עיתונאי "מעריב", יוסי מלמן, בשיתוף עם עמותת "הצלחה", שעוסקת בסוגיות של מנהל תקין, חופש המידע והנגשת מידע לציבור, הגישו היום (חמישי) בקשה לבית משפט השלום בראשון לציון להסרת צו איסור הפרסום הגורף שהוצא לפני שבוע בנוגע לחקירת משטרת ישראל בסוגיית חברת "אירונאוטיקס". את העתירה הגיש עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של העמותה.



אתמול הודיעה חברת "אירונאוטיקס" לרשות לניירות ערך כי חקירת המשטרה קשורה לחקירת משרד הביטחון על רקע פרסומים מחודש אוגוסט, בהם נאמר כי משרד הביטחון חוקר עסקת מכירת כלי טיס בלתי מאויישים של החברה לצבא אזרבייג'ן. שם, כפי שפורסם לראשונה במעריב, אנשי החברה הדגימו את כלי הטיס שלהם - מל"ט מתאבד - על עמדה של צבא ארמניה, וכתוצאה מכך נפצעו שני חיילים ארמנים. התקרית המדוברת אירעה בחודש יולי.



משרד הביטחון אישר בזמנו כי אכן מתנהלת חקירה בנושא וחברת אירונאטיקס הכחישה את הפרסומים וטענה כי פעלה על פי כל הנהלים והאישורים של משרד הביטחון.



משרד חברת AERONAUTICS. צילום: אתר החברה
משרד חברת AERONAUTICS. צילום: אתר החברה



האזרים תכננו לצלם את התקיפה ולשדרה לצורכי תעמולה





כזכור, במהלך חודש אוגוסט פורסם כי צוות מתוגבר של אירונאוטיקס הגיע לבאקו, בירת אזרבייג'ן, כחלק ממאמצי החברה להשיג חוזה חדש למכירת מזל"טים "מתאבדים" לצבא המקומי. הצוות הגיע מישראל עם כל הציוד הדרוש וביצע כמה הדגמות של ביצועי המזל"ט שכינויו 1K. במקור מדובר במזל"ט תצפית מדגם אורביטר, שהחברה הסבה אותו לשמש כמזל"ט תקיפה. ההסבה הפכה אותו לכלי טיס חמוש בחומרי נפץ, שצוות הקרקע (המטיסים) מנחים ומכוונים אותו להתרסק על היעד. 



בתלונה נטען כי בשלב מסוים במהלך הניסויים וההדגמות ביקשו המארחים האזרים מהאורחים הישראלים לערוך הדגמה כפולה של שני מזל"טים ולכוון אותם אל עמדה מאוישת של צבא ארמניה. כאן חשוב לציין כי בין אזרבייג'ן לארמניה שוררת יריבות קשה מאז המלחמה ביניהן לפני כרבע מאה, כשברכז העימות חבל המריבה נגורנו קרבאך ומעת לעת מתרחשות תקריות גבול הכוללות חילופי אש ויש גם נפגעים.



כוחות הביטחון של אזרבייג'ן לא רק ביקשו הדגמה "חיה" של ביצועי המזל"טים, הם גם תכננו, כך נטען בתלונה למשרד הביטחון, לצלם את ההדגמה ולשדרה באחת מתחנות הטלוויזיה במדינה, מתוך מטרה להפגין "גאווה לאומית" ויכולת צבאית. בכירי המשלחת של אירונאוטיקס נענו לבקשת המארחים אך נתקלו בסירוב עיקש של שני המטיסים (ששמותיהם שמורים במערכת). המטיסים טענו כי הם מסרבים להיות מעורבים בהדגמה "על חי", שעלולה לגרום לנפגעים בצבא ארמניה.



יש להדגיש כי על פי הוראות משרד הביטחון, אסור לישראלים להשתתף או להיות מעורבים במישרין או בעקיפין במלחמות ובמאבקים בין יריבים, אלא אם מקבלים לכך אישור מפורש, ואישור כזה הוא עניין נדיר. במקרה הזה האישור לא ניתן, מה עוד שלארמניה יש קשרים דיפלומטיים עם ישראל והיא אינה מוגדרת כמדינה עוינת.



בכירי המשלחת שנכחו במקום, כך נטען, ניסו לכאורה לשכנע את שני המטיסים לשנות את דעתם, איימו להענישם והסבירו כי סירובם למלא אחר הבקשה יפגע בסיכויי החברה לזכות בחוזה. אבל השניים עמדו בסירובם ובלית ברירה, כך נטען, נאלצו בכירי החברה לחמש ולהטיס בעצמם את שני המזל"טים המתאבדים. ככל הנראה, בשל חוסר מיומנותם בהפעלת המזל"טים, החטיאו שני כלי הטיס את מטרתם ובסופו של דבר לא היו נפגעים ולא נגרם נזק. בעקבות התקרית התפטר אחד משני המפעילים מעבודתו והשני נמצא בשלבי עזיבה של החברה.