שני תושבי אום אל פאחם נעצרו במהלך החודש בחשד שתכננו לבצע פיגוע ירי בהר הבית בירושלים, בדומה לזה שהתרחש בחודש יולי, אז נרצחו שני שוטרים, כך הותר הבוקר (חמישי) לפרסום. בנוסף לשניים נעצר חשוד שלישי, שיחד עם חבריו, חשוד בתמיכה בארגון המדינה האסלאמית. 

על פי החקירה, החשודים, סעיד גסוב מחמוד ג'בארין, בן 26,ונער בן 16, שניהם תושבי העיר הערבית, תכננו לבצע פיגוע ירי בהר הבית במתווה דומה לפיגוע ב-14 ביולי, בו נרצחו השוטרים כמיל שנאן והאיל סתאוי. במהלך החקירה הוסגרו שני אקדחים ותחמושת, אשר היו אמורים לשמש את שני החשודים לצורך מימוש הפיגוע.
 
בחקירת החשודים שתכננו את הפיגוע בהר הבית עלה, כי השניים תומכים ברעיונות ובאידיאולוגיה הרצחנית של ארגון הטרור ״המדינה האסלאמית״, וכי הפיגוע אמור היה להתבצע על רקע תמיכתם זו. בביתו של החשוד השלישי, פראס מחאג'נה (24), נתפס רובה מסוג "קרל גוסטב".
 
סעיד ג'בארין. צילום: תקשורת שב"כ
סעיד ג'בארין. צילום: תקשורת שב"כ

בהמשך למעצרם ולחקירתם של שלושת החשודים, נעצרו גם נוספים באזור אום אל פאחם אשר היו מעורבים בסחר באמצעי לחימה ובמהלך מעצרם אף נתפסו אמצעי לחימה לא חוקיים.

פרקליטות מחוז חיפה הגישה נגד ג'בארין והקטין כתב אישום, שעל פיו השניים גילו עניין בארגון דאעש ותכננו לצאת לסוריה על מנת להצטרף ללחימה בשורותיו. הנאשמים נכנסו בתדירות גבוהה לאתרי אינטרנט המזוהים עם הארגון, צפו בסרטונים רשמיים של ארגון דאעש ובסרטונים המזוהים עם הארגון, ובין היתר סרטונים המתעדים את הפעילות הצבאית של הארגון.

בנוסף תכננו הנאשמים לבצע פיגוע באזור מסגד אל אקצא נגד אנשי בטחון ואזרחים שאינם מוסלמים. הנאשמים שוחחו על האפשרות לבצע את הפיגוע תוך שימוש בנשק ובסכין. השניים סיכמו כי יבצעו פיגוע ירי, באמצעות אקדחים, לאחר שג'בארין יעביר לנאשם הקטין אקדח שהחזיק בלא רשות על פי דין, ואף הציע לאמן אותו בירי.



בן ה-16 בחן מקומות אפשריים לביצוע הפיגוע







במהלך אחד מביקוריו של הנאשם הקטין במסגד אלאקצא, הוא בחן המקומות אפשריים לביצוע הפיגוע, ובהמשך סיכמו הנאשמים כי יגיעו למקום ביצוע הפיגוע בהסעות מאורגנות היוצאות מאום אל פאחם לירושלים, כאשר האקדחים מוסלקים על גופם. עוד סיכמו הנאשמים, במסגרת תכנית הפיגוע, כי יבצעו את הפיגוע בשעות הבוקר, על מנת להקטין את אפשרות הפגיעה במוסלמים, וזאת לאור הערכתם כי בשעות הבוקר יהיו פחות מוסלמים ברחבת השוק.



הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם. בבקשת המעצר כתב עו"ד עינב איטסקו גולד כי "מעבר לחזקת המסוכנות, התנהגותם של המשיבים, שתכננו לבצע פיגוע כנגד אנשי ביטחון ואזרחים שאינם מוסלמים, יצרה סיכון ממשי לביטחון המדינה ולשלום הציבור וקיים חשש כי אלמלא נעצרו המשיבים, היו מבצעים את הפיגוע אותו תכננו. בהקשר זה לא למותר להזכיר כי המשיב 2 אף ייעד נשקים שהחזיק עוד קודם לכן, שלא כדין, למטרת ביצוע הפיגוע וכי המשיב 1 גם היה בקשר עם סוכן זר מדאעש על מנת לנסות לצאת לסוריה ולהצטרף ללחימה בשורות דאעש. במקרה שלפנינו, לנוכח חומרת העבירות המיוחסות למשיב והסיכון הפוטנציאלי הנשקף לביטחון המדינה ואזרחיה מצידם ובשים לב לעובדה כי כנגד המשיבים קיימות ראיות בעוצמה גבוהה, שבראשן הודיית המשיבים במיוחס להם, הרי שאין מקום להסתפק בחלופת מעצר בעניינם".


גורם בכיר בשב"כ אמר כי "התמונה שהתקבלה בחקירת הפרשיה מלמדת כי זמן קצר יחסית לאחר הפיגוע הרצחני ביולי 2017 בהר הבית, תכננו שני תושבי אום אל פאחם פיגוע במתווה דומה במתחם ההר". 
לדבריו, הפיגוע נמנע הודות למידע מודיעיני מדויק של שב"כ שאפשר את מעצר חברי החוליה מבעוד מועד ובטרם הצליחו לממש את הפיגוע החמור. "שירות הביטחון הכללי רואה בישראלים התומכים בארגון הטרור 'המדינה האסלאמית', לא כל שכן באלו המקיימים מגעים עם פעילי הארגון ופועלים בחסות הארגון בשטחי מדינת ישראל, כאיום ביטחוני חמור. שב"כ ימשיך לפעול בנחישות באמצעי האכיפה הנדרשים במטרה למנוע את הפצת משנת דאע"ש בישראל, כמו גם ביצוע פעילות כלשהי הפוגעת בביטחון המדינה".