מערכת "שרביט קסמים" קיבלה אמש את הפרס היוקרתי לחדשנות טכנולוגית בוועידה הבינ"ל השנתית להגנה מפני טילים בליסטיים הנערכת השנה בבוסטון, שבארצות הברית. הפרס ניתן עבור הישגים פורצי דרך בתחום ההגנה מפני טילים בליסטיים וטילי שיוט בשכבה הנמוכה. "מערכת שרביט קסמים היא בעלת ארכיטקטורה רובוסטית לעילא ולעילא ולמיירט וטכנולוגיות ייחודיות שהן חוד החנית בהגנה כנגד איומים אנדו-אטמוספרית ברמה הלאומית", כך נמסר מוועדת הפרס.



הפרס לחדשנות טכנולוגית מוענק מדי שנה על ידי ועדת התוכנית הבינ"ל זאת במסגרת הועידה להגנה מפני טילים בליסטיים. הפרס מוענק כהכרה בהישגים טכניים משמעותיים בתחום ההגנה מפני טילים. הועדה המחליטה על הענקת הפרס מורכבת מנציגים מהקהילה הבינ"ל להגנה מטילים.



השנה היא השנה ה-30 בה מתקיימת הוועידה הבינלאומית להגנה מפני טילים בליסטיים, המהווה דוגמה למחויבות להרחבת הידע והיכולת בתחום ההגנה מפני טילים. משתתפי הועידה מגיעים מכל רחבי הקהילה העולמית ובמסגרתה ישנה השתתפות הולכת וגדלה ממדינות אירופה, אסיה והמזה"ת.



מערכת "שרביט קסמים" נועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני (בדגש על איומים מדויקים), וכן להוסיף הזדמנויות יירוט למערכת נשק ה"חץ", ובכך לאפשר עיבוי מערך ההגנה על מדינת ישראל מפני איומי הטילים והרקטות. מדובר בפרי פיתוח משותף של מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון והסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים.



ראש מנהלת חומה, משה פתאל אשר קיבל את הפרס בשם מדינת ישראל, אמר: "היכולות המופלאות של מערכת שרביט קסמים מהוות פריצת דרך חשובה בעולם טכנולוגית היירוט. המאפיינים הייחודיים של מיירטי המערכת מפליאות אותנו כל פעם מחדש בכל המובנים. שרביט הינו מרכיב חשוב ביכולתה המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה מפני איום הטילים באזור. ברצוני להודות לשותפינו האמריקאים על ההכרה שניתנה למערכת שרביט קסמים ועל המסר שהיא מעבירה".



סמנכ"ל בכיר וראש חטיבת מערכות לעליונות אווירית ברפאל, פיני יונגמן, הוסיף: "הענקת הפרס לשרביט קסמים היא עדות נוספת לפריצת הדרך הטכנולוגית שמערכת זו מייצגת, והיא מהווה הישג גדול לאחר שנים של פיתוח ומציאת פתרונות יצירתיים וייחודיים של כלל צוות המהנדסות והמהנדסים מרפאל ומשאר התעשיות השותפות. שרביט קסמים היא תוצאה של שיתוף פעולה הדוק ומוצלח של רפאל, מובילת תכנית הפיתוח, וחברת רייתיאון האמריקנית, שותפתה לתוכנית. שרביט קסמים היא מערכת ההגנה האווירית מהמתקדמות בעולם, ולצד כיפת ברזל ו"חץ" היא תספק שכבת הגנה נוספת למדינת ישראל מול האיומים המתקדמים והמאתגרים ביותר מולם מתמודד צה"ל בהגנה על אזרחים, מתקנים צבאיים ואזרחיים ועוד".



יש לציין כי הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק "שרביט קסמים" הנה חברת רפאל, הפועלת בשיתוף חברת "Raytheon" האמריקנית. מכ"ם ה-MMR פותח ע"י אלתא- חטיבה וחברת בת של התעשייה האווירית. מערכת השליטה והבקרה "שקד זהב" מפותחת ע"י אלישרא מקבוצת "אלביט מערכות".