עימותים רבים נרשמים במהלך היום (חמישי) בין פלסטינים לכוחות צה"ל באזור מזרח ירושלים, בעקבות החלטת נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ להכיר בירושלים כבירת ישראל וההעברה בהמשך של השגרירות האמריקאית. הפלסטינים מדווחים על 114 נפגעים במספר מוקדים ביהודה ושומרון ובגבול רצועת עזה. שלושה מפירי סדר נעצרו במזרח ירושלים לאחר שהשליכו בקבוקי מים על כוחות הביטחון. 


עימותים במזרח ירושלים. צילום: עיר עמים

במשרד הביטחון מסרו כי בעקבות הפרות סדר הכוללות יידויי אבנים לעבר מעבר גלבוע ליד ג'נין, המעבר ייסגר לתנועה לעת עתה. פתיחת המעבר מחדש תהיה בכפוף להערכות מצב. על פי הדיווח, עימותים נרשמו גם במחנה הפליטים שועפאט, בגדר המערכת ממזרח לחאן יונס שם נפצעו על פי הדיווח ארבעה נערים מירי חיילי צה"ל, אחד מהם באורח קשה, ובעיר העתיקה בחברון. 


הזרוע הצבאית של אשף ברצועת עזה, במסיבת עיתונאים, קוראת להתגייסות כללית, להתעמת עם כוחות הביטחון ולבטל את ההכרה בישראל. בלבנון דיווחו כלי תקשורת כי שכונת אל-יהוד בעיר צידון שונתה היום לשכונת אל-קודס, במחאה על החלטת הנשיא טראמפ. עיתון "אל-ג'דיד" ציטט את אחד הצעירים אומר, כי "ההחלטה באה לאור מחאה על החלטת טראמפ, שכן בעינינו ירושלים תישאר בירת פלסטין ובירת כל הערבים". לדבריו, "השם של שכונת אל-יהוד בצידון העתיקה הסתיים ומהיום היא תהיה שכונת אל-קודס".
עימותים במזרח ירושלים. צילום: עיר עמים


עימותים בשער שכם. צילום: אודי שחם, ג'רוזלם פוסט
העימותים במעבר גלבוע:



הסהר האדום הפלסטיני דיווח כי חמישה בני אדם נפגעו בקלקיליה, ארבעה מהם מגז ואחד מירי גומי, בטול-כרם ישנם 11 נפגעים, שעשרה מהם מגז ואחד מגומי. סוכנות הידיעות הפלסטינית מען מדווחת על פגיעה של רכב ישראלי בעוברי אורח. יש לציין כי בצה"ל נערכו כבר במהלך היום לעימותים, ובעקבות קריאות הפלגים הפלסטינים ולאחר הערכת מצב בצה"ל הוחלט על תגבור הכוחות ביהודה ושומרון

עימותים אלימים בטול-כרם, בחברון ובבית לחם. צילום: התקשורת הערבית


מפגינים שורפים תמונות של טראמפ: "קו אדום"

העימותים מגיעים על רקע הודעת הפלגים הלאומיים והאסלאמיים על צעדות ושביתה כללית שמתקיימת היום בירושלים המזרחית. הפלגים קראו לעולם הערבי והאסלאמי לצאת לאינתיפאדה עממית בתגובה להחלטת הממשל האמריקאי. על פי הדיווחים, השביתה הכללית כללה את בתי הספר, המסחר, מוסדות פרטיים וממשלתיים, מלבד בתי החולים.

משרד החינוך הפלסטיני הודיע על הפסקת הלימודים, וקרא למורים ולתלמידים להשתתף בצעדות בכל רחבי הגדה המערבית, רצועת עזה ומזרח ירושלים. בהודעתם של חכמי הדת הפלסטינים לאומה האסלאמית ולעם הפלסטיני הם קראו "לצאת לאינתיפאדה עממית, מאחר והחלטה זו מעודדת את הקיצוניות היהודית".

כמו כן, ארגון חמאס ברצועת עזה ארגן צעדות עממיות ברחובות הראשיים של עזה, חאן יונס, רפיח, ג'בליה ומחנה הפליטים נוסיראת. המפגינים קראו קריאות גנאי להחלטה האמריקאית, והזהירו מפני פגיעה בביטחון וביציבות האזור כולו. בין הססמאות שצעקו: "ירושלים היא בירתנו הנצחית", "ירושלים היא קו אדום", "נגן על ירושלים בנשמתנו ובגופנו".

צילום: התקשורת הערבית


אלפים ב"צעדות זעם"

בגדה המערבית השתתפו אלפים בצעדות זעם בערים רמאללה, חברון, בית לחם, קלקיליה, טובאס, שכם ויריחו. המפגינים ברמאללה הציתו את הדגל האמריקאי ורעולי פנים ירו באוויר, כביטוי להתנגדותם. בכנסיית המולד שבבית לחם הודיעו על "יום אבל כללי" במהלכו פעמוני הכנסייה נשמעו בשעה 11:00 ו-12:30. פלסטינים רבים התכנסו ברחבת בית התפילה, ועץ האשוח של חג המולד כובה כאות זעם.

הפלסטינים נקראו לצאת גם מחר להפגנות ועימותים עם כוחות הביטחון ברחבי הגדה המערבית ורצועת עזה, במה שייקרא כ"יום הזעם". במערכת הביטחון כאמור נערכים בהתאם. 


כוחות בירושלים, היום. צילום: מרק ישראל סלם