התפטרותו של מתאם השבויים והנעדרים, ליאור לוטן, מתפקידו, ממשיכה לעורר הדים. משפחת מנגיסטו, שבנה אברה מוחזק כבר שלוש שנים בידי חמאס, קיבלה בהפתעה ובאכזבה עמוקה את הידיעה על התפטרותו של לוטן, וביקשה להודות לו על מאמציו להביא לשחרור בנם. 

מהמשפחה נמסר כי אין בידיה כל מידע חדש בנוגע למעורבים ולמגעים לקבלת בדל מידע על אברה, והיא דורשת שימצא מיד מחליף שימלא את מקומו ושיהיו בידיו הכלים לפעול. "כל עוד לא ניתן גיבוי מראש הממשלה, לא תהיה התקדמות להחזרת בננו", אומרת משפחת מנגיסטו בעקבות התפטרות לוטן. "האחריות של ראש ממשלת ישראל להחזרת בננו נותרה בעינה". 

אמו של אברה, אגרנש מנגיסטו, אומרת הבוקר: ״בני מוחזק על לא עוול בכפו וחייו בסכנה. אני מקווה שקיימת מחויבות אמיתית של הממשלה להחזרתו״.

לוטן אמר לאחר ההחלטה כי "ההיכרות המעמיקה עם משפחות השבויים והנעדרים והזכות לשרת את המשימה הגורלית עבורן - השבת בניהם הביתה, הותירו בי חותם עמוק ומחויבות תמידית אליהם". הוא הוסיף כי "בתפקידי גם נחשפתי לאכזריות ולציניות בה פועל החמאס בנושאי השבויים והנעדרים. לכן פעלנו להעלות את המודעות לכך בקהילה הבינ"ל. תודה לך על האמון שנתת בי, על הובלתך את הנושא ועל הזכות לשרת את המדינה והעם".

ליאור לוטן. צילום: גדי דגון
ליאור לוטן. צילום: גדי דגון


משפחתו של הדר גולדין התקשתה אתמול לקבל את ההתפטרות של לוטן. בהודעה ששחררה מטעמה נמסר כי "ההתפטרות של אל״ם במילואים (במיל׳) עו״ד ליאור לוטן, מתאם השבויים והנעדרים, היא כתב אישום חריף כנגד אוזלת היד של ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ליברמן בעניין השבתם הביתה של אורון שאול והדר גולדין".

עוד נאמר כי "״אנו מבקשים להודות לליאור לוטן על העבודה המאומצת שביצע בהתנדבות בשלוש השנים האחרונות. בעקבות ההתפטרות של ליאור, אנחנו מרגישים שננטשנו על ידי הממשלה. כמו כן, התפטרותו לא מפתיעה, לאור דברים שהתרחשו בתקופה האחרונה. מאחורי המילים ׳הממשלה עושה הכל בכדי להשיב את הדר ואורון׳ ניצבת מציאות עגומה שבה לא נעשה דבר על מנת להחזיר את הבנים". 

"אנו דורשים מנתניהו וליברמן למנות מחליף בדחיפות, ליישם את החלטות הקבינט כפי שהתקבלו בינואר האחרון וללחוץ את חמאס בכל דרך אפשרית ואפקטיבית בכדי להשיב את הבנים לישראל״.

משפחתו של אורון שאול, שנפל במבצע צוק איתן, אמרה אמש כי "אנו מודים ללוטן על עבודתו למרות שלא נשאה פרי, ודורשים מממשלת ישראל למנות במהרה נציג אחר שיפעל להשגת פריצת הדרך המיוחלת למען השבתו של אורון". לדבריהם, "כל יום של עיכוב במינוי הקבע, יוכיח לנו שממשלת ישראל לא שמה את סוגיית השבת הבנים בראש סדר העדיפויות".

יעלון: "התפטרות מדאיגה"

שר הביטחון לשעבר וראש השדולה להשבת אורון שאול והדר גולדין, עמיר פרץ, תבע מרה"מ למנות לאלתר מחליף לליאור לוטן ולהאיץ המהלכים להשבת הבנים לישראל. "בנושאים אנושיים ורגישים  אין מקום לשום שיהוי", אמר. שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון, אמר כי "התפטרות ליאור לוטן מדאיגה. יש לנו חובה מוסרית להביא את חיילינו לקבר ישראל ולהשיב את אזרחינו". 

לפני שנתיים: השיחה הקשה בין לוטן למשפחת מנגיסטו

כזכור, לפני כשנתיים הוקלטה שיחה בין לוטן למשפחת מנגיסטו, בה הוא ניסה לשנע אותה לשמור על פרופיל נמוך בניסיון למנוע את הפרסום. לוטן החל את דבריו ואמר כי "אני נציגו של ראש הממשלה לנושא נעדרים. באתי בשביל לעדכן, המידע החזק שלנו הוא מהיומיים הראשונים – אנחנו יודעים שהוא נתפס על ידי ארגוני ביטחון של חמאס ומאז אין לנו אות חיים ואין לנו קשר ישיר עם מקומו". 
 
במהלך השיחה, שיגר לוטן איום מרומז למשפחה, ממנו משתמע כי הפניית אצבע שלה כלפי ראש הממשלה רק תזיק לה: "יש לכם שתי אפשרויות: אפשרות אחת להפנות את האצע לחמאס ולהגיד "אתה מחזיק באברה, אתה אחראי לגורלו, תחזיר לנו אותו ואנחנו רוצים לדעת שהוא חי". זה אפשרות אחת. יש לכם אפשרות שנייה להחזיר את האצבע מהחמאס לירושלים ולהגיד "אתם לא בסדר, נתתם לו לעבור, לא החזרת לנו מכתבים", אתם תבחרו. אני יש לי עמדה בזה - מה יעזור לישראל, מה יעזור לאברה ומה יעזור לחמאס, אבל תבחרו אתם ותהיו אחראים לתוצאות". 
 
לוטן אף אמר: "אני אגיד לכם את זה בצורה הכי קשוחה שיש: מי שיעמיס על אברה את הסיפור בין העדה האתיופית למדינת ישראל השאיר אותו עוד שנה בעזה, מי שיעמיס על אברה את הסיפור שלו, מה הוא כועס, מה הוא מתוסכל, מה קשה לו - השאיר את אברה עוד שנה בעזה".