בפעם הראשונה בתולדות ישראל הקים הצבא האמריקאי בסיס קבע בישראל, בו ישרתו עשרות חיילים בשלב ראשון. הבסיס הוקם בבית הספר של מערך ההגנה האווירית במשאבי שדה שבנגב. היום (שני) התקיים הטקס שבו בבסיס שבו הוקם המתחם האמריקאי בהשתתפות שני גנרלים אמריקאים והנספח הצבאי בשגרירות ארה"ב בתל אביב. 


מפקד מערך ההגנה האווירית בצה"ל, תא"ל צבי חיימוביץ' אמר בשיחה עם עיתונאים כי מדובר באירוע היסטורי. תא"ל חיימוביץ' סרב לפרט את המשימות והמקצועות של החיילים האמריקאים שמוצבים בבסיס וגם לא התייחס לשאלה האם הם יפעילו מערכות נשק ישראליות בכלל ובעת מלחמה בפרט.

יודגש, עם זאת, כי כבר בשנתיים האחרונות מוצב בישראל מכ"מ בהר הנגב שמיועד לשפר את יכולת ההתרעה של ישראל מפני טילים ובמיוחד ארוכי טווח מאיראן. כמו כן לא ברור עדיין מה יהיה מעמדו של הכוח האמריקאי, האם יהיה לו מעמד מחוץ לחוק הישראלי או שהוא יהיה כפוף לחוקי המדינה. סגירת הנושא המשפטית והאמנות הכרוכות בהקמת הבסיס נמצאות עדיין בבירורים ובמשא ומתן.

לפני שנתיים הוקם מתקן תקשורת לשיפור ההגנה המשותפת של ישראל וארה"ב במזרח התיכון, אך את המתקן הזה תפעלו עד כה אנשי צבא יחד עם עובדים אזרחיים של קבלן של צבא ארה"ב.

לפני כמה שנים הוחלט להחליף את אנשי הקבלן, כחלק מהתהליך שעובר על הצבא האמריקאי, בלובשי מדים. תא"ל חיימוביץ' אמר כי האירוע הוא בעל משמעות אסטרטגית ומעיד על השותפות רבת השנים שבין שני המדינות והמחויבות לביטחונה של ישראל. לדבריו, "הדבר מוסיף נדבך נוסף לביטחון ישראל והאיומים הנשקפים לה מצד נשק תלול מסלול מקרוב ומרחוק.

בשבוע שעבר הוכנס לשירות נוסף גדוד השלישי במספר של מערך כיפת ברזל ליירוט טילים לטווח קצר. המערך פועל במסגרת ההגנה האווירית במסגרת חיל האוויר.