במשרד הביטחון מקווים כי החקירה בפרשת האירוע שבו הייתה מעורבת החברה הישראלית אירונאוטיקס באזרבייג’ן תסתיים בתוך כשבוע. את החקירה מנהלים חוקרים מטעם הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (מלמ”ב). בכוונתם לזמן לגביית עדויות את מי שהשתתפו בהדגמה של פעולת מזל”ט “מתאבד” שהייתה בארזבייג’ן  לפני יותר מחודש.



כפי שנחשף אתמול ב”מעריב־השבוע”, משלחת של עובדי החברה הגיעה לרפובליקה האסייתית כדי למכור מזל”טים נושאי חומר נפץ. בכיר במשלחת, כך נטען בתלונה שהוגשה מאוחר יותר למשרד הביטחון, דרש משני מפעילי המזל”טים להיענות לבקשת המארחים ולהדגים “תקיפה חיה” על עמדת הצבא הארמני היריב. המפעילים סירבו לדרישה אף שהוזהרו כי ייענשו. בסופו של דבר הפעילו בכירי המשלחת עצמם את המזל”טים, אך לא פגעו במטרה. החברה עצמה הכחישה את האירוע וטוענת כי היא לעולם לא מבצעת הדגמות על מטרות חיות.



החקירה נפתחה בעקבות מכתב תלונה ששלח אלון ולך בשבוע שעבר לידי משרד הביטחון על אותו מקרה. ולך הוא מהנדס במקצועו שעסק עד לפני 20 שנה בתחום המזל”טים, וכיום הוא בעלים של חברה בשם ויירלס אוויאוניקס שעוסקת בחוסמים אלחוטיים נגד מטעני צד. בשיחה עם "מעריב־השבוע" אמר ולך: “הגיע אלי מידע ממקורות אמינים על מה שהתרחש באזרבייג’ן, וכאזרח טוב טרחתי להעביר את המידע למשרד הביטחון כדי שייבדק. אינני פועל ממניעים נקמניים, איני מתחרה של אירונאוטיקס ואיני פועל מטעם יריביה העסקיים. כל תקוותי שחקירת משרד הביטחון תגלה את האמת על מה שקרה או לא קרה שם”.



ח”כ אלוף (במיל’) איל בן ראובן (המחנה הציוני), חבר ועדת החוץ והביטחון, אמר בתגובה לידיעה: “אם הדיווח נכון, הרי נציג אירונאוטיקס עשה דבר חמור מאוד בדרישתו, וטוב שמפעילי המזל”טים הישראלים סירבו להנחיה שדגל שחור מעליה. זו יכלה גם להיות הסתבכות בינלאומית מיותרת וללא ספק מנוגדת לאישור משרד הביטחון”.



חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ) פנתה במכתב לשר הביטחון וכתבה כי "מדובר בהפרה חמורה ביותר של תנאי הרישיון של החברה , אשר גם מעיד על הכישלון המתמשך באכיפת הוראות חוק הפיקוח על הייצוא הביטחוני, על סוחרי הנשק הישראלים". לדבריה מעבר למקרה החמור הספציפי, עצם המכירה של מל"טים התקפיים כדי לתקוף מדינה שהיא ידידותית לישראל, ארמניה, היא שערורייתית וחייבת להיפסק.