אדמדמה בגוף, דלקות בעיניים, בגרון ועוד. רק במקרים נדירים וקיצונים יש סכנה של סיבוכים כתוצאה מההדבקות בחצבת.