ברצועת עזה ממשיכים לגנות את הפיגוע שבוצע בחמישי האחרון ברצועת עזה, לראשונה על ידי איש דאע”ש, נגד אנשי הזרוע הצבאית של חמאס. במקביל, במוצאי שבת, התכנסו ברפיח אלפים למפגן כוח של גדודי עז א־דין אל־קסאם לזכרו של הרוג הארגון שהוכרז שהיד. “צריך לעבוד על חינוך, חיבוק והחזרת התכפירים (מי שמתייחסים למי שאינו שייך לפלג שלהם ככופר – י”ס) ברצועת עזה לעם”, נכתב במאמרים ובציוצים ברחבי הרשת. “במקביל יש להכות ביד ברזל באותם בעלי רעיונות סוטים שקמו נגדנו”.



מנגד, ברצועה הדגישו כי הפיגוע הרצחני הביא להתקרבות נוספת בין חמאס, השולט ברצועה, לבין מצרים. היו שהצביעו על כך שארגונים קיצוניים אלו מנוצלים היטב על ידי מנגנוני מודיעין בעולם, כאשר הרשות הפלסטינית וישראל צועדות, כמובן, בראש.



כזכור, בלילה שבין רביעי לחמישי פוצץ את עצמו ברצועה איש דאע"ש, מוסטפא כילאב, תושב רפיח, בעת שהיה מלווה באדם אחר. השניים התכוונו לחצות את הגבול לחצי האי סיני. זה היה הפיגוע הראשון שביצע דאע”ש נגד חמאס ברצועת עזה, ובו נהרג איש הזרוע הצבאית של חמאס, נידאל ג'ומעה אל־ג'עפרי. בני משפחתו של המפגע גינו את מעשיו בהודעה שיצאה שעות ספורות לאחר מכן, ואף הודיעו כי לא יקימו לו סוכת אבלים.



דובר משרד הפנים בעזה, איאד אל־בוזם, סיפר כי "כוחות הביטחון עצרו שני חשודים בגבול הדרומי לאחר שהתקרבו למקום. אחד מהם פוצץ את עצמו, מה שהביא למותו ולפציעת החשוד האחר. בנוסף, נפצעו כמה מאנשי כוחות הביטחון, אחד מהם באורח קשה. הם פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים האירופי ברפיח".



מנהיג חמאס, איסמעיל הנייה, היה בין עשרות האלפים שהשתתפו בחמישי האחרון בהלווייתו של אל־ג'עפרי, איש חמאס שנהרג. גם כל נציגי הפלגים הפלסטיניים המוכרים ברצועה השתתפו בהלוויה וגינו בחריפות את הפיגוע. איש חמאס ברפיח, מוסא אבו ג'לידאן, אמר: "מה שהתרחש מחייב אותנו לחשוב מחדש על דרך הטיפול באנשי דאע"ש וכן להגביר את הכוננות והביטחון בתקופה הקרובה". 


על פי ההערכות, גורמים פוליטיים בחמאס ינצלו את הפיגוע לחיזוק הקשרים עם מצרים. "עזה דואגת לביטחון הלאומי המצרי, ועל כן יש להרחיב את שיתוף הפעולה בין כוחות הביטחון הפלסטיניים לעמיתיהם המצריים", הוסיף אבו ג'לידאן.

באתרי החדשות המזוהים עם חמאס הזכירו את "הפשעים של התכפירים ברצועת עזה" בעשור האחרון. בין היתר, ציינו את חטיפת העיתונאי האיטלקי ויטוריו אריגוני ב־2008 והוצאתו להורג, את ירי הטילים לעבר עוטף עזה "במטרה לפגוע בפלגים הפלסטיניים ולהביא למלחמה נוספת ברצועת עזה", את ההתנקשות בחייו של בכיר חמאס מאזן פוקהא על ידי "הכווייתי אחמד כנדרי, שהתברר כי הוא קצין מוסד", ועוד.

ד"ר הישאם מרארי אמר לעיתון "א־ריסאלה" ("המסר"), המקורב לחמאס, כי הארגון כולל "קבוצות מפורקות המנוהלות על ידי מנגנוני ביטחון בינלאומיים, כאשר רבים מהם נפלו גם לידי גורמי מודיעין, ובהם המודיעין של הרשות הפלסטינית". הוא הוסיף כי "התכפירים האלה הם כר פורה למנגנוני המודיעין בעולם". 

AFP :פיגוע בברצלונה. צילום
AFP :פיגוע בברצלונה. צילום



סקירת עיתונות- פיגועי הדריסה בספרד

העיתונים הערביים גילו עניין רב בפיגוע הדריסה בברצלונה, שגרם למותם של 14 בני אדם ולעשרות פצועים, ובפיגוע הדריסה בקמברילס, שבו נהרגה אישה אחת. שני הפיגועים, כזכור, בוצעו בידי דאע"ש. כל הכותבים גינו את מתקפת הטרור, אולם היו חלוקים לגבי הסיבות לטרור והדרך הנכונה לטפל בו.
במאמר המערכת של העיתון המצרי "אל־אהראם" ("הפירמידות") נכתב כי המתקפה מראה כי "אירופה כולה נמצאת על הכוונת של הטרור, שציפורניו ננעצו באחת הבירות הגדולות ובפרבריה". העיתון תבע "להקים קואליציה בינלאומית בהנהגת מועצת הביטחון כדי להילחם בטרור בכל צורותיו, אחרת יהיו קורבנות רבים בעולם בצל האכזבה מחיסול הסכנה הזו".
 
בעיתון הלונדוני "אל־ערב" ("הערבים") כתב חטאר אבו דיאב כי "המסקנה הראשונית מיום חמישי השחור היא הכישלון במלחמת המנע של אירופה נגד הטרור המתוכנן והעיוור". לדבריו, "סיום מדינת חליפות השקר בעיראק ובלבנט לא יביא לסיום הטרור, שכן השיטות הצבאיות והביטחוניות לא יספיקו לבד במאבק ברעיון. כדי לטפל בזה יש להקים מחדש את עיראק, סוריה, לוב ומדינות אחרות על בסיס נכון, ועל אירופה להפנים כי הגעה להבנות עם הגדה האחרת של הים התיכון היא בסדר עדיפויות מדיני וכלכלי. לפני כל זה האליטות המוסלמיות, הערביות והאירופיות צריכות לשאת באחריות במעשים ולא רק בדיבורים".
 
במאמרו בעיתון הירדני "א־רד" ("המחר"), תחת הכותרת "המשאיות הקדושות", כתב באסם טוויסי כי "אין חדש במתקפה על ספרד מלבד קורבנות חפים מפשע... המשאיות הקדושות שרוצחות בני אדם בלי הבדלי גזע או דת אינן מצביעות רק על זיהום רעיוני דתי, אלא מסמלות כישלון של משטרים חברתיים ותרבותיים, וכן כישלון של המדינה הלאומית בדרום הים התיכון".
 
העיתון הלונדוני "אל־קודס אל־ערבי" ("ירושלים הערבית") גינה בחריפות את הפיגוע והזהיר מפני השלכותיו על הערבים והמוסלמים באירופה. "ההשלכות על הערבים והמוסלמים שחיים בעיקר בספרד ובאירופה בכלל יהיו קשות. הם יהיו מטרה קלה לארגונים ולמפלגות גזעניות".

העיתון גם גינה את הציוץ של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בעקבות הפיגוע, שבו הזכיר סיפור שאין הוכחה כי התקיים. לפי אותו סיפור, במהלך מלחמת ארצות הברית בפיליפינים בראשית המאה ה־20 השתמש הגנרל האמריקאי ג'ון פרשינג בירי כדורים הטבולים בדם חזיר כדי להרתיע מורדים מוסלמים. "מדובר בהצהרות שמעידות על שפלות מנטלית, מוסרית ופוליטית חסרת תקדים", נכתב בעיתון. "הן מהוות סכנה גדולה מאחר שהן נותנות לגיטימציה לרצח עם, מתרצות אותו ונותנות גושפנקה לרודנות".
 
בעיתון האמירויות "אל־חליג'" ("המפרץ") הפנה סייד עבד אל־קאדר אצבע מאשימה לעבר היבשת הזקנה. "אירופה נפלה קורבן למתקפות טרור מצערות שגרמו לקורבנות חפים מפשע", כתב. "האם אין למדינות הללו אחריות בכך שהן חיבקו את הנחשים הרעילים של הטרור בבתיהם, באמתלה של זכויות אדם? הן מגנות על אנשים שלא מכבדים זכויות ולא אנושיות". הכותב תהה אם לא הגיעה העת "לטהר את בירות אירופה מסוחרי הדת הללו".
 
כרים עבד אל־סלאם קבע בעיתון המצרי "אל־יום א־סאבע" ("היום השביעי") שהפיגוע באחת הערים האירופיות הגדולות לא יהיה האחרון. הוא הוסיף כי "הפיגוע הוא תוצאה של שיתוף הפעולה של הפוליטיקאים האירופאים וארגוני הטרור".