מקורות תקשורתיים במדינות ערב דיווחו הלילה (שבת) כי חיל האוויר תקף בסיס איראני שנמצא בפרברי דמשק. על פי הדיווח, שיגרו מטוסי חיל האוויר חמישה טילים לעבר בסיס שנמצא בין העיירות סחנאיא ואל-כיסווה, שנמצאות בפאתי הבירה הסורית. כמו כן, דווח בתקשורת הערבית כי שלושה מהטילים יורטו על ידי מערך ההגנה הסורי, ושניים נוספים התפוצצו ליד מחסני הנשק של הבסיס.



דובר הצבא הרוסי בבסיס חמימים בסוריה, אלכסנדר איבאנוב, אמר כי מערך ההגנה הסורי עשה שימוש בטילים חדשים שסופקו לו נגד הטילים ששוגרו לבסיס. לפי דיווחים בסוריה, הבסיס שהותקף לא נפגע והטילים הישראלים הופלו בלי לגרום נזקים.



עדי ראייה דיווחו כי נשמעו פיצוצים עזים בהר אל-מאנע, בפרבריה המערביים של הבירה דמשק. על פי הדיווחים של כלי תקשורת מקורבים למשטר, הפיצוצים גרמו לניתוק זרם החשמל מהעיירות זאכיה, מקיליבה ואל-כיסווה.



במקביל לכך, בלבנון דווח כי מטוסי חיל האוויר ביצע גיחה נמוכה באזור דרום המדינה, ואף טענו כי שיגור הטילים, כביכול, לעבר הבסיס האיראני בוצע בגיחה זו. בדיווחים של האופוזיציה נמסר על מוצב השייך לחיזבאללה, בסמוך לחטיבה 91 השייכת לדיוויזיה הראשונה של צבא סוריה. משרד ההגנה הסורי הודיע לאחר מכן, כי "מערך ההגנה האווירי יירט טילים ישראלים ששוגרו לעבר מוצב צבאי בפרברי דמשק, והצליחה לפגוע בשניים מהם".



סוכנות הידיעות הרשמית הסורית סאנ"א, דיווחה, כי "האויב הישראלי שיגר לאחר חצות כמה טילים לעבר אחד המוצבים הצבאיים בפרברי דמשק. שניים מהטילים הושמדו". כמו כן, על פי הסוכנות, נגרמו נזקים לבסיס. בתוך כך, סוכנות הידיעות הסורית הזכירה, כי "בשישה בנובמבר ירה מערך ההגנה האווירי של צבא סוריה במטוסים ישראלים שחדרו למדינה, ופגעו באחד מהם".



צילום לווייני של בסיס איראני שהוקם בסוריה. צילום מסך
צילום לווייני של בסיס איראני שהוקם בסוריה. צילום מסך



במקביל, ארגון "אל-מרסד" הסורי לזכויות אדם, היושב בלונדון, דיווח כי הטילים נועדו לפגוע במחסן אמל"ח. כמה מקורות הדגישו, כי המוצב שהופגז הוא בסיס צבאי איראני מדרום לדמשק, במרחק 50 ק"מ מרמת הגולן. דובר צה"ל סירב להתייחס לדיווחים.



מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה ב-2011 תקפה ישראל על פי מקורות זרים, מטרות צבאיות רבות של צבא סוריה או ארגון חיזבאללה בסוריה, האחרונה בהן בתחילת נובמבר, כאשר מחסן אמל"ח נפגע בפרברי חומס במרכז המדינה. בנוסף, יוחסו לישראל תקיפות בסמוך לשדה התעופה הבינלאומי דמשק.



כזכור, ב-11 בנובמבר חשף גורם ביון מערבי, כי איראן מקימה בסיס קבע בשנה האחרונה בסוריה. רשת BBC הבריטית חשפה, כי מתמונות הלוויין שצולמו עולה כי הבסיס נמצא 14 ק"מ מהבירה דמשק ו-50 ק"מ מרמת הגולן, וכי באתר נבנו יותר מ-24 מבנים. לפי הדיווח, כמה מהמבנים הופיעו בקרקע בחודשים האחרונים.



גורמי המודיעין אמרו, כי צבא איראן הקים את הבסיס באתר ששימש בעבר את הצבא הסורי סמוך לעיירה אל-כיסווה שבפרברי דמשק. התצלומים הראשונים מהמקום הציגו פעולות בנייה בחודשים ינואר עד אוקטובר, כאשר במקום תועדו 24 מבנים נמוכים המיועדים כנראה לשיכון חיילים ולהכיל כלי רכב.



המומחים העריכו, כי ניתן להציב 500 חיילים בבסיס, שישמש ככל הנראה עבור מיליציות שיעיות ממדינות כמו פקיסטן ואפגניסטן, שעל פי הטענות כבר לוחמים לצד המשטר בסוריה.



דיווחים אלה באים, כאשר ברקע אזהרות של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גם באוזני נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, שכללו אף איומים בפעולה צבאית אם האיראנים יתבססו בסוריה. "איראן מבקשת לנצל את קשריה עם דמשק כדי לאפשר לצוללות שלה לעגון בנמלים סוריים", הזהיר ראש הממשלה. "ישראל לא תאפשר זאת".



‏