דריכות במערכת הביטחון לקראת נאומו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ היום (רביעי), בו הוא צפוי להודיע כי הוא מכיר בירושלים כבירת ישראל, מה שמעלה את החשש להפגנות אלימות מצד הפלסטינים, שהכריזו על ימי זעם. בצה"ל ערוכים מתחילת גל הטרור של אינתיפאדת היחידים עם תוכניות מבצעיות להתמודדות עם כמה וכמה תרחישים ללא קשר לנאום טראמפ, בהם זריקות אבנים, חסימות צירים, תהלוכות וכמובן פיגועי דקירה ודריסה.



ברשתות החברתיות של הארגונים הפלסטינים קראו לציבור לצאת להפגין ופרסמו קריקטורות מסיתות. בהודעה חסרת תקדים בשנים האחרונות של גדודי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של אש״ף, נכתב כי ״החלטת טראמפ להעביר את השגרירות לירושלים - הכרזת מלחמה. התגובה שלנו תהיה כמו לאחר ביקורו של שרון לאל-אקצא בשנת 2000".



הכריזו על שלושה ימי זעם. צילום מסך מהרשתות הערביות



הבית הלבן אישר כי טראמפ שוחח עם חמישה מנהיגים במזרח התיכון בנוגע להחלטתו בנוגע להעברת השגרירות לירושלים. בהודעה נמסר כי נשיא ארצות הברית דיבר עם ראש הממשלה נתניהו, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, עבדאללה מלך ירדן, נשיא מצרים א-סיסי ועם סלמן מלך סעודיה. "הנשיא ציין את מחויבותו לקידום שיחות השלום בין הישראלים לפלסטינים ואת חשיבותם בעיניו", נאמר, "המנהיגים שוחחו על החלטות אפשריות בנוגע לירושלים".

"החלטה מסוכנת"

הפלגים הפלסטינים כינו מוקדם יותר את מדיניות טראמפ "סחיטה מדינית, שתהרוס את היכולת שלו להשיג הישגים אזוריים או קולוניאליסטים באזור". 
בהודעה משותפת הודיעו "הכוחות הלאומיים והאסלאמיים" הפלסטינים על שלושת ימי זעם שיחלו מחר ויסתיימו בשיא ביום שישי הקרוב. "אנחנו קוראים לכל בני העם שלנו בארץ ובעולם להתקהל במרכזי הערים וליד השגרירויות והקונסוליות הישראליות, במטרה להביא זעם עממי כולל", נאמר בהודעה.

בהודעה נאמר עוד, כי "יש לצאת למחאה ענקית על מנת לדחות על הסף את הניסיונות של הממשל האמריקני להעביר את השגרירות מתל אביב לירושלים, או להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל. זכותם של העם והאומה לפעול בכל הדרכים החוקיות והדיפלומטיות בקרב הקהילה הבינלאומית, כולל בית הדין הבינלאומי בהאג, כדי לטרפד את הניסיון הזה".

פלסטינים שורפים את תמונתו של טראמפ. צילום מסך

דובר יו"ר הרשות, נביל אבו רודיינה, אמר כי "הנשיא עבאס הזהיר מהסכנה מהחלטת הנשיא טראמפ על תהליך השלום, הביטחון והיציבות באזור ובעולם". לדבריו, אבו מאזן "שב והדגיש את העמדה האיתנה שלנו, שאין מדינה פלסטינית בלי מזרח ירושלים כבירתה על פי החלטות של הקהילה הבינלאומית ויוזמת השלום הערבית. הנשיא עבאס ימשך את המגעים שלו עם מנהיגי העולם, כדי למנוע את הצעד הזה שאינו מקובל".
 

גם הירדנים הודיעו שהמלך עבדאללה התעדכן על ידי טראמפ לגבי סוגיית ירושלים. המלך הודיע בתגובה, כי "ירושלים היא המפתח להשגת שלום יציבות באזור ובעולם כולו". סוכנות הידיעות הירדנית הרשמית, פטרה, ציינה כי המלך עבדאללה הזהיר את טראמפ מהסכנה בצעד כזה שהוא מחוץ להשגת פתרון כולל להקמת מדינה פלסטינית ובירת מזרח ירושלים. 

"החלטה כזו תהיה מסוכנת לביטחון והיציבות במזרח התיכון, ותביא לקריסת המאמצים האמריקניים לשלום, ואף תביא לתגובות חריפות בקרב המוסלמים והנוצרים", אמר עבדאללה. לפי סוכנות הידיעות הירדנית, המלך שוחח בסוגייה זו עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, והדגיש את התמיכה הירדנית המלאה לשמירת הפלסטינים על זכויותיהם בירושלים, כולל פעולה מאוחדת נגד החלטה זו של טראמפ.


שייח' אחמד א-טייב, הסמכות הדתית העליונה במצריים, אומר כי "שערי גיהנום ייפתחו על המערב לפני המזרח עם העברת השגרירות מתל אביב לירושלים". א-טייב הזהיר בפגישה שקיים היום עם ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר, מפני "הכוונות של כמה מדינות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים". לדבריו, "מהלך זה יביא לזעם בקרב המוסלמים, יאיים על השלום העולמי ויביא למתיחות ושנאה מסביב לעולם כולו".