צה"ל התיר היום (ראשון) לפרסום כי חמש גופות המחבלים מהג'יהאד האסלאמי שנפגעו בהפצצת מנהרת הטרור נמצאות בידי ישראל. במהלך עבודות שביצעו בימים האחרונים כוחות פיקוד הדרום ואוגדת עזה במנהרה אותרו הגופות בשטח ישראל. גורם בכיר בזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי הגיב ואמר כי "פלוגות אל קודס יחזירו את גופות החללים שנפלו במנהרת החירות וימחצו את האויב בנעליהם. אנחנו לא ננהל מו"מ על גופות המוג'הידין שלנו".

 
עוד חשף הג'יהאד האיסלאמי כי מפקד החטיבה של מרכז הרצועה, ערפאת אבו משהאד, שנהרג במנהרה וגופתו אינה אחת מחמש הגופות שבידי ישראל, היה הראשון ששיגר טיל "פאג'ר" לעבר תל אביב במבצע צוק איתן.
 
ביום חמישי הודיע מתאם הפעולות בשטחים, אלוף יואב (פולי) מרדכי, כי ישראל לא תאפשר לפלסטינים לחפש ולאתר את הגופות של נעדריהם עד שלא יוחזרו גופותיהם של סגן הדר גולדין וסמ"ר אורון שאול, ויגובש הסכם להחזרת האזרחים הנמצאים בידי חמאס.

כפי שפורסם ב"מעריב", חוות הדעת הראשונה של מומחי משרד המשפטים הייתה כי אין אפשרות להגן בבג"ץ על ההחלטה של שר הביטחון ליברמן וצה"ל לא לאפשר לאנשי חמאס וג'יהאד לאתר את הגופות בשטח הפרימטר הביטחוני, שהוא בשליטת צה"ל, באזור החיץ בין הרצועה לישראל. אחד מסגניו של היועמ"ש, דר' רועי שיינדורף, התקשר לפרקליטות הצבאית ואמר, בשם היועץ, כי "החוק הבינלאומי מחייב לתת לאויב אפשרות לחלץ את גופותיו".

פיצוץ המנהרה. צילום מסך מטוויטר
 
בשלב הזה פרצה מהומה בין הצדדים. שר הביטחון ליברמן הורה להמשיך במדיניות כפי שנקבעה. בשיחות סגורות אמר ליברמן כי "עם כל הכבוד לדין הבינלאומי, יש גם שכל ישר". בינתיים החל מאמץ להגעה לנוסחת פשרה בין הצדדים. גם השאילתה שהגיש "מעריב" למשרד המשפטים "סייעה" ודרבנה את המאמץ הזה. 
היועץ קבע כי ניתן יהיה להשהות נקודתית את האפשרות לחיפוש הגופות אם תימצא "הצדקה ביטחונית נקודתית", וגם אז, לא באופן קבוע אלא לתקופה מסוימת. זה היה הזיז עליו נתלתה הפשרה כולה: צה"ל נדרש לספק את ה"הצדקה הביטחונית הנקודתית" הזו, ובמהלך הלילה נמסר כי אכן ישנם שיקולים ביטחוניים לכך שהצבא אוסר על גורמים זרים כלשהם להיכנס לתחום הפרימטר ולחפש שם גופות. על הרקע הזה, הודיע, ובהמשך לפרסום ב"מעריב" היועץ המשפטי לממשלה כי אם יהיה צורך, יגן על ההחלטה הזו בבג"ץ.

מוקדם יותר היום ערכה משפחתו של סגן הדר גולדין מסיבת עיתונאים במהלכה הודיעה כי היא תגיש בג"ץ נגד ראש הממשלה והקבינט, זאת כיוון שלטענתם אינם מיישמים את ההחלטות שקיבלו בנוגע להפעלת לחץ על חמאס להחזיר את השבויים שבידיו. "לאחר התלבטויות רבות החלטנו לעתור לבג"ץ נגד הממשלה והקבינט בראשות ראש הממשלה", אמר אבי המשפחה, שמחה גולדין.

"כבר שנה וארבעה חודשים שאנו הופכים כל אבן", הוסיף, "נתניהו לא עושה הכל כדי להחזיר את הדר ואורון שאול. הקבינט החליט על הגברת הלחץ על חמאס. אנו מבקשים מבג"ץ ליישם את החלטות הקבינט: לא להחזיר גופות מחבלים, החמרת תנאי המאסר של אסירי חמאס והגבלת ביקורי משפחות וצמצום כניסות לישראל מטעמים הומניטריים. 

מסיבת עיתונאים של משפחת גולדין. צילום: אבשלום ששוני


"עשרה חודשים מאז החלטת הקבינט וההחלטה אינה מיושמת. ממשלת ישראל אינה עומדת על שלה והחזירה מאז כמה פעמים גופות מחבלים. נתניהו - תהיה צוק איתן מול חמאס. החזרת גופות המחבלים ותנאי המאסר הנוחים של המחבלים הם הפקרתם של הדר ואורון בשדה הקרב".

לאה גודלין, אמו של הדר אמרה כי "לעתירה יש גם זווית בינלאומית. חברי קונגרס בארה"ב נדהמים מחוסר הרצון של הממשלה לפעול בנחישות להחזרתם. כל יום נכנסות מאות משאיות לעזה. אומרים לנו שאי אפשר להחמיר את תנאי המאסר כי יהיו מהומות ושביתות רעב. הממשלה פועלת בצורה נכלולית ומחזירה גופות מחבלים לקראת כניסת השבת, כדי שאף אחד לא ישים לב או יעצור את זה". עוד הוסיפה גולדין כי "הפיוס הפלסטיני יוצר הזדמנות. המסר הוא הומניטרי תמורת הומניטרי"

אחיו של הדר, צור, דיבר גם הוא במסיבת העיתונאים ותקף את הכוונה להחזיר את גופות המחבלים מקריסת המנהרה בשבוע שעבר. "השיח מול חמאס צריך להיות בתנאי להחזרת הדר ואורון. זה תנאי בסיסי. אנחנו מתנגדים להחזרת גופות המחבלים מהמנהרה".

"המתאם החדש נפגש איתנו לפני שבוע", סיים האב שמחה את מסיבת העיתונאים, "אמרנו לו שהפיוס יוצר הזדמנות להחזרת הדר ואורון. זו הזדמנות חשובה מאוד להפעיל לחץ על חמאס".