תורת ההתקפה: העיתונים הסוריים סיפרו בעמודים הפנימיים על התקיפה של בסיס איראני מדרום לדמשק, שעל פי מקורות זרים מיוחסת לישראל. "אל־ווטן" דיווח על כך בעמוד השני שלו, כאשר הוא מצטט את ההודעה של משרד ההגנה הסורי שהתפרסמה בסוכנות הידיעות הרשמית, סאנ"א, ובמקורות אחרים המדברים על כך שמדובר ב"בסיס איראני".

בעמוד הראשי דיווח העיתון הממשלתי על כך שגורמים ב"צבא הסורי החופשי" נפגשו בדרום סוריה עם קצינים ישראלים, כדי לתאם יחד את המתקפה על “צבא חאלד בן אל־ווליד", המסונף לדאע"ש. “הקצינים הישראלים הבטיחו סיוע אווירי ומודיעיני באמצעות כטב"מים וטילי קרקע־קרקע לטווח בינוני בלבד", צוטטו בכירים בצבא הסורי החופשי באתרי האופוזיציה. “הדבר מראה על היחסים ההדוקים בין המיליציות לבין ישות הכיבוש", הוסיף העיתון.
 
העיתון “תשרין" (“תשרי") התמקד דווקא בהחלטה להוריד את מחיר הדולר, מה שהפך לשיחת היום ברחוב הסורי. ידיעה על התקיפה הייתה גם כן בעמודים פנימיים של עיתון המשטר, כאשר גם המלחמה של המשטר נגד ארגון המדינה האסלאמית הובלטה בעמוד הראשי של העיתון.
 
האתר “א־דוראר א־שאמיה" (“הפנינים של סוריה") דיווח על הריגתם של 12 איראנים במתקפה הישראלית על הבסיס שלהם סמוך לדמשק. האתר ציטט דיווחים של הערוץ “אל־מוסתקבל" (“העתיד") הלבנוני בבעלות ראש הממשלה סעד אל־חרירי, וכן של רשת “אל־ערבייה", כמו גם גורמים איראניים המסקרים את משמרות המהפכה באמצעות הטלגרם. בדיווח ציינו את שמות ההרוגים, והאתר האופוזיציוני הדגיש כי “משטר אסד או השלטונות באיראן לא אישרו את הדיווחים, מאחר שהם לא מודיעים על ההרוגים שלהם בצל התסיסה העממית והבינלאומית נגד המעורבות שלהם בלחימה לצד המשטר הסורי". ד
 
עסקים גדולים: עסקת המאה של טראמפ
יממה לאחר שהעיתון המצרי “אל־מצרי אל־יום" חשף את מה שמכונה “עסקת המאה" של ממשל הנשיא דונלד טראמפ, בכל הקשור לפתרון הקונפליקט במזרח התיכון, געשו ורעשו הרשתות החברתיות בעולם הערבי תחת ההאשטאג "#עסקת_המאה".העסקה מדברת, כביכול, על העברה מצד מצרים של 720 קילומטרים רבועים מאדמות סיני לטובת המדינה הפלסטינית. במקביל, הפלסטינים יוותרו על 720 קילומטרים רבועים מהגדה המערבית, שהם 12% משטח הגדה, ואלה יעברו לישראל. אלה גושי ההתנחלויות שעליהם דובר בעבר, ובהם העיר אריאל, קריית ארבע ועפרה.
 

בתמורה לקרקע שעליה תוותר מצרים, תקבל קהיר מישראל אדמות בדרום־מערב הנגב (נחל פארן). האזור שיסופח למצרים יהיה כ־720 קילומטרים רבועים, אך בעיתון המצרי הדגישו כי “היא מתגמדת לעומת ההטבות הכלכליות, הביטחוניות והבינלאומיות שתקבל מצרים לאחר סיום מהלך זה".
העיתון הוסיף כי מאחר שרצועת עזה, שאוכלוסייתה תגיע ל־2.5 מיליון תושבים ב־2020, לא תתאים למחיה, השטח הנוסף יהווה מפלט עבור התושבים. בנוסף, הפלסטינים ברצועה יקבלו 9 מייל לדיג ויוכלו עם השטח הנוסף ברצועה המערבית של “רצועת עזה הגדולה" להקים נמל ימי ושדה תעופה בינלאומי.
בנוסף, לפי העסקה, ישראל תאפשר למצרים לחפור מנהרה באורך 10 קילומטרים שתחבר בינה לבין ירדן, תעבור במרחק 5 קילומטרים מצפון לאילת, והיא תהיה בריבונות מצרית מלאה. כך יוכלו המצרים להגיע לירדן ואף לסעודיה בלי אישורים מישראל. מבחינה כלכלית, כל מעבר של סחורות מירדן, סעודיה ועיראק לעזתים יעבור דרך מצרים, שתיהנה מתשלומי מכס.

טראמפ. צילום: AFP

 
אוהבי תיאוריות הקונספירציה בעולם הערבי - והם רבים ויש בהם גם אישים בולטים מאוד - קישרו בין הפיגוע במסגד א־ראודה ממערב לאל־עריש, שבו נרצחו 305 מתפללים, לבין עסקת המאה של טראמפ. לדבריהם, הממשל המצרי יכול היה למנוע, לפחות חלקית, את הפיגוע ההמוני, ולא עשה זאת. אחד הבולטים בפעילים המצרים הוא איימן נור. “אירועי מסגד א־ראודה המזעזעים הוא קו פרשת המים בסדרת הטרור, ויש לחפש מי יזכה לתועלת מזה", צייץ, “ארגוני הטרור הפושעים מבצעים תוכנית שאינם יודעים מהן המטרות האמיתיות שלה. המטרה היא לפנות את סיני. המטרה הגדולה היא לאפשר את יישום עסקת המאה". השחקן המצרי פארוק אל־פישאווי צייץ: “אני והמצרים בטוחים שמי שנרצחו כשהם מתפללים, לא נרצחו בידי הקיצונים, אלא בידי מי שרוצים לפנות את סיני במסגרת עסקת המאה". יותר מ־2,000 איש צייצו מחדש, והיו מי שתקפו אותו על דבריו, בעיקר סעודים.
 
במקביל, נראה שיש בעיות ביישום “עסקת המאה" בין שני גורמים עיקריים שיכולים לקדם אותה - ישראל וערב הסעודית. האתר "הפינגטון פוסט" הצביע על חילוקי דעות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן. בעוד שיועצו הבכיר של טראמפ, ג’ארד קושנר, מעוניין לחבר בין שני האישים בכל הכוח, יש פערים בתפיסת העולם של השניים. בן סלמאן, כך דווח, מעוניין שישראל תצא למלחמה נגד זרועה של איראן באזור ושל חיזבאללה בלבנון, ואילו לנתניהו יש בעיות פנימיות בשל חקירות המשטרה נגדו. זאת, אגב, לפי האתר, הסיבה לכאורה לכך שבכירים בסביבתו דחפו לחוק הצרפתי ולחוק ההמלצות: לאפשר לראש הממשלה להיות שקול יותר בהחלטותיו בפתיחת מלחמה. בכל מקרה, עסקת המאה עשויה להשתנות מן הקצה אל הקצה עם התקדמות השיחות הסודיות. המשולש הקובע מורכב משלוש הצלעות הבאות: נתניהו, קושנר ובן סלמאן. איש אינו יודע מה יהיה המחיר של עסקת המאה, ואם היא כבר החלה להתגלגל אל מול עינינו. 



"המטרה - לאפשר את יישום עסקת המאה". הפיגוע במסגד בסיני. צילום: רויטרס