האב, שירה אתמול למוות בפלסטיני, במהלך טיול בר המצווה של הילדים מיצהר, נחשד בגרימת מוות ברשלנות, כך פורסם הבוקר (שישי). הוא נחקר במרחב ש"י עם שחרורו אתמול מבית החולים, ובסיום החקירה שוחרר לביתו בתנאי ערבות. בחקירתו, הכחיש האב את החשד המיוחס לו, וטען כי בעת שעלה חשש לסכנה לחיי הילדים וההורים המלווים הוא החליט לעשות מעשה וביצע ירי באוויר.

לדברי האב, לא היה לו מושג שמישהו נפגע. "המטרה היתה להרתיע ולהרחיק את התוקפים", הסביר, "היה עלול להתרחש לינץ' בילדים". הוא הוסיף כי בלהט היצרים הוא הבין שיש סכנה וביצע ירי באוויר, לכן אין לו קשר לגרימת המוות ברשלנות.

האב החשוד, והורה נוסף הגיעו מלווים בעורך דין ממחלקת נפגעי עבירה בארגון חוננו, וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, עם שחרורם מבית החולים כדי להגיש תלונה במשטרה. אולם, עם קבלת תלונתם חקרה אותם המשטרה בחשד לשימוש רשלני בנשק ולגרימת מוות ברשלנות. ההורים הביעו מחאה נמרצת בפני קציני המשטרה על חקירתם. 

יוסי דגן. צילום: אריאל בשור

 
יוסי דגן ראש המועצה האזורית שומרון ליווה את ההורים לתחנת המשטרה ונשאר איתם עד השחרור לפנות בוקר חיזק את ההורים עם כניסתם לתחנה "אתם לא לבד כאן. נמצאים כאן אתכם כל תושבי השומרון. וכל אדם הגון במדינת ישראל אתם גיבורים פעלתם כפי שנדרש מכם והצלתם חיים גם של הילדים וגם של המלווים המבוגרים", אמר, "מדובר באנשים שהגנו על חייהם ועל חיי ילדיהם בטיול הבר מצווה. ומנעו בגופם ובתושייה שלהם לינץ'". הוא הוסיף: "אני קורא מכאן לגורמי אכיפת החוק, למשטרה, לצה"ל ולשב"כ להקים צוות חקירה מיוחד, לתפוס ולהביא לדין את כל אותם פורעים נאלחים מהכפר קוצרא שניסו לבצע לינץ' בילדים בגיל בר מצווה".
 
גם הוריהם של הילדים זעמו על ההחלטה לחקור את מי שהציל את ילדיהם, וחלקם הגיעו לתחנת המשטרה למחות על העניין. נעמי, שבנה נפגע מאבן בידו וברגלו במהלך האירוע סיפרה: "בושה בושה, זכיתי לחבק את הבן שלי הבוקר רק בזכות האנשים האלו, הם הצילו אותו ואת כל הקבוצה והם מוצאים עצמם תחת חקירה?". היא טענה: "אם הבן של ארדן או של אלשיך היה בטיול כנראה שהם לא היו נחקרים". לדבריה, הטרור חוגג בכל מקום, ומי שמגן על עצמו מוצא עצמו בחקירה. "כשמדובר במתנחלים נראה שמשטרת ישראל מעדיפה הלויות של ילדים מאשר חיוך", סיכמה. 

כוח צה"ל בזירת האירוע בו הותקפה קבוצת מטיילים. צילום: ללא


מרכז עדאלה פנה היום למנהלת מחלקת הבג"צים, עו"ד אסנת מנדל, בדרישה כי תפעל להחזרת גופתו של מחמוד אחמד זעל עודה, תושב הכפר הפלסטיני קסרא שנורה אתמול למוות בידי מתנחל, למשפחתו, על מנת להביאו לקבורה בהקדם. עדאלה פנה לעו"ד מנדל בשמו של אחיו, מחמוד עודה.
 
עו"ד מונא חדאד ממרכז עדאלה ציינה בפנייתה כי הצבא הישראלי לקח אתמול את גופתו של המנוח לבסיס צבאי סמוך לחווארה ורק לאחר 4 שעות של המתנה סמוך לבסיס, נציג הצבא הישראלי מסר לבני משפחתו שגופתו הועברה למכון לרפואה משפטית באבו כביר לצורך נתיחתה. עו"ד חדאד הדגישה בפנייתה כי הגופה הועברה לאבו כביר ללא ידיעת המשפחה וללא הסכמתה.
 
בפניית עדאלה צוין כי "השתהות במסירת הגופה מהווה הפרה בוטה לזכויותיהם של המנוח ובני משפחתו לכבוד והפרה לזכות של כל אדם לקבורה מהירה, מכובדת ונאותה. כמו כן, החזקת הגופה במקרה זה מהווה הפרה בוטה למשפט הבינלאומי ההומניטארי וכן לעקרונות המשפט הבינלאומי בדבר זכויות אדם שחל על שטחי הגדה המערבית".

רחל ליבמן. צילום: ללא


כזכור, התקרית שבה פלסטינים תקפו באבנים קבוצת נערים שהיו בטיול בר מצווה גרמה לסערה גדולה בקרב ההורים והתושבים באזור. בתגובה לזריקת האבנים, אחד ההורים, שנשא נשק, ירה על התוקפים, פגע באחד מהם והרגו. דובר צה"ל מסר כי "20 נערים ישראלים טיילו בליווי מבוגר, סמוך לכפר קוצרא. במהלך הטיול, התפתחה הפרת סדר של עשרות פלסטינים סמוך לכפר, במהלכה התבצע ירי של אחד המטיילים לעבר מפרי הסדר למטרת הגנה עצמית".

אביצור ליבמן, ילד בר המצווה, סיפר ב"החדשות": "תכננו לטייל. היינו 20 חבר'ה מכיתה ח' ועוד שני אחים שלי מכיתות ו' או ד', שהתחילו לזרוק עלינו אבנים. אני משער שהם היו בסביבות 100 איש. נכנסנו למערה הקרובה והמלווה שלנו עם הנשק חיכה בחוץ. בשלב מסויים אקדח שלנו עבר לידי הערבים". 
 
אמו הוסיפה בראיון: "קיבלתי את הידיעה מוקדם מאוד במועצה האזורית שומרון שמה אני עובדת. כשבעלי, שתמיד עונה לי, לא ענה, הבנתי שיש פה אירוע אירוע. לקחתי את הרכב ונסעתי לאזור. באיזה שלב הוא הצליח להתקשר ואמר לי 'אנחנו חיים, הכל בסדר'. הילד הוסיף לאחר מכן: "היינו מצפים לתגובה הרבה יותר חריפה של צה"ל. אני רוצה שהעיתונאים ידווחו כפי שהאירוע קרה".