דובר המורדים החות'ים האשים היום (ראשון) את ישראל בכך שסייעה לקואליציה בראשות סעודיה, במלחמתה נגד תימן, והזהיר כי "בסיסי הצבא הישראלי באריתריאה נמצאים בטווח הטילים של ארגון החות'ים". קולונל עזיז רשיד, דובר הצבא החותי, צוטט על ידי מהדורת החדשות של אל מסירה, המזוהה עם הארגון החמוש, והזהיר כי בקרוב יהיו ברשותו טילים שיכולים להגיע לבסיסים בישראל עצמה. "אם הקרבות מול סעודיה יתפתחו, כל האפשרויות יילקחו בחשבון", הוסיף עזיז רשיד.



כידוע, בעוד ישראל אינה זוכה להכרה רשמית על ידי סעודיה, לריאד ולירושלים יש אינטרסים משותפים לבלום את הרחבה תפקידה של האויבת המשותפת של הצדדים, בדמות איראן. למעשה, היחסים בין טהרן למדינתו של המלך סלמן נמצאים בשפל, כאשר במסגרת זו מאשימות המדינות זו את זו בחתרנות תחת הביטחון האזורי, בעוד שישראל, מצדה, ממשיכה להזהיר מפני הנוכחות הגוברת של המיליציות האיראניות בגבולה הצפוני. 


כוחות הקואליציה הסעודים על אדמת תימן. צילום: AFP
כוחות הקואליציה הסעודים על אדמת תימן. צילום: AFP


בשנת 1993 ישראל ייסדה יחסים דיפלומטיים עם אריתריאה וסייעה לה במלמת העצמאות שלה. בעבר דווח אף על שימוש בצוללות וספינות שלחקו חלק במלחמה החשאית המתנהלת נגד רשתות הברחת נשק איראניות לחמאס וחיזבאללה דרך הים האדום, ולאחר מכן לכיוון סודן ומצרים.

איראן, אשר מחמשת גם את החות'ים, הקימה מתקן צבאי באסאב שבאריתריאה, כך לפי דוח של קבוצת המודיעין סטרפור. כמו כן, טהרן, לפי אותו דוח, מבזבזת מאות מיליוני דולרים כחלק מתמיכתה במורדים החות'ים, כשבמסגרת זו נשלחים גם לוחמי חיזבאללה לאזור על מנת לאמן את הלוחמים התימנים.

לוחמים חות'ים. צילום: AFP
לוחמים חות'ים. צילום: AFP


בתחילת יולי אישר ראש אגף המודיעין הכללי, האלוף הרצל לוי, כי חיזבאללה מנהל שני מפעלי נשק תת-קרקעיים בלבנון, שהוקמו על ידי משמרות המהפכה בתגובה לפגיעות ישראליות, לפי פרסומים זרים, בשיירות נשק בסוריה.

כזכור, החות'ים שיגרו מספר טילים בליסטיים לעבר סעודיה, כולל אחד שנחת בריאד יום לפני ביקור נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בממלכה בחודש מאי. המלחמה בין הצדדים מתקיימת מאז ספטמבר 2014, זאת לאחר שהמורדים החות'ים הסתערו על צנעא ואילצו את הממשלה לברוח דרומה.

כוחות הקואליציה בראשות ריאד החלו להפציץ את עמדות החות'ים בחרבי תימן במרץ 2015 בתמיכת נשיא תימן עבד רבו מנצור האדי, ומאז הואשמו בהפצצות בתי ספר, שווקים, בתי חולים ומטרות אזרחיות אחרות, שבהן נהרגו יותר מ-10,000 בני אדם, ועשרות אלפים נוספים נפצעו.