אלאור אזריה יכול לראות את הסוף: אחרי שהרמטכ"ל גדי איזנקוט הודיע היום כי ימתיק את עונשו ויקצר אותו בארבעה חודשים, מ-18 חודשים ל-14, משהוא ניצב בפני מחצית עונשו, הוא זכאי להתייצב בפני ועדה לעיון בעונש, בראשות קצין בדרגת אלוף משנה, שתדון בקיצור העונש שלו. "בניגוד לוועדה שליד שרות בתי הסוהר, שדנה בניכוי שליש עונשם של אסירים אזרחיים, הוועדה הצבאית היא למעשה ועדת חצי", מסביר עורך הדין אבי עמירם, מומחה למשפט צבאי ואל"מ במילואים.



הוא הוסיף כי "אם הוועדה תלך לקראתו, אזריה ישתחרר אחרי שבעה חודשי מאסר. בפועל, הוועדה לעתים נדירות מנכה חצי מהעונש. השיקולים של הוועדה זהים לוועדת השחרורים שליד שרות בתי הסוהר. נבדקת בראש ובראשונה התנהגות החייל, תהליכים שהוא עבר בכלא וכמובן שיש חשיבות רבה ללקיחת האחריות והחרטה. הוועדה יכולה להחליט לנכות מחצית מעונשו, או שליש, או, כמובן, להותירו בכלא מלוא העונש".



איזנקוט. החליט לקצר את עונשו של אזריה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
איזנקוט. החליט לקצר את עונשו של אזריה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



לדבריו, "אני הייתי ממליץ לאזריה לקחת לקראת הוועדה אחריות על מעשיו, שכן גם הרמטכ"ל ציין את העובדה שהוא עדיין לא עשה זאת. במקרה של אזריה, לא נדרשת ממנו". אפיק נוסף שעומד בפניו של אזריה הוא פנייה לנשיא המדינה, ראובן ריבלין, בבקשת חנינה. עד כה נמנע מלעשות כן כי המתין לתשובת הרמטכ"ל.



כזכור, לאחר שהתייעץ עם גורמים שונים בצה"ל, ובמיוחד עם הפרקליט הצבאי הראשי, שהתנגד להחלטה, וגורמים משפטיים, הודיע איזנקוט כי הוא החליט לקצר את תקופת מאסרו של החייל היורה בארבעה חודשים. הוא צפוי להשתחרר בחודש מאי 2018, במידה ויקבל גם ניכוי שליש על התנהגות טובה.



לאחר ההחלטה אמר אזריה כי ״אני מודה לרמטכ״ל על קיצור העונש. לדבריו, הוא החליט על כך במידת החסד והרחמים, מידה שהקדוש ברוך הוא נתן בכל אחד ואחת מאיתנו. עם זאת, מצר אני על כך שהפרקליטות הצבאית המליצה לרמטכ״ל שלא לקצר את עונשי ולו ביום אחד".