במערכת הביטחון טוענים כי איראן לא ביצעה ניסוי בטיל בליסטי, כפי שייחסו לה בראשית השבוע, כך הותר היום (רביעי) לפרסום. לפי אותם גורמים, מדובר בניסוי ישן שהתרחש בראשית השנה. כזכור, בסוף השבוע שעבר הודיעה איראן כי ביצעה בהצלחה ניסוי בטיל "חורמנשאר" לטווח של 2000 קילומטר (ק"מ), שיכול להגיע לכל מטרה בישראל.



ניסוי של איראן בטיל בליסטי

לפי ההודעה האיראנית הטיל יכול לשאת ראשי קרב מתפצלים, והוא אף הוצג בעבר במצעד צבאי של הצבא האיראני. בעקבות הודעת הרפובליקה האסלאמית מיהרו נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ ושר הביטחון אביגדור ליברמן לגנות את הניסוי. ואולם, יומיים לאחר הודעותיהם דיווחה רשת פוקס האמריקאית, ומקורות צבאיים בישראל אישרו, כי לא התרחש לאחרונה שום ניסוי איראני.



נשיא איראן רוחאני במצעד הצבאי של איראן. צילום: רויטרס
נשיא איראן רוחאני במצעד הצבאי של איראן. צילום: רויטרס



מפקד חיל האוויר של איראן, גנרל אמיר עלי חאג'יזאדה, אמר במהלך אותו מצעד כי "הטיל הוא הישג אדיר של משרד ההגנה באיראן. הוא מגיע לטווח של 2,000 ק"מ, ומסוגל לשאת ראש נפץ לטווח של 1800 ק"מ, ויכול לשאת יותר מראש נפץ אחד". לדבריו, הטיל יימסר לידי מערך ההגנה האווירית של משמרות המהפכה בקרוב.



בחודש ינואר 2017 דווח על ניסוי של הטיל המדובר, ועל פי מקורות ביון מערביים הניסוי הצליח רק בחלקו, כאשר חלק ממערכותיו פעלו כשורה, אך חלקן נכשלו.