טיל פטריוט ששוגר מאזור צפת יירט אתמול לפני הצהריים כלי טיס לא מאוייש שיצא מסוריה בדרכו לשטח האווירי של ישראל ברמת הגולן. המל"ט הופל על ידי לוחמי ההגנה האווירית של צה"ל סמוך לרצועת השטח המפורז בצפון רמת הגולן. על פי הנוהל, כלי טיס נוספים הוזנקו במקביל ליירוט ושבו לבסיסם לאחר שהופל.
 
המל"ט, מתוצרת רוסית, הופעל על ידי צבאו של אסד, ככל הנראה לצורך איסוף מודיעין על ההיערכות באזור הגבול עם ישראל. בשבועות האחרונים מנסה צבא אסד להדוף את המורדים מארגון "ג'בהת א־נוסרה" מרצועת השטח הסמוכה לגבול עם ישראל ברמת הגולן. לפני שיגור הפטריוט והזנקת המטוסים נעשתה בדיקה עם רוסיה, כחלק מהתיאום עמה, אם כלי הטיס שוגר על ידי הצבא הרוסי. לאחר שהתקבלה תשובה שלילית, הוחלט ליירטו.
 
"ישראל רואה בחומרה רבה כל פגיעה בריבונותה ותגיב בעוצמה על כל פרובוקציה", הזהיר שר הביטחון אביגדור ליברמן לאחר היירוט. "אנו רואים במשטר הסורי אחראי על כל ירי והפרת ריבונות וקוראים לו לרסן את כל הגורמים הפועלים משטחו. לא נאפשר התבססות של הציר השיעי בסוריה כבסיס פעולה קדמי".
 

תושבים ומטיילים ברמת הגולן המשיכו את שגרת חייהם והיו אף שעלו להר בנטל כדי לצפות בנעשה בצד הסורי. "הפיצוצים האלה היו אירוע היה לא שיגרתי", אמר ברוך סבג, תושב קצרין. "אנחנו רגילים לרעש הזה וכבר יודעים להבחין אם מדובר בפיצוצים בתוך סוריה או פיצוצים אצלנו כתגובה. הפעם זה היה חריג אבל איש לא נלחץ יותר מדי. כל האירוע נמשך כחצי שעה".
 
דפנה לוינקי, חברת קיבוץ ברמת הגולן, אמרה: "קשה להבין מה קורה בדיוק מי יורה, על מי ולמה. זה נמשך כל הזמן אבל אני מניחה שהצבא יודע מה לעשות. אנחנו לא נבהלים ושומרים על עצמנו. אותנו לא יפחידו. יש לנו את הצבא הטוב בעולם, שמגן עלינו". 

צילום אוויר של בסיס שמקימה איראן דרום לדמשק בסוריה . צילום מסך
צילום אוויר של בסיס שמקימה איראן דרום לדמשק בסוריה . צילום מסך

 
יו"ר המחנה הציוני אבי גבאי שיבח את צה"ל על היירוט המוצלח והזהיר גם הוא את סוריה לבל תנסה לשנות את מאזן הכוחות בצפון. "אסד מחפש להגדיר כללי משחק ולא באמת לצלם את מוצבי צה"ל ברמת הגולן", אמר. "לא ניתן לו או לאף שחקן אחר להכתיב כללים חדשים בגבול". אין זו היירוט הראשון שמבצע צה"ל לכלי טיס בסמיכות לגבול הסורי. לפני כחודשיים שוגר מאזור צפת טיל פטריוט בעקבות איתור כלי טיס בלתי מאוייש שניסה לחדור לישראל. כלי הטיס, שהופעל על ידי חיזבאללה והמריא מאזור דמשק, נפל בשטח סוריה.
 
באפריל יירט הפטריוט כלי טיס לא מאוייש נוסף שחדר מתחום סוריה. ביולי 2016 זוהתה חדירה של כלי טיס בסמוך לגבול הסורי ונורו לעברו שני טילי פטריוט אבל לא זוהתה נפילה. באוגוסט 2014 יירט טיל פטריוט מטוס קרב סורי מדגם סוחוי 24. זו היתה הפעם הראשונה שבה הופל מטוס סורי על ידי חיל האוויר לאחר 28 שנים. חודש לפני כן יירט טיל פטריוט מל"ט באזור קוניטרה, במרכז רמת הגולן. 



בסיס איראני ל-500 חיילים
 
בעוד שגורמי ביון מערביים הודיעו כי האיראנים מקימים בסיס במרחק 50 ק"מ מגבול ישראל, משמרות המהפכה של איראן הקימו מיליציה תחת השם "אנסאר אל־מהדי" בעיר אזרע בעלת הרוב הנוצרי באזור דרעא שבדרום סוריה. כך דווח בסוף השבוע הערוץ הסעודי "אל־ערביה". גורמי אופוזיציה מזהירים כי המיליציה פועלת במרחק 30 ק"מ מגבול ישראל וירדן, מה שעלול לטרפד את השקט באזור שבו סוכם בין ארה"ב לרוסיה על הפסקת האש. "מטרת המיליציה היא לחבל בהסכם הפחתת ההסלמה בדרום הסורי", אמרו הפעילים.
 
מדובר בגדוד 313 המורכב מצעירים שפועלים באזור דרעא והוא מאומן וממומן על ידי משמרות המהפכה של איראן. "ההרכב של המיליציה מוכיח כי מדיניות איראן היא לבצע חלוקה של האזור", אמר מוחמד סברה, מראשי הנושאים ונותנים עם המשטר הסורי בז'נבה. בדיווח נאמר כי איראן מנסה בצורה זו לנטרל את הסכם המבורג בו הגיעו מוסקבה וושינגטון להחלטה שהכוחות והמיליציות האיראניות יתרחקו כדי 35 ק"מ מהגבול עם ישראל.
 
בספטמבר פורסם כי ישראל דרשה מרוסיה ומארה"ב לדאוג לכך שבהסכם הפסקת האש בדרום סוריה לא תתאפשר נוכחות של כוחות איראניים או מיליציות שיעיות הפועלות בהשפעה איראנית, ממערב לכביש המחבר בין דמשק לעיר אל־סווידא. המרחק שדרשה ישראל הוא בין 50 ל־70 ק"מ מהגבול ברמת הגולן אולם דרישתה לא נענתה.
 
במקביל דווחו גורמי מודיעין במערב כי איראן מקימה בסיס קבע בסוריה. לפי דיווחים ברשת BBC הבריטית, לא ברור אם הבסיס מאויש. 
מתמונות הלוויין שצולמו 14 ק"מ מהבירה דמשק ו־50 ק"מ מרמת הגולן, עולה כי באתר הוקמו יותר מ־24 מבנים. לפי הדיווח, כמה מהם הוקמו רק בחודשים האחרונים.
 
לטענת גורמי המודיעין, כי צבא איראן הקים את הבסיס באתר ששימש בעבר את הצבא הסורי סמוך לעיר אל־כיסווה. התצלומים הראשונים מהמקום הציגו פעולות בנייה שנעשו בין ינואר לאוקטובר, של מבנים נמוכים המיועדים כנראה ללינת חיילים ולכלי רכב. המומחים מעריכים כי ניתן להציב בבסיס זה 500 חיילים והוא ישמש ככל הנראה את המיליציות השיעיות שיגיעו ממדינות כמו פקיסטן ואפגניסטן, שלפי דיווחים כבר לוחמים לצד המשטר בסוריה. לפי אחד המקורות, בכירים בצבא איראן ביקרו לאחרונה במקום ומעריכים כי לאיראן יש שאיפות להיות נוכחת בסוריה לטווח ארוך.
 
דיווחים אלה באים על רקע אזהרות שהשמיע ראש הממשלה בנימין נתניהו באוזניו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כי ישראל תיאלץ לבצע פעולות צבאיות אם האיראנים יתבססו בסוריה. "איראן מבקשת לנצל את קשריה עם דמשק כדי לאפשר לצוללות שלה לעגון בנמלים סוריים", הזהיר ראש הממשלה, "ישראל לא תאפשר זאת".
 
באזהרות של ישראל דובר על כוונה להקים בסיס חיל אוויר איראני בסוריה, תוכניות של טהראן להקים מפעלי נשק עבור חיזבאללה בסוריה ובלבנון, וכוונה של איראן לחכור נמל בסוריה.